biznes technologie innowacje
technologiczna strona biznesu
biznes technologie innowacje
najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu

Magazyn

Wiosna 2021
Najnowsze wydanie

Nr 8, marzec 2021

Wiosna 2021

"Talent pozwala wygrywać poszczególne mecze, ale to praca zespołowa sprawia, że drużyna wygrywa mistrzostwa” – te słowa Michaela Jordana, jednego z najbardziej utytułowanych zawodników NBA, odnoszą się w równym stopniu do sportu, co do biznesu i innych obszarów aktywności człowieka. W warunkach kryzysu organizacja pracy zespołowej, tworzenie zespołów wygrywających „mistrzostwa” stały się szczególnym wyzwaniem.

Praca w modelu zdalnym czy hybrydowym wymaga bowiem nowego ułożenia relacji, rozproszonej decyzyjności oraz innego podejścia do motywowania pracowników. Zarządzanie zespołami w czasach pracy rozproszonej czy hybrydowej wymaga od liderów przyjęcia nowych sposobów działania, o czym wspominamy w krótkim materiale graficznym Cztery role liderów w hybrydowym środowisku pracy. O tym, jak te role wypełniać, by jak najskuteczniej przeprowadzić organizację cyfrową przez trudne czasy, a jednocześnie stymulować innowacyjność i rozwój, mówią też duże teksty wiosennego numeru „MIT Sloan Management Review Polska”, który właśnie oddajemy w Państwa ręce.

W artykule „Co zrobić, gdy zawodzi współpraca” Rob Cross i Inga Carboni opisują sześć rodzajów dysfunkcji zespołów. Wskazują, jak przeprowadzić diagnozę problemów w pracy zespołowej i jak te problemy przezwyciężać. W materiale „Współpraca wirtualna nie zabija kreatywności” Leigh Thompson dowodzi, że praca w modelu rozproszonym nie tylko nie jest przeszkodą, ale czasem wręcz pomaga w tworzeniu innowacyjnych produktów. W tekście „Czy członkom twojego zespołu doskwiera samotność?” Constance N. Hadley i Mark Mortensen pokazują, jak zadbać o to, by efektywność całego przedsiębiorstwa nie ucierpiała z powodu osamotnienia poszczególnych pracowników pracujących zdalnie. Liczę, że także teksty przygotowane przez polską redakcję będą dla państwa źródłem nowego spojrzenia na innowacyjność, pracę zespołową i rolę technologii we współczesnym biznesie. Wśród nich szczególnie polecam „BlackBerry od mobilności do mobilności”, artykuł na temat tego, jak znany kanadyjski producent smartfonów skierował swój biznes na zupełnie nowe tory, oraz tekst „Od zarządzania etatami do zarządzania talentami” o wykorzystaniu algorytmów stworzonych przez polską firmę Talent Alpha w procesie budowy wydajnych zespołów. Mam nadzieję, że także pozostałe materiały będą dla państwa źródłem wiosennej inspiracji.

Życzę owocnej lektury!

Paweł Górecki, redaktor naczelny "MIT Sloan Management Review Polska"

Lista artykułów

Nr 8, marzec 2021

Edytorial

Inspiracje

Technologia to za mało, by trafić do krainy Oz 

PREMIUM

O tym, dlaczego kluczem do skutecznego przeprowadzenia cyfrowej transformacji nie jest technologia, a ludzie, mówi Gerald C. Kane, współautor książki The Technology Fallacy, której polska edycja wkrótce zostanie wydana przez ICAN Institute. Rozmawia Paweł Górecki, redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”.

Silniki rekomendacji napędzają rewolucję w sieci 

PREMIUM

Jesteśmy od nich coraz bardziej zależni i coraz bardziej na nich polegamy. Mowa o mechanizmach rekomendacji. O ich fenomenie opowiada Michael Schrage, profesor MIT Sloan School of Management i autor książki Silniki rekomendacji, której polska wersja niebawem ukaże się staraniem ICAN Institute.

Transformacyjna moc rekomendacji 

PREMIUM

Silniki rekomendacji rewolucjonizują sposoby robienia zakupów przez klientów i wykonywania zadań przez pracowników.

