Sztuczna inteligencja
Jak przetrwać AI Hype Cycle?
W dobie rosnącego zainteresowania sztuczną inteligencją, szczególnie generatywną, wiele przedsiębiorstw stoi przed dylematem: jak skutecznie wykorzystać potencjał AI, aby nie tylko przetrwać, ale też wyprzedzić konkurencję?
Jak przyciągnąć i zatrzymać klienta w świecie przeciążenia informacyjnego
Jak skutecznie budować trwałe relacje, gdy odbiorcy błyskawicznie zmieniają swoje preferencje? Odpowiedź tkwi w personalizacji, analizie danych, programach lojalnościowych i wykorzystaniu nowoczesnych technologii, takich jak AI.
Wielki Tydzień Sztucznej Inteligencji: czy AI staje się nową infrastrukturą cyfrową?
W świecie technologii rzadko zdarzają się tak przełomowe wydarzenia, jak niemal równoczesna seria premier nowych modeli sztucznej inteligencji. To, co wydarzyło się w ciągu zaledwie jednego tygodnia, może być postrzegane jako historyczny moment, który na zawsze zmieni oblicze cyfrowej rzeczywistości.
Jakie zagrożenia niesie ze sobą uczłowieczanie sztucznej inteligencji
Sztuczna inteligencja osiąga coraz wyższe poziomy rozwoju. Obecne generatory treści lub obrazów potrafią wprowadzić w błąd, tworząc materiały do złudzenia przypominające efekty pracy ludzkich rąk. Natomiast rozmowa z agentami AI, funkcjonującymi na niektórych stanowiskach związanych z obsługą klienta lub sprzedażą, często sprawia pozory kontaktu z człowiekiem. Jakkolwiek wydawałoby się to błahe, nadmierne uczłowieczanie AI może nieść ze sobą ogromne ryzyko. Liderzy muszą wytyczyć jasny kurs dla swoich organizacji, by w odpowiedni sposób postrzegały i komunikowały swoje sposoby wykorzystania sztucznej inteligencji.
AI w firmie: realna szansa czy marketingowa obietnica?
Od czasu pojawienia się ChatGPT w listopadzie 2022 dyskusja o sztucznej inteligencji i jej możliwościach zagościła w publicznym dyskursie na dobre. Eksperci z przeróżnych dziedzin wskazują potencjalne szanse i zagrożenia.
Liderzy boją się deepfake’ów
Łatwo dostępne narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji stają się potężnym narzędziem w rękach oszustów. Przy minimalnym wysiłku mogą oni tworzyć niezwykle realistyczne fałszywe treści – obrazy, teksty, nagrania audio i wideo – które potem wykorzystują w działaniach przestępczych. Skala zagrożenia stała się szczególnie widoczna w lutym ubiegłego roku, kiedy pracownik hongkońskiej firmy przelał 25 mln dolarów na konto przestępców, którzy za pomocą technologii deepfake sfingowali wideokonferencję i podszyli się pod dyrektora finansowego i innych współpracowników.
AI to miecz obosieczny. Jak wykorzystać jej moc i nie paść jej ofiarą?
Isaac Asimov powiedział kiedyś: „Nie boję się komputerów, ale boję się ich braku”. Dziś moglibyśmy powiedzieć to samo o sztucznej inteligencji. Jedni widzą w niej narzędzie oszczędności i rozwoju, inni boją się, że coś im umknie, jeśli jej nie wykorzystają. O tym, czym jest i czym może się stać AI, Paweł Kubisiak rozmawia z Aleksandrą Przegalińską, czołową badaczką sztucznej inteligencji w Polsce.
Czy GenAI zagraża naszej kreatywności?
LLM-y mogą zwiększać produktywność pracowników, ale generowane przez nie rezultaty często cechują się mniejszą dawką kreatywności i oryginalności niż dzieła ludzi.
Pięć trendów w AI na 2025 rok
Od agentów AI po dane nieustrukturyzowane – te trendy zasługują na szczególną uwagę przedsiębiorców i menedżerów w 2025 r. Poznaj najnowsze dane oraz porady od ekspertów „MIT Sloan Management Review”.
Gdy AI wkracza wraz z kandydatem na rozmowę kwalifikacyjną – co warto wiedzieć?
Coraz więcej kandydatów korzysta z generatywnej sztucznej inteligencji, żeby przygotować się do rozmów kwalifikacyjnych. Dla rekruterów to wyzwanie, ponieważ trudno ocenić, czy za wypowiedzią stoi rzeczywista wiedza. Kluczem do weryfikacji kompetencji jest zadawanie pytań pogłębiających.
Poruszamy się po omacku: badania Jabra pokazują, że 82% liderów nie jest przygotowanych na integrację sztucznej inteligencji w miejscu pracy
Praca hybrydowa stała się nową normalnością, dlatego przestrzenie biurowe muszą zostać tak przeprojektowane, by zmiana miejsca wykonywania obowiązków służbowych była prosta, efektywna i przyjemna. Odpowiednia aranżacja i dostosowane rozwiązania technologiczne zapewnią inkluzywne, owocne spotkania. W odpowiedzi na te wyzwania, z którymi musi się zmierzyć większość przedsiębiorców, powstała inicjatywa HWEC – Hybrid Workplace Experience Centre. Dziesięć firm: Bene, Jabra, Lenovo, Microsoft, Sharp / NEC, Waldmann, Colliers, Exclusive Networks, Hays i Sonte, będących ekspertami w dziedzinie projektowania hybrydowych miejsc pracy, połączyło siły, by wspólnie rozmawiać o nowoczesnym środowisku biurowym, które pozwoli ściągnąć i zatrzymać największe talenty. W cyklu 12 artykułów przedstawimy istotne obszary budowania odpowiedniej dla organizacji przestrzeni do pracy. Dzisiaj przyjrzymy się badaniu przeprowadzanemu przez firmęJabra.
Gdy GenAI spotyka się z rozwojem produktu
Począwszy od generowania pomysłów aż po testowanie ich przez użytkowników – duże modele językowe umożliwiają firmom badanie większej liczby koncepcji i szybsze ich wdrażanie.
CFO otwarci na nowe technologie IT
Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez EY na temat priorytetów CFO wskazują, że dyrektorzy finansowi zaczynają dostrzegać potencjał sztucznej inteligencji w usprawnianiu procesów biznesowych. Jedynie 10% z nich postrzega nowe technologie jako ryzyko.
Unikaj niepowodzeń w uczeniu maszynowym, zadając właściwe pytania
Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji często zawodzą, gdy specjaliści ds. danych nie weryfikują swoich założeń. W każdej dziedzinie przyjęcie postawy początkującego może okazać się pomocne.
Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę
Duże modele językowe mogą usprawnić pracę z danymi i nad analityką, wspierając ludzi na każdym etapie – od przygotowania danych, przez optymalizację modeli, po interpretację wyników.
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych.
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu.
W automatyzacji wciąż istotny jest human touch
Chociaż automatyzacja zmienia sposób, w jaki funkcjonują firmy, nie oznacza to, że człowiek zostaje wykluczony z procesu. Wręcz przeciwnie – zdecydowana większość organizacji, które wdrażają RPA, wciąż potrzebuje specjalistów, którzy nie tylko rozumieją technologię, ale także potrafią dostosować ją do specyficznych potrzeb biznesowych. Jak podkreśla Aleksander Kania, Poland Country Manager w UiPath, sukces automatyzacji zależy od umiejętności znalezienia równowagi między nowoczesnymi narzędziami a ludzką intuicją. RPA to nie tylko technologia – to proces, który wymaga przemyślanej strategii i zaangażowania ludzi na każdym etapie wdrożenia. Rozmawia Paulina Kostro.
Gdy GenAI spotyka się z rozwojem produktu
Począwszy od generowania pomysłów aż po testowanie ich przez użytkowników – duże modele językowe umożliwiają firmom badanie większej liczby koncepcji i szybsze ich wdrażanie.
Nowe technologie kluczem do wzrostu efektywności firm
W obliczu dynamicznie zmieniającego się środowiska biznesowego i coraz większych wymagań rynku, przedsiębiorstwa stają przed wyzwaniem efektywnego zarządzania zasobami i procesami. Inwestycje w nowe technologie – automatyzację procesów, chmurę obliczeniową, sztuczną inteligencję oraz zaawansowane narzędzia zwiększające poziom cyberbezpieczeństwa – stają się fundamentem ich rozwoju. Jak wynika z licznych analiz rynkowych, efektywność firm, które zdecydowały się na implementację nowych technologii IT, znacząco wzrosła, co czyni z nich obszar priorytetowy na najbliższe lata.