Magazyn o biznesie dla biznesu
Magazyn linderów cyfrowej transformacji
Książki, e-booki, szkolenia
Osobista platforma wiedzy
Kongresy, konferencje, webinary
Jest wiele organizacji, które eksperymentują ze sztuczną inteligencją (AI), ale relatywnie niewiele z nich postanowiło całkowicie zaangażować się we wdrożenie tej technologii. Jedną z firm, która znalazła się na tej ścieżce, jest Mastercard.
Kto choć trochę jest związany z branżą technologiczną lub finansową, prawdopodobnie coraz częściej słyszy takie terminy jak DeFi, blockchain i smart contracts.
Odkąd na scenie pojawiły się kryptowaluty oraz inne zdecentralizowane technologie, stały się tematem wielu spekulacji i debat wśród inżynierów i liderów biznesu.
W dniach 11–12 maja br. odbyła się czwarta edycja Kongresu MIT Sloan Management Review Polska w formule online. Swoimi doświadczeniami podzielili się uznani światowi i polscy eksperci – mówiąc z perspektywy dyrektorów i menedżerów, uwzględniając ich aktualne potrzeby.
Massachusetts Institute of Technology jest najlepszą uczelnią na świecie – wynika z prestiżowego zestawienia QS World University Ranking na rok 2023. Bostońska uczelnia jest wydawcą magazynu biznesowego „MIT Sloan Management Review”, który ukazuje się również na polskim rynku. Licencjobiorcą tytułu jest ICAN Institute.
Analiza możliwych scenariuszy może pomóc przedsiębiorstwom porównać koszty przejścia na zerowe emisje dwutlenku węgla netto z konsekwencjami utrzymania status quo.
Przedstawiamy zapis debaty, która odbyła się w trakcie IV Kongresu MIT Sloan Management Review Polska. Jej temat stanowiły wyzwania związane z wdrażaniem zielonej transformacji w polskich przedsiębiorstwach, zaś uczestniczyli w niej doświadczeni praktycy biznesu.
W „Strefie start‑upów” prezentujemy innowacyjne polskie firmy rozwiązujące problemy współczesnego świata – w tym wyzwania, z którymi mierzy się szeroko rozumiany biznes – za pomocą kreatywności i technologii. Tym razem przedstawiamy pięć start‑upów z sektora bezpieczeństwa cybernetycznego.
Dostęp do danych bywa niekiedy utrudniony. Czasem jednak, do uczenia modeli AI czy pozyskiwania wiedzy, można wykorzystywać dane syntetyczne – sztucznie wygenerowane, ale podobne do rzeczywistych.
Minęło ponad 50 lat od czasu, gdy HAL, złośliwy komputer z filmu 2001: Odyseja kosmiczna, po raz pierwszy przeraził widzów, zwracając się przeciwko ludziom, których miał chronić. To tylko film, ale dobrze pokazuje to, co nas w sztucznej inteligencji przeraża: że zyska ona nadludzkie moce i zechce podporządkować sobie człowieka. Czy już teraz należy zacząć się martwić o sztuczną inteligencję?
Fiasko projektów związanych z analizą danych często bywa wynikiem błędnego zdefiniowania problemu. Odpowiednie podejście na wczesnym etapie może temu zapobiec.
Algorytmy są coraz powszechniej wykorzystywane przez współczesny biznes. Przypominamy pięć tekstów pokazujących korzyści i zagrożenia związane z tym trendem.
Badania autorów wskazują, że przewidując reakcje klientów na decyzje podejmowane przez algorytmy, menedżerowie często są w błędzie.
Od dawna mówi się, że roboty idealnie nadają się do tego, by przejąć zadania uważane za najbardziej brudne (sprzątanie), nudne (praca na akord przy taśmie produkcyjnej) i niebezpieczne (działania militarne). Oczywiście wszystkie prace, do których pasują te przymiotniki, wykonywane są jeszcze przez ludzi, ale prawdopodobnie będą oni konsekwentnie zastępowani przez roboty.
W nowoczesnych firmach, które przechodzą lub już przeszły transformację technologiczną i przeniosły zasoby do chmury, transmisja danych jest równie ważna jak zarządzanie samą organizacją.
Aby zmierzyć się z problemem katastrofy klimatycznej, nie należy stosować schematów myślowych, które – jak by nie patrzeć – do niego doprowadziły. To spore wyzwanie dla innowatorów i naukowców próbujących za pomocą nowych technologii choć trochę ulżyć naszej planecie. Należy mieć nadzieję, że nie jest to zadanie niewykonalne.
W „Strefie Start-upów” prezentujemy innowacyjne polskie firmy rozwiązujące problemy współczesnego świata – w tym wyzwania, z którymi mierzy się szeroko rozumiany biznes – za pomocą kreatywności i technologii. Tym razem przedstawiamy pięć start-upów z sektora PropTech, które dzięki wprowadzaniu do branży nieruchomości innowacyjnych rozwiązań technologicznych poprawiają jej efektywność.
Zapomnij o tradycyjnej burzy mózgów. Narzędzia używane do szybkiego prototypowania mogą przyspieszyć rozwój produktu, jeśli są użyte po to, by pomóc w generowaniu pomysłów.
Do tej pory wydawało się, że najważniejszym wyzwaniem dla biznesu w nadchodzących miesiącach będzie powrót do normalności po wygasającej pandemii. Tymczasem nowy kryzys zmienia priorytety transformacji.
Dyrektorzy ds. innowacji muszą się zmierzyć z syndromem „nie wynaleziono tutaj”, niechęcią do podejmowania ryzyka oraz kulturą komunikacji odgórnej, aby skutecznie nawiązać współpracę ze start-upami deep tech.
Dziś sztuczna inteligencja bywa wytrychem marketingowym i buzzwordem. Czym jest jednak w istocie? Sama definicja nie wystarczy, bowiem z definicją sztucznej inteligencji jest jak ze statystyką – mówi dużo, ale nie powie tego, co najważniejsze. Dlatego proponujemy 5 unikatowych tekstów o AI, które mogą przybliżyć nas do prawdy.