Magazyn
Nr 24, czerwiec - lipiec 2024
Odkryj potencjał nowych technologii
W jaki sposób liderzy decydują, czy budować nowy biznes wokół obiecującej technologii? Jak dostosowują swoje firmy do zupełnie nowych możliwości? W jaki sposób uczą się współpracować ze start-upami tworzącymi nowe projekty i wchodzącymi w nisze rynkowe? Gorączka złota wokół ChatuGPT na razie nie przyniosła spektakularnych zmian w biznesie, choć już widać, że te zmiany postępują, a wiele organizacji analizuje, jak wykorzystać rozwiązania oparte na AI do swoich celów. W nowym numerze „MIT Sloan Management Review Polska” szukamy odpowiedzi na wszystkie te pytania oraz analizujemy, jak wykorzystać nowe możliwości związane z AI oraz LLM i jak efektywnie zaangażować w to kapitał inwestycyjny.
Lista artykułów
Nr 24, czerwiec - lipiec 2024
EDYTORIAL
Jak grać, by wygrywać
Gorączka złota wokół generatywnej sztucznej inteligencji skłania wielu liderów i menedżerów do rozważenia, w jaki sposób mogliby bezpośrednio wykorzystać ją w swoich organizacjach. Półtora roku po debiucie ChatuGPT dzięki algorytmom możemy ułatwić sobie pracę poprzez automatyzację tłumaczeń, pisanie prostych tekstów i programów, generowanie grafik czy materiałów wideo. Ale na razie nie ma mowy o rewolucji AI.
TRENDY
Radar - Deglobalizacja
To były trudne lata dla globalizacji. Najpierw świat ogarnęła pandemia, która zamknęła prawie wszystkie granice. Zakłócenia na rynku pracy spowodowały problemy w łańcuchach dostaw i wywołały niepokój wśród liderów biznesu związany z ich zależnością od zagranicznych partnerów. Następnie doszło do dalszego zamieszania geopolitycznego, co nasiliło przekonanie, że amerykańskie firmy decydują się na deglobalizację i przenoszą produkcję oraz kluczowe relacje dostawcze bliżej swojego kraju. Ale czy ten trend rzeczywiście ma miejsce?
Radar - Luka pokoleniowa na rynku pracy
Jaki jest cel prowadzenia działalności gospodarczej i jaką rolę odgrywa ona w społeczeństwie? W obliczu podziałów politycznych i społecznych oraz konieczności negocjacji z zespołami pracowników, które często bywają źródłem konfliktów, to pytanie nabiera coraz większego znaczenia.
Radar - Dlaczego warto włączyć pracowników do rozgrywki
Vicente Reynal jest prezesem i przewodniczącym Ingersoll Rand, globalnego producenta przemysłowego. Swoją karierę rozpoczął jako kierownik zmiany w AlliedSignal (obecnie Honeywell Aerospace) zaraz po studiach z inżynierii mechanicznej i lean manufacturing na MIT. Obecną funkcję objął po fuzji Gardner Denver z Ingersoll Rand. Niedługo potem udostępnił udziały w kapitale wszystkim swoim pracownikom. „MIT Sloan Management Review” rozmawiał z Reynalem na temat jego niekonwencjonalnego podejścia do zwiększania wyników dzięki akcjonariatowi pracowniczemu. Przedstawiamy najciekawsze fragmenty tej rozmowy.
Radar - Co kryje się w nazwie marki?
Czy róża (rose) o innej nazwie (na przykład snose) pachniałaby równie pięknie?
Dostosuj swój marketing do etapu rozwoju firmy
Firma na wczesnym etapie rozwoju wymaga innej struktury organizacyjnej niż dojrzała organizacja. Liderzy marketingu muszą odpowiednio dostosować swoje zespoły i strategie.
W zespole rzeczywiście istnieje „ja”
Badania wskazują, że w obliczu fundamentalnych zmian lepsze wyniki osiągają zespoły, w których poszczególne osoby najpierw się przekwalifikowują, zanim skupią się na współpracy.
Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko
Unijne regulacje w zakresie raportowania będą oddziaływały na przedsiębiorstwa poza granicami Europy, wymagając od nich informowania o ich wpływie na środowisko daleko poza granicami UE.
Przywództwo w czasach transparentności
Informacje przepływają szybciej i na większą skalę niż kiedykolwiek wcześniej. Przyjrzyjmy się strategiom, które mogą pomóc liderom efektywnie nimi zarządzać.
Najbardziej niedoceniany element motywacji
Liderzy myślą, że sekretem motywacji są wyższe zarobki, nagrody i pochwały. A przez to często zapominają, jak ważną rolę w walce o zaangażowanie pracowników odgrywa wsparcie społeczne. Dr Aleyet Fishbach z Uniwersytetu Chicagowskiego w rozmowie z Joanną Koprowską podpowiada, jak ułatwiać sobie i innym realizację celów.
Czy firmowe platformy społecznościowe to tylko miejsce na czczą gadaninę o sobie?
Aby wyciągnąć jak najwięcej z korporacyjnych narzędzi społecznościowych służących do dzielenia się wiedzą, należy zachęcać użytkowników, żeby angażowali się w tworzenie większej ilości treści, a nie tylko budowali swoją markę osobistą.
STRATEGIA
Kto najwięcej zyskuje dzięki generatywnej AI?
Analiza budowy i wdrażania dużych modeli językowych ujawnia, które podmioty mogą najwięcej zyskać oraz gdzie nowi gracze odnajdą najlepsze perspektywy.
Szerokie perspektywy w świecie genAI
Generatywna sztuczna inteligencja oraz zrozumienie powiązanego z nią łańcucha wartości stały się w ostatnich latach niezwykle istotne dla funduszy inwestycyjnych. Istnieje wiele możliwości ulokowania kapitału, dlatego rzetelna ocena potencjału różnych przedsięwzięć staje się kluczowa.
FINANSE
Kiedy inwestycje w sztuczną inteligencję zwracają się w marketingu
Najnowsze badania pokazują, że szefowie marketingu dostrzegają korzyści ze sztucznej inteligencji w trzech kluczowych obszarach: zwiększanie produktywności sprzedaży, wzrost zadowolenia klientów i zmniejszanie ogólnych kosztów marketingu.
RYZYKO
Unikaj pułapek korporacyjnego venture capital
Partnerstwo dużych firm i kapitału wysokiego ryzyka może być trudne. Oto jak skutecznie realizować korporacyjne venture capital.
Fundusz CVC jest okiem na świat innowacji
W Polsce CVC (corporate venture capital) to stosunkowo młoda forma inwestowania w sektorze innowacji. Korporacje zazwyczaj nie inwestują bezpośrednio w start-upy czy nowe technologie, lecz skupiają się na generowaniu przychodów ze swojej podstawowej działalności gospodarczej. Rozwój różnych branż oraz intensywna konkurencyjność nowych rozwiązań sprawiają, że korporacje muszą doganiać szybko zmieniające się otoczenie biznesowe.
PRZYWÓDZTWO
Anomalie zakłóceń
Innowacyjne przykłady Apple’a, Ubera i Tesli pokazują, jak ważne są poszerzanie perspektywy, zagłębianie się w szczegóły oraz korzystanie z wielu modeli naraz.
JAK TO ZROBILIŚMY
Rozwiązuj dziś problemy, które pojawią się jutro
Webcon to firma, której początki nie przypominają historii typowych garażowych start-upów. Powstała nie na bazie pomysłu jej założycieli, ale jako rezultat konkretnych potrzeb klientów. Innowacyjna platforma, oparta na technologii low-code, zmienia podejście firm do cyfryzacji swoich biznesów.
RAPORT HR
Nowa rola HR
Na konkurencyjnym rynku pracy cięcie kosztów w nieskończoność nie jest ani możliwe, ani rozsądne. Walka o spełnianie oczekiwań pracowników i ich lojalność zyskuje na znaczeniu.
Cykl życia pracownika: klucz do sukcesu organizacji
W każdej firmie pracownik to coś więcej niż tylko jego stanowisko – to podróż pełna wyzwań i sukcesów, od momentu rekrutacji aż po ostatni dzień w organizacji. Strategiczne zarządzanie cyklem życia pracownika może przekształcić firmę w miejsce, gdzie zaangażowanie, produktywność i lojalność stają się źródłem przewagi. Ale do tego potrzebne są dane i system do ich analizowania.
Benefity to rzecz zbędna?
Do niedawna przy wyborach pracodawców dotyczących benefitów dominował trend „im więcej, tym lepiej”. Stawką było większe zadowolenie zatrudnionych, mające się przekładać także na efektywność ich pracy. Coraz częściej jednak pracodawcy, którzy wiele zainwestowali w rozwój świadczeń, są rozczarowani. Nadmiarowe, nietrafione, źle wdrożone korzyści, zamiast pomagać, obciążają firmę finansowo i organizacyjnie. Debenefityzacja to racjonalizacja podejścia do benefitów i projektowanie ich tak, by naprawdę sprzyjały pracy.
Zarządzanie wiedzą w organizacji: od wyzwania do przewagi konkurencyjnej dzięki AI
W erze cyfrowej łatwy dostęp do informacji staje się kluczowym elementem sukcesu organizacji. Efektywne wyszukiwanie i szybkie wykorzystywanie wiedzy nigdy nie było tak istotne. Jak widzą ten problem menedżerowie, a jak pracownicy? I w jaki sposób sztuczna inteligencja może im pomóc?
Polscy specjaliści stawiają na sektor finansowy
Sektor finansowy zyskuje atrakcyjność w oczach polskich pracowników. Co przyciąga talenty do tej branży?
Dokumentacja kadrowa bez papieru w praktyce
Jednym z etapów transformacji cyfrowej HR w organizacji jest ograniczenie obiegu papierowych dokumentów lub nawet jego całkowita eliminacja. Postawienie na procesy paperless przynosi wiele korzyści, w tym pozwala rocznie zaoszczędzić nawet milion euro.
PRZYWÓDZTWO
Dlaczego programy rozwoju przywództwa nie działają i jak to naprawić
Programy szkoleniowe dla kadry kierowniczej to lukratywny biznes. Niestety, wiele z nich nie spełnia pokładanych w nich nadziei. Oto jak nie dać się nabrać.
ZARZĄDZANIE
Dlaczego firmy produkcyjne potrzebują etapowego podejścia do transformacji cyfrowej
Ci, którym udało się pokonać tę trudną drogę, dzielą ją na trzy etapy, z których każdy ma własne kluczowe cechy.
ZASOBY LUDZKIE
Kto tak naprawdę tworzy kulturę organizacyjną firmy
Liderzy średniego szczebla mają kluczowy wpływ na kształtowanie zdrowej i dynamicznej kultury organizacyjnej.
STRATEGIA
Jak widmowe scenariusze nawiedzają realizację strategii
Liderzy odpowiedzialni za planowanie strategiczne często są ślepi na to, jak przyszłość może zmienić ich spojrzenie na status quo. Nastawienie oparte na planowaniu scenariuszy może pomóc im wyrwać się z tej pułapki.
EMPLOYER BRANDING
5 kroków, by poprawić markę pracodawcy
Chcesz skutecznie pozyskiwać talenty? Buduj obraz firmy w oczach potencjalnych pracowników, jakbyś budował wizerunek marki wśród konsumentów.
RAPORT EKSPANSJA ZAGRANICZNA
Kiedy kultura decyduje o globalnym triumfie lub upadku
Przedsiębiorstwa dążące do ekspansji muszą zrozumieć, że strategia i kapitał w zdobywaniu nowych rynków są ważne, ale prawdziwy sukces zależy od zrozumienia lokalnej kultury i dopasowania się do niej. W przeciwnym razie ryzykują porażkę spowodowaną własną ignorancją.
Analiza kulturowa kamieniem milowym udanej ekspansji
„Kiedy wkraczasz w obcą kulturę, wszystko może być inne. Sposób komunikacji, podejmowania decyzji, budowy zaufania, okazywania szacunku… A jeśli nie jesteś na to przygotowany, istnieje większe prawdopodobieństwo, że błędnie zinterpretujesz zachowania innych, a oni błędnie zinterpretują twoje”. Fragment z książki profesor Erin Meyer doskonale podsumowuje wyzwania firm ekspandujących na zagraniczne rynki, pokazując, jak istotne jest uwzględnienie czynników kulturowych. Brak zrozumienia tych różnic może prowadzić do nieporozumień i niepowodzeń.
STUDIUM PRZYPADKU
Deepfake na wysokim szczeblu
Kiedy pracownik polskiego oddziału firmy SpectraCorp otrzymał polecenie od prezesa, nie przypuszczał, że może to być zaawansowane oszustwo wykorzystujące technologię deepfake. Ta nowa forma cyberzagrożenia, polegająca na tym, że oszust podszywa się pod autorytet prezesa i wykorzystuje jego wizerunek, doprowadziła firmę na skraj kryzysu, stawiając pod znakiem zapytania kwestie bezpieczeństwa danych. Zarząd stanął przed kluczowym pytaniem: co należy zmienić, aby w przyszłości firma była mniej podatna na takie manipulacje?
Zadbaj o procedury i szkolenia pracowników
W dobie coraz bardziej zaawansowanych technologii oszustwa z użyciem deepfake’ów stają się poważnym zagrożeniem dla przedsiębiorstw na całym świecie. Liczba incydentów rośnie lawinowo, a straty finansowe osiągają astronomiczne sumy.Aby skutecznie chronić się przed tym zagrożeniem, firmy muszą wprowadzać zaawansowane procedury bezpieczeństwa i regularnie szkolić swoich pracowników.
Wyciągaj wnioski i ucz się na błędach – najlepiej innych firm
Firmy takie jak SpectraCorp są i będą praktycznie bezbronne w starciu z atakami hakerskimi, wykorzystującymi najnowsze technologie. W opisanym przypadku nie zagrało wiele rzeczy – od kultury organizacyjnej, przez edukację, po systemy zabezpieczeń. Niestety, nawet wdrożenie najnowszych technologii z zakresu cyberbezpieczeństwa na niewiele by się zdało. Dlaczego?
ADVERTORIAL
Podaruj sobie czas
Codzienność przynosi moc wyzwań, satysfakcji, ale też obowiązków, które mogą powodować zmęczenie, przebodźcowanie czy nawet wypalenie zawodowe. Dlatego trzeba pamiętać o sobie, swoich potrzebach i… wypoczywać!