Gra zespołowa – klucz do cyfrowej oferty wartości 

PREMIUM

O tym, jak rozproszony model podejmowania decyzji sprawdza się w czasach gospodarki cyfrowej i co zrobić, by poszczególne zespoły nie traciły z oczu nadrzędnego celu całej organizacji. 

Strefa Start-upów - Fintechy 

PREMIUM

W „Strefie Start-upów” prezentujemy innowacyjne polskie firmy, rozwiązujące problemy współczesnego świata – w tym wyzwania, z którymi mierzy się szeroko rozumiany biznes – za pomocą kreatywności i technologii. Tym razem przedstawiamy pięć firm z sektora FinTech. 

Temat numeru

Czy członkom twojego zespołu doskwiera samotność? 

PREMIUM

Pomimo nacisku na pracę zespołową wielu pracowników doznaje poczucia osamotnienia. 

Jak precyzyjnie powiązać aktywności marketingowe ze sprzedażą? 

PREMIUM

W relacjach z klientami eRecruiter stawia na kontakt bezpośredni. Dlatego tak ważny jest dla nich odpowiedni przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi zespołami. Dzięki Salesforce i Pardot wszystkie najważniejsze dane o kliencie są dostępne w jednym miejscu – dla wszystkich działów w firmie. Z Julią Urbańską, Marketing & Customer Experience Director w eRecruiter, rozmawia Paulina Kostro.

Co zrobić, gdy zawodzi współpraca 

PREMIUM

Liderzy mogą zdiagnozować przyczyny dysfunkcji zespołu, przyglądając się sześciu jej odmianom.

Jak pielęgnować kulturę organizacyjną, gdy wszyscy pracują zdalnie 

PREMIUM

Wywołany pandemią koronawirusa biurowy exodus grozi osłabieniem kultury organizacyjnej, jeśli przywódcy nie podejmą działań, aby ją wspierać. 

Współpraca wirtualna nie zabija kreatywności 

PREMIUM

Pandemia COVID-19 zamknęła nas wszystkich z całą naszą pracą w wirtualnej przestrzeni.

Kierunki

Jak potencjalni królowie kategorii stają się przeciętniakami

PREMIUM

Innowacyjne firmy są w stanie wykreować nowe kategorie rynkowe, ale często nie potrafią ich zdominować.

Jak zadbać o bezpieczeństwo danych w firmie? 

PREMIUM

Systemowe podejście do ochrony danych klientów, pozwala uniknąć poważnych strat oraz kryzysów wizerunkowych.

Zalety samowystarczalnej produkcji 

PREMIUM

W sytuacji, w której pandemia odsłania słabości globalnych łańcuchów dostaw, nową drogę wskazują cyfrowe technologie produkcyjne.

Filary wzrostu w ekosystemach cyfrowych 

PREMIUM

Kluczem do sukcesu strategii ekosystemu jest zdolność tworzenia warunków do rozwoju partnerstwa cyfrowego.

Scenariusze ratowania łańcuchów dostaw 

PREMIUM

Pandemia koronawirusa ujawniła konieczność usprawnienia powolnie dotychczas reagujących łańcuchów dostaw. Wykorzystując dane i współpracując z partnerami nad planowaniem scenariuszy, firmy będą mogły łatwiej dostosować się do wymogów nowej rzeczywistości.

Nowe elementy transformacji cyfrowej 

PREMIUM

Aktualizując swoje przełomowe badania, autorzy tłumaczą, jak nowe rozwiązania technologiczne pozwalają zdobywać przewagę konkurencyjną.

Raport

Czwarta rewolucja przemysłowa to konieczność

PREMIUM

Przemysł 4.0 ma prowadzić do wzrostu tempa produkcji i jej efektywności. Jednak bez wykwalifikowanych kadr i wsparcia systemu edukacyjnego dla pracowników rewolucja technologiczna będzie funkcjonowała w ograniczonym zakresie i w niewielkim wycinku naszej gospodarki. Poza technologią liczą się także ludzie.

Rewolucja czy ewolucja 

PREMIUM

Pratt Whitney Kalisz to firma, dla której ciągłe wprowadzanie innowacji było kluczowym elementem cyfryzacji procesów. Firma od początku dostrzegała benefity wynikające z wdrożenia założeń Przemysłu 4.0 (I.4.0).

Finanse 4.0. Rewolucja w myśleniu o finansowaniu inwestycji 

PREMIUM

Sporo już napisaliśmy o czwartej rewolucji przemysłowej. Dzieje się ona na naszych oczach. Dzisiaj automatyzacja, robotyzacja czy cyfryzacja produkcji nie są już tylko wyborem – to konieczność. Zaczyna się od potrzeby. I zmiany w myśleniu.

Chmura podstawą pracy zdalnej 

PREMIUM

Cloud computing umożliwia firmom tworzenie wydajnego środowiska pracy, także poza biurem. W nowej normalności rozwiązania wielochmurowe staną się największym wsparciem dla pracowników wykonujących swoje obowiązki zdalnie.

Rok pełnego przejścia do sieci 

PREMIUM

Pandemia realnie wpłynęła na sposób funkcjonowania firm. Z badania Deloitte wynika, że aż 57% europejskich respondentów w ostatnich miesiącach przeszło w tryb pracy zdalnej. Ponadto organizacje przyspieszyły proces transformacji cyfrowej, stawiając na rozwój kanałów online. 

Migracja do chmury w zgodzie z wymogami regulatorów rynku 

PREMIUM

Raporty firm badawczych są zgodne – chmura obliczeniowa stała się w polskich firmach standardem. Coraz odważniej sięgają po nią również branże regulowane, które w szczególny sposób muszą zwracać uwagę na bezpieczeństwo swoich danych. Jak się jednak okazuje, nie każdy dostawca może zapewnić pełną zgodność z szybko ewoluującymi wymaganiami prawnymi.

Pandemia przyśpieszyła rozwój rozwiązań chmurowych w Polsce 

PREMIUM

Jak wynika z najnowszego badania EY Polska „Transformacja cyfrowa firm 2020”, obecnie z rozwiązań chmurowych korzysta 64% polskich przedsiębiorstw, a w ciągu najbliższych 12–18 miesięcy na taki krok zdecyduje się kolejne 26%.

Narzędzia

Pierwsze wnioski z zastosowania blockchaina w biznesie 

PREMIUM

Największym wyzwaniem dla firm tworzących aplikacje wykorzystujące łańcuch bloków nie jest technologia, lecz skuteczna współpraca z partnerami ekosystemu.

Praca z robotami w świecie po pandemii 

PREMIUM

Gotowe do działania od razu po podłączeniu (plug-and-play) systemy automatyki można błyskawicznie konfigurować – aby reagować na nagłe skoki zapotrzebowania – i równie szybko zmieniać ich konfigurację, kiedy nastąpi zmiana potrzeb.

W praktyce

Od zarządzania etatami do zarządzania talentami 

PREMIUM

Algorytmy opracowane przez działającą globalnie polską firmę Talent Alpha umożliwiają angażowanie specjalistów do zadań odpowiadających ich talentom i elastyczne uzupełnianie kadr. To model, który może być źródłem prawdziwej innowacji w dziedzinie HR, ale i motorem zmian na całym rynku pracy.

BlackBerry – od mobilności do… mobilności 

O tym, jak skierować biznes na zupełnie nowe tory i pozostać globalnym graczem, specjalnie dla „MIT Sloan Management Review Polska” pisze Charles Eagan, Chief Technology Officer w BlackBerry. Opracowanie: Paweł Górecki, redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”.

Praktyczne studium decyzji

Trening na żądanie. Jak technologia (i pandemia) zmieniają branżę fitness 

PREMIUM

Przedłużający się lockdown sprawił, że rozwiązania, które miały być tymczasowe, mogą zostać z nami na stałe. Dotyczy to również produktów i usług, które z fizycznych stały się cyfrowe. To szansa dla biznesu i korzyść dla klienta. Historia fikcyjnej sieci siłowni HEROS opowiada o tym, jak może wyglądać problem transferu produktów i usług do sieci.