Prowadzenie firmy
Jak myślenie przyszłościowe może wykoleić teraźniejszość firmy
Makrotrendy przekształcające społeczeństwo wymagają od firm strategicznych rewolucji, ale liderzy nie mogą tracić z oczu obecnej rzeczywistości.
Organizacja gotowa na przyszłość
Jakie firmy potrafią nie tylko przetrwać w zmieniającym się i niepewnym otoczeniu, ale również odnosić w nim sukcesy? Tylko takie, które mają zdolność do szybkiej adaptacji, proaktywnego reagowania na zmiany oraz antycypowania przyszłych trendów. Fundamentem takich przedsiębiorstw są umiejętność nieustannego uczenia się, innowacyjność oraz zdolność do absorbowania nowych technologii i przekształcania ich w przewagę konkurencyjną. Wszystkie te atrybuty cechują organizację gotową na przyszłość (Future Ready Organization).
Jak igrzyska olimpijskie w Paryżu stały się wzorem szybkiej dekarbonizacji
Paryż zobowiązał się do radykalnego zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych podczas igrzysk olimpijskich w 2024 roku w porównaniu z poprzednimi olimpiadami. Czego zespół odpowiedzialny za tę redukcję nauczył się w trakcie realizacji celu?
Zatrudnianie kadry zarządczej: siedem błędów, które wciąż popełniają firmy
Wybór właściwego kandydata na stanowisko kierownicze jest jedną z najważniejszych decyzji organizacyjnych. Mimo starannej ocenie, która ma na celu sprawdzenie, czy dana osoba odnajdzie się w danej roli, zdolność firm do przewidywania sukcesu często bywa równie niepewna jak astrologia.
Jak przewodzić w erze pracy bez stanowisk
Na naszych oczach wyłania się nowy model organizacji pracy, który diametralnie zmieni role liderów w firmach.
By napędzać radykalne innowacje, VC musi powrócić do korzeni
Naukowcy i przedsiębiorcy pracujący nad rozwiązaniem najpilniejszych problemów świata nie zdołają sprostać temu wyzwaniu bez wsparcia funduszy venture capital, a te najpierw muszą zrozumieć możliwości deep‑tech i ponownie postawić na myślenie długoterminowe.
Jakie firmy dziś stać na AI?
Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz bardziej kluczową rolę w transformacji cyfrowej w Polsce. Coraz więcej firm dostrzega jej potencjał w zakresie zwiększania efektywności, redukcji kosztów oraz podnoszenia jakości procesów biznesowych. Mimo rosnącego zainteresowania AI, wiele polskich przedsiębiorstw zmaga się z wyzwaniami, które znacząco spowalniają proces jej wdrażania. Główną barierą są ograniczenia finansowe, które uniemożliwiają lub utrudniają inwestycje w nowoczesne technologie.
Zaangażuj kulturę organizacyjną w budowanie wzrostu i rozwoju
Firmy, które dążą do kulturowej transformacji, często odkrywają, że ich działania są bezskuteczne, ponieważ, nie wpływają w istotny sposób na pracowników. W efekcie organizacje nie nadają się do zmiany mimo zainwestowania setek, a nawet tysięcy godzin pracy. Nie mówiąc już o środkach finansowych. Receptą na ten brak skuteczności może być podejście oparte na umiejętnościach.
Nowe umiejętności kluczem do zmiany kultury organizacyjnej
Wykorzystanie nowych umiejętności – już na etapie ich nauki – do rozwiązywania istotnych problemów w firmie pomaga przekształcić sceptyków zmiany w zwolenników, co prowadzi do trwałej transformacji kultury organizacyjnej.
Gotowi na nieznane
W obliczu zmiennego i niepewnego otoczenia coraz trudniejsze staje się stawianie prognoz finansowych w perspektywie kwartalnej, nie mówiąc już o kształtowaniu kilkuletnich strategii. Jednak firmy, które chcą odnosić sukcesy, muszą podejmować długoterminowe działania nawet w tak trudnych warunkach. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie aktualnej sytuacji i dostosowanie strategii biznesowej do zmieniających się realiów, szczególnie w kontekście geopolityki i technologii.
Jak Kubota przekształciła klapki w symbol narodowy i czego ta historia może nauczyć liderów
Co zrobić, gdy pierwszy pomysł na biznes nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Jak zbudować markę, która nie tylko przetrwa, ale i rozkwitnie na konkurencyjnym rynku? I wreszcie – jak dbać o siebie, by móc skutecznie prowadzić biznes? Historia reaktywacji marki Kubota dostarcza odpowiedzi na te pytania.
Fakty i mity o restrukturyzacji; jak uratować firmę na skraju przepaści?
Rosnące koszty pracownicze, prądu, surowców, galopująca inflacja, problemy z płynnością finansową to tylko niektóre bolączki rodzimych przedsiębiorców, które potrafią doprowadzić ich do poważnych problemów. Dlaczego prowadzenie biznesu w Polsce to duży akt i jak ratować firmę, gdy znajduje się nad przepaścią?
Unikaj pułapek korporacyjnego venture capital
Partnerstwo dużych firm i kapitału wysokiego ryzyka może być trudne. Oto jak skutecznie realizować korporacyjne venture capital.
Deglobalizacja
TO BYŁY TRUDNE LATA dla globalizacji. Najpierw świat ogarnęła pandemia, która zamknęła prawie wszystkie granice. Zakłócenia na rynku pracy spowodowały problemy w łańcuchach dostaw i wywołały niepokój wśród liderów biznesu związany z ich zależnością od zagranicznych partnerów. Następnie doszło do dalszego zamieszania geopolitycznego, co nasiliło przekonanie, że amerykańskie firmy decydują się na deglobalizację i przenoszą produkcję oraz kluczowe relacje dostawcze bliżej swojego kraju. Ale czy ten trend rzeczywiście ma miejsce?
Kiedy kultura decyduje o globalnym triumfie lub upadku
Przedsiębiorstwa dążące do ekspansji muszą zrozumieć, że strategia i kapitał w zdobywaniu nowych rynków są ważne, ale prawdziwy sukces zależy od zrozumienia lokalnej kultury i dopasowania się do niej. W przeciwnym razie ryzykują porażkę spowodowaną własną ignorancją.
Dlaczego warto włączyć pracowników do rozgrywki
Vicente Reynal jest prezesem i przewodniczącym Ingersoll Rand, globalnego producenta przemysłowego. Swoją karierę rozpoczął jako kierownik zmiany w AlliedSignal (obecnie Honeywell Aerospace) zaraz po studiach z inżynierii mechanicznej i lean manufacturing na MIT. Obecną funkcję objął po fuzji Gardner Denver z Ingersoll Rand. Niedługo potem udostępnił udziały w kapitale wszystkim swoim pracownikom. „MIT Sloan Management Review” rozmawiał z Reynalem na temat jego niekonwencjonalnego podejścia do zwiększania wyników dzięki akcjonariatowi pracowniczemu. Przedstawiamy najciekawsze fragmenty tej rozmowy.
Luka pokoleniowa na rynku pracy
JAKI JEST CEL prowadzenia działalności gospodarczej i jaką rolę odgrywa ona w społeczeństwie? W obliczu podziałów politycznych i społecznych oraz konieczności negocjacji z zespołami pracowników, które często bywają źródłem konfliktów, to pytanie nabiera coraz większego znaczenia.
Zarządzanie w czasach turbulencji i przełomowych zmian
Rozmowa z dr. Jackiem Goliszewskim, prezesem Business Centre Club, ekspertem w zakresie controllingu, zarządzania efektywnością, optymalizacji procesów i kontroli wewnętrznej.
Jak myślenie przyszłościowe może wykoleić teraźniejszość firmy
Makrotrendy przekształcające społeczeństwo wymagają od firm strategicznych rewolucji, ale liderzy nie mogą tracić z oczu obecnej rzeczywistości.
Zarządzanie danymi i automatyzacja: klucz do sukcesu w e-commerce
Frisco, największy polski sklep spożywczy online, reaguje na dynamiczne zmiany rynkowe, koncentrując się na zarządzaniu danymi oraz automatyzacji procesów. Dzięki temu detalista podnosi swoją efektywność operacyjną i jakość obsługi klienta, budując trwałą przewagę konkurencyjną.