Magazyn
Nr 17, kwiecień - maj 2023
Nie rób teatru, rób innowacje
Tematem najnowszego wydania jest stan innowacyjności wśród firm. Niektóre z nich w trudnych warunkach inflacji, wojny, a wcześniej pandemii wypracowały rozwiązania, które usprawniły ich procesy i prezentują obecnie zdywersyfikowane podejście do innowacji. Część firm w czasach niepewności w ogóle zrezygnowała z poszukiwania przełomowych rozwiązań.
Z kolei w niektórych organizacjach ma miejsce zjawisko określane jako „teatr innowacji”. Jest to gra pozorów, która ma na celu pokazanie, że firmy angażują się w tworzenie innowacji. Nie ma jednak żadnych biznesowych efektów tych działań. Minimalizując ryzyko błędów, firmy budują strach przed porażką, co stanowi skuteczną barierę dla innowacyjności.
Innowacje wymagają odwagi, a jednocześnie pokory i świadomości, że nie wszystkie zmiany uda się od razu wdrożyć. Innowatorzy muszą być cierpliwi, konsekwentni i gotowi na łamanie status quo. Tylko wtedy będzie możliwe zburzenie „teatru innowacji”, którego firmy powinny unikać za wszelką cenę.
Lista artykułów
Nr 17, kwiecień - maj 2023
EDYTORIAL
EDYTORIAL: Scena innowacji
Zakłócenia, z jakimi borykają się obecnie firmy, boleśnie obnażyły brak ich zdolności do tworzenia przełomowych rozwiązań. Wiele organizacji w pogoni za wzrostem zaczęło przedkładać proces nad produkt, co stworzyło prawdziwe bariery dla innowatorów i usankcjonowało opór przed zmianami. Gdy organizacje zdają sobie z tego sprawę, zwykle zatrudniają
konsultantów do przeprowadzenia reorganizacji, uruchamiają nowe struktury i procesy odpowiedzialne za innowacje lub próbują reformować swoje biurokratyczne procedury.
TRENDY
Klienci nie chcą produktów, których nie będą mogli kontrolować
Z badań wynika, że wyposażanie inteligentnych produktów w funkcjonalne zalety nie może odbywać się kosztem autonomii i prywatności ich użytkowników.
Jak przekonać sceptyków do zmian w kulturze organizacyjnej
Zyskiwanie perspektywy może skutecznie zaangażować sceptycznych menedżerów, często zniechęconych „miękkimi” koncepcjami kulturowymi, takimi jak bezpieczeństwo psychiczne.
Zarządzaj stronniczością AI, zamiast ją eliminować
Chcąc skorygować uprzedzenia, które są nieodzownym elementem sztucznej inteligencji (AI), liderzy mogą zastosować trzyetapową metodę.
JAK TO ZROBILIŚMY
Suchy chleb nie tylko dla konia
Firma Rebread wykorzystuje czerstwy chleb do produkcji kosmetyków i produktów spożywczych, takich jak kwas chlebowy i preparaty probiotyczne. Twórcy start‑upu opowiadają o szansach i wyzwaniach towarzyszących prowadzeniu biznesu zgodnie z koncepcją gospodarki cyrkularnej.
TEMAT NUMERU
Nie rób teatru, rób innowacje
Gdy firmy dążą do maksymalizacji zysków, innowacje mogą zostać zepchnięte na margines. Te obszary przyjmują wtedy całkiem atrakcyjne nazwy, takie jak „laboratorium”, „akcelerator” lub „inkubator”. Ale jeśli nie wygenerują one nic wartościowego dla biznesu, równie dobrze mogą nie istnieć. Wówczas mamy
do czynienia z typowym „teatrem innowacji”, którego w biznesie należy unikać za wszelką cenę.
Dzięki AI przesuwamy granice naszych możliwości
Sam Ransbotham oraz Shervin Khodabandeh, gospodarze podcastu Me, Myself, and AI, rozmawiają z wiceprezesem Microsoftu Erikiem Boydem o tworzeniu i wdrażaniu rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję, o potencjale tkwiącym w tej technologii oraz związanymi z nią zagrożeniami. Przedstawiamy zredagowany zapis tej rozmowy.
Cyfrowy bliźniak, czyli innowacyjna kopia rzeczywistości
Wierna cyfrowa kopia obiektów ze świata realnego umożliwia symulowanie w czasie rzeczywistym działania linii produkcyjnych czy łańcuchów dostaw. Okazała się także bardzo przydatna podczas
rekonstruowania zabytków. A to tylko początek listy korzyści, które firmy mogą osiągnąć, korzystając z technologii cyfrowego bliźniaka.
Innowacyjność po polsku
Często słyszy się, że polskie firmy są innowacyjne, a Polacy otwarci na nowe rozwiązania. Postanowiliśmy to zweryfikować u przedstawicieli firm, które określają się mianem innowacyjnych. Okazuje się, że choć mamy dobre podłoże technologiczne i merytoryczne, teoretyczny potencjał nie przekłada się na biznesową praktykę.
NOWE TECHNOLOGIE
Martech: technologiczna rewolucja w marketingu
Miniony rok zapoczątkował nowy trend w obszarze technologii marketingowych (martech). Firmy, zamiast
wdrażać kolejne niezliczone nowe rozwiązania i aplikacje, zaczęły skupiać się na ich wykorzystaniu do personalizacji marketingu, które wymaga zaawansowanej analityki, integracji oraz bezpieczeństwa i zgodności danych.
RAPORT ZIELONA TRANSFORMACJA
Biznes wreszcie się zazielenia
Trendy ekologiczne, odczuwalne skutki zmian klimatycznych, rosnące ceny energii, a także większa świadomość klientów, sprawiają, że zielona transformacja polskich firm nabiera rozmachu. Zmiana modelu gospodarczego na bardziej ekologiczny – a więc taki, w którym firmy redukują ilość odpadów, emitują mniej CO2, korzystają z odnawialnych źródeł energii i stawiają na zrównoważony rozwój – przestaje być już wyborem, a staje się koniecznością.
Bydgoszcz czuje zielony klimat zmian
Samorządy także powinny wpisać się w trend szeroko pojętej odpowiedzialności organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko. Bydgoszcz jest przykładem miasta, które aktywnie podejmuje wyzwanie działania w duchu ekologicznej transformacji i świadomie spoglądając w przyszłość, zakłada zielone okulary.
Inteligentne oświetlenie przyszłością magazynów
Oszczędzanie energii elektrycznej oraz obniżanie emisji CO2 stanowi cel coraz większej liczby firm wkraczających na ścieżkę zielonej transformacji. Warto przyjrzeć się obiektom magazynowym, które mają duży potencjał redukcji kosztów i negatywnego wpływu na środowisko. Ciekawych inspiracji dostarcza projekt Rockwool zrealizowany przy udziale SIGNIFY.
ODPOWIEDZIALNA TECHNOLOGIA
Kiedy rządzą algorytmy, wartości są zagrożone
Jeśli wdrażasz odpowiedzialne systemy sztucznej inteligencji, pamiętaj, że rozwiązania technologiczne z założenia na pierwszym miejscu stawiają wydajność.
MODEL ORGANIZACYJNY
Sprawdzony przepis na sprawną organizację macierzową
Przeniesienie systemu raportowania do macierzowego modelu organizacyjnego rodzi pewne wyzwania, ale liderzy mogą sobie z nimi poradzić, jeżeli skupią się na czterech kluczowych elementach.
RAPORT CYBERBEZPIECZEŃSTWO
Automatyzacja lekiem na niedobór specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa
Deficyt specjalistów od cyberbezpieczeństwa dotyka coraz więcej firm z różnych branż. Nie jest to problem dotyczący tylko Polski, mierzą się z nim również inne kraje na całym świecie. Czy rozwiązaniem może okazać się automatyzacja?
Zadbaj o cyberodporność swojej firmy już dziś
Współczesne zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem wymagają od firm ciągłego monitorowania i aktualizacji systemów, regularnego przeprowadzania testów penetracyjnych oraz weryfikacji backupów. Wszystko po to, aby zminimalizować skutki potencjalnego ataku.
Socjotechnika królową cyberzagrożeń
Liczba cyberataków na polskie firmy wciąż rośnie. Zjawiska, które zdaniem ekspertów CERT Orange Polska będą się cały czas nasilać, to przede wszystkim oszustwa polegające na socjotechnice.
ŁAŃCUCHY DOSTAW
Bądź gotowy na zakłócenia w dostawach
W dobie niepewności przedsiębiorstwa działające muszą rozwijać cały szereg kompetencji związanych z reagowaniem na zaburzenia w dostawach. Firmy powinny skupić się na umiejętności przewidywania, rozpoznawaniu i diagnozowaniu zakłóceń, skutecznym aktywowaniu zasobów, ochroną przed zakłóceniami oraz monitorowaniu możliwych do rozpoznania zagrożeń.
ZARZĄDZANIE LUDŹMI
Awans poziomy: sposób na rozwój i utrzymanie talentów
Z badań wynika, że awans poziomy gwarantuje obustronne korzyści: zwiększa zadowolenie pracowników oraz wydajność pracodawcy.
BIZNES PLATFORMOWY
Opracuj „zasady ruchu drogowego” dla twojej platformy
Ustanowienie odpowiednich reguł funkcjonowania platformy przyniesie wartość wszystkim interesariuszom i ułatwi zarządzanie ryzykiem.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Przełam barierę językową w twojej firmie
Dyskryminacja językowa niekorzystnie wpływa na rozwój talentów w firmie. Z tego względu zrozumienie dynamiki wielojęzycznych organizacji i zespołów, jak i wdrażanie praktyk inkluzywności powinno być dla ich liderów priorytetem.
ORGANIZACJA PRACY
Pułapki grupowego myślenia
Jako lider możesz zachęcać swoich ludzi z zespołu do patrzenia na rzeczy z różnych perspektyw, ale nie będzie z tego żadnego pożytku, jeżeli nie nauczysz się dostrzegać i rozbrajać myślenia grupowego. Dobra wiadomość jest taka: z chwilą gdy zrozumiesz, jak działają jego podstawowe mechanizmy, zaczniesz bez trudu je rozpoznawać.
STUDIUM PRZYPADKU
Gdy badanie zaangażowania wprowadza w błąd
W ciągu kilku miesięcy z działu księgowości firmy For Fun Toys, producenta zabawek, odeszły trzy osoby. Kiedy dyrektor finansowy dowiaduje się o kolejnym wypowiedzeniