Magazyn
Nr 22, luty - marzec 2024
Co każdy prezes powinien wiedzieć o AI
Nikt już nie wątpi, że sztuczna inteligencja to potężne narzędzie, które może odegrać kluczową rolę w rywalizacji pomiędzy firmami. Polskie organizacje z dużym optymizmem zabrały się do wdrażania rozwiązań opartych na algorytmach AI. Ten problem zgłębiają autorzy artykułów: Jak połączyć ludzką ekspertyzę z rozwiązaniami prognozowania proponowanymi przez AI?, Jak AI i inteligentne wskaźniki KPI wspierają realizacje strategii oraz Dlaczego menedżerowie potrzebują współmyśliciela AI. Z kolei o wymiernych korzyściach płynących z wykorzystania AI w biznesie traktuje artykuł Jak AI i inteligentne wskaźniki KPI wspierają realizację strategii. Peter Drucker, wybitny przedstawiciel nowożytnej myśli zarzadzania, powiedział kiedyś: „nie możesz czymś zarządzać, jeśli nie wiesz, jak to zmierzyć”. Dlatego przedstawiamy zbiór praktycznych porad i studiów przypadków, które pomogą liderom i menedżerom odnaleźć się w biznesowych meandrach sztucznej inteligencji.
Lista artykułów
Nr 22, luty - marzec 2024
EDYTORIAL
Strategiczna rola AI
Od momentu pojawienia się na rynku Chatu GPT dyskusja wokół sztucznej inteligencji skupia się głównie na tym, kogo, gdzie i kiedy zastąpią algorytmy w miejscu pracy. Owszem, jest to bardzo ważne, ale zupełnie odwraca uwagę od tego, jak naprawdę AI może pomóc firmom w budowaniu wzrostu.
ADVERTORIAL
Rewolucja czy ewolucja sektora IT w Polsce? Przemiany i wyzwania ostatnich lat
Pandemiczne zmiany wstrząsnęły sektorem zatrudnienia w branży IT. Nie były to jednak wstrząsy niszczące, tylko przebudowujące potrzeby rynku oraz potencjalnych pracowników.
Mentoring w branży technologicznej
W dynamicznie zmieniającym się świecie nowych technologii, gdzie innowacje są codziennością, a rynek pracy ciągle ewoluuje, mentoring stał się kluczowym narzędziem dla profesjonalistów dążących do rozwoju swojej kariery. Aby przynosił realne korzyści, musi być jednak prowadzony mądrze.
TRENDY
5 najważniejszych trendów w sferze AI i danych w 2024 roku
Zdaniem menedżerów odpowiedzialnych za dane na radarze każdego lidera powinno znaleźć się piec newralgicznych kwestii.
Generatywna AI w Mastercardzie: najważniejszy jest nadzór
Jeśli oglądaliście film będący połączeniem kina akcji i kina przygodowego Wszystko wszędzie naraz, być może odebraliście go w ten sam sposób jak my. Imponujący i ekscytujący? Bez wątpienia – to jeden z powodów, dla których zdobył siedem Oscarów. Zapowiedz przyszłości? Być może – film zawiera bowiem jedną z wizji tego, jak mógłby wyglądać tzw. multiverse. Nieco dziwaczny i niejasny? Tak – przynajmniej dla nas.
Wpływ GenAI na Hollywood i branżę rozrywkową
Jednym z aspektów generatywnej sztucznej inteligencji, którym poświęca się dużo uwagi, jest jej potencjalne oddziaływanie na Hollywood i przemysł rozrywkowy. Obawy dotyczące tej kwestii są oczywiste, ponieważ GenAI potrafi kreować dane wyjściowe, z których korzysta ten sektor – teksty w formie opowiadań, scenariuszy, tekstów reklamowych i recenzji; kampanie marketingowe oraz ruchome i statyczne obrazy. Niektóre segmenty tego sektora odczuwają obecnie presję ekonomiczną, co zwiększa zapotrzebowanie na produktywność i tańsze „produkty”. A duża część współczesnych wytworów przemysłu rozrywkowego powstała na podstawie już istniejących treści. Stwarza to duże szanse dla generatywnych technologii, które są trenowane na już istniejących treściach.
Jak firma Northwestern Mutual wykorzystuje w praktyce AI
W czasie, w którym wiele firm z zakresu usług finansowych cechuje nieco chwiejna pozycja, stabilność powinna być szeroko dyskutowaną kwestią.
Etyka a AI w praktyce Unilevera: od polityki do wdrożenia
Obecnie wiele dużych firm – globalnie ok. 70% – doszło do przekonania, że sztuczna inteligencja jest ważna, więc szuka zastosowań dla technologii w różnych obszarach swojej działalności. W większości przedsiębiorstwa te mają również świadomość, że zastosowanie AI ma wymiar etyczny i że muszą dopilnować, aby systemy, które tworzą lub wdrażają, były przejrzyste, bezstronne i sprawiedliwe.
Trzy lekcje płynące z rozmów z ChatemGPT na temat strategii
Gdy zdolność generatywnej sztucznej inteligencji do tworzenia strategii zostaje poddana próbie, okazuje się, na czym polegają jej mocne strony – i w jakich obszarach ludzie wciąż mają przewagę.
Od ChatGPT do HackGPT. Jak sprostać cyberzagrożeniom ze strony AI
Nadszedł czas, aby zastąpić tradycyjne podejście do cyberbezpieczeństwa „inteligentniejszą” technologią i szkoleniami.
Nie daj się zwieść szumowi wokół generatywnej AI
Bańki technologiczne są złym środowiskiem informacyjnym.
BADANIE
Działaj dzisiaj, ale myśl o tym, co będzie za kilka lat
Sztuczna inteligencja to technologia stosowana od wielu lat, jednak przełom w jej popularności nastąpił dopiero w listopadzie 2022 roku, gdy OpenAI udostępniła w sieci swój rewolucyjny model ChatGPT. Te firmy, które dostrzegły w tym szansę i uczą się wykorzystywać generatywną sztuczną inteligencję w swoim biznesie, mogą osiągnąć przewagę konkurencyjną i istotnie poprawić swoje wyniki.
ZARZĄDZANIE
Jak ChatGPT może (i nie może) pomóc menedżerom lepiej projektować stanowiska
Liderzy nie zawsze potrafią projektować zdrowe, produktywne stanowiska pracy w organizacji. ChatGPT może przyjść im z pomocą, pod warunkiem że będzie stosowany mądrze i rozważnie.
TECHNOLOGIA VS BIZNES
Co warto wiedzieć o mierzeniu wartości projektów AI
Większość projektów AI bądź uczenia maszynowego raportuje tylko parametry techniczne, które nie informują liderów, ile wartości biznesowej mogą dostarczyć organizacji. Aby zapobiec niepowodzeniom projektów, domagaj się wskaźników biznesowych.
SPRZEDAŻ I MARKETING
Jak połączyć ludzką ekspertyzę z rozwiązaniami prognozowania proponowanymi przez AI?
Nowe podejście do prognozowania zapotrzebowania pomoże menedżerom w organizowaniu pracy ludzi wykorzystujących narzędzia AI. Umożliwi ono dokładniejsze przewidywanie popytu na produkty w zmiennym i niestabilnym otoczeniu rynkowym.
PRZYWÓDZTWO
Dlaczego menedżerowie potrzebują współmyśliciela AI
Algorytmy sztucznej inteligencji trwale zadomowiły się w środowisku biznesowym, jednak dopiero odkrywamy ich potencjał. Na razie sztuczną inteligencję wykorzystujemy głównie w charakterze drugiego pilota. Znacznie więcej możemy osiągnąć, czyniąc z chatbotów współmyślicieli. Dowiedz się, jak to zrobić.
EFEKTYWNOŚĆ
Jak AI i inteligentne wskaźniki KPI wspierają realizację strategii
Wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia przyszłościowych i inteligentnych wskaźników efektywności pozwala na lepsze dostosowanie działań operacyjnych do strategii.
Dzięki sztucznej inteligencji wskaźniki efektywności są skuteczniejsze
Organizacje, które wykorzystują sztuczną inteligencję do poprawy istniejących kluczowych wskaźników efektywności (KPI) lub tworzenia nowych, osiągają większe korzyści biznesowe niż te, które czynią to bez użycia AI.
RAPORT
Powrót do biura. Presja korporatów czy realna potrzeba?
Istnieje wiele powodów, by pracować w biurze, a nie w domu. Ale co zrobić, aby przekonać do nich wszystkich pracowników?
Praca hybrydowa – Jak stworzyć idealną przestrzeń do pracy w zmieniającym się świecie?
Od kilku lat obserwujemy niezwykle intensywne zmiany trendów związanych ze świadczeniem pracy na odległość. W wielu przypadkach zaczęliśmy pracować zdalnie lub hybrydowo. Dla przedsiębiorstw stało się więc koniecznością odpowiednie projektowanie przestrzeni służbowej w taki sposób, by możliwe było efektywne przenoszenie się z domu do biura i na odwrót.
Mindspace: Od polityki ESG do filozofii zrównoważonego rozwoju
Dla coraz większej liczby firm – w tym dla Mindspace, globalnego operatora elastycznych przestrzeni biurowych – ESG przestało być postrzegane jedynie jako wymóg regulacyjny i zbiór norm do spełnienia, a stało się głębszą filozofią, która wpływa na sposób myślenia o biznesie i codzienne działania.
Jak stworzyć wirtualną przestrzeń sprzyjającą efektywnej współpracy?
Współczesne miejsce pracy nie ogranicza się już jedynie do tradycyjnego biura, w którym pracownicy każdego dnia spędzają po osiem albo więcej godzin. Dziś ludzie nie muszą fizycznie przebywać razem, aby wspólnie pracować.
BIG DATA
O co menedżerowie powinni pytać w obszarze modeli AI i zbiorów danych?
Liderzy organizacji muszą umieć dokonywać trafnych wyborów dotyczących skali wdrażania modeli sztucznej inteligencji. Warto przy tym zadać kilka niełatwych pytań.
UCZENIE MASZYNOWE
Jak AI pomaga odróżnić dobrych od złych
O tym, jak uczenie maszynowe pomaga platformie do krótkoterminowego wynajmu wykrywać podejrzane rezerwacje, chroniąc gospodarzy oraz gości przed oszustami, opowiada Naba Banerjee z Airbnb w rozmowie z autorami podcastu Me, Myself, and AI, Shervinem Khodabandehem i Samem Ransbothamem. Przedstawiamy zredagowany zapis tej rozmowy.
STUDIUM PRZYPADKU
Cała nadzieja w AI. Zmiana pod presją rynku
Zespół marketingu LuxDesign boryka się z nadmiarem obowiązków i rosnącą presją ze strony innych działów potrzebujących jego wsparcia. Perspektywy powiększenia teamu nie są optymistyczne, jego skuteczność maleje, a dyrektorka działu stanęła przed niemałym dylematem: jak usprawnić prace i poprawić efektywność zespołu?
Liderze, ucz się albo zgiń
Każdy przywódca, aby przetrwać na stanowisku i osiągać rezultaty pracy swojej i zespołu, musi się uczyć. Bez ciekawości nowych rozwiązań, determinacji do rozwoju i eksploracji nowych możliwości trudno zachować konkurencyjność.
Ludzie są najważniejsi
Niezależnie od skali rewolucji, którą chcemy wywołać w zespole czy firmie, lider zawsze musi się przygotować na opór przed zmianami. Transformacja cyfrowa, przejście do chmury, a dzisiaj przede wszystkim wykorzystanie narzędzi AI na indywidualnym, zespołowym i organizacyjnym poziomie to zmiany, które nie dotyczą wyłącznie wyboru najlepszych narzędzi do wdrożenia. Dotyczą też ludzi.
Pięć kroków do skutecznego wdrożenia AI
W obliczu dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji firmy z różnych branż zastanawiają się, od czego zacząć wdrożenie rozwiązań AI. Studium przypadku LuxDesign, firmy specjalizującej się w sprzedaży drewnianych mebli, rzuca światło na wyzwania i możliwości związane z implementacją sztucznej inteligencji w dziale marketingu mniejszych firm.
SEKCJA SPECJALNA
Hiperpersonalizacja jako nowy paradygmat w budowie relacji z klientem
Cyfryzacja i Przemysł 4.0 sprawiają, że budowa relacji z klientami przypomina cyfrowe randki, a każde takie spotkanie to okazja do wywarcia możliwie jak najlepszego, kolejnego „pierwszego” wrażenia. Nowe oczekiwania klientów pojawiają się w odpowiedzi na stymulacje płynące z rynku, co w efekcie jeszcze bardziej kształtuje rynek. Technologie cyfrowe, chmura, usługi SaaS, współpraca człowieka z AI, zwinność i zmiany w kulturze organizacyjnej to kluczowe elementy nowego paradygmatu hiperpersonalizacji. W ten sposób przekracza ona tradycyjne granice marketingu, sprzedaży i obsługi klienta, stając się kluczowym elementem strategii biznesowej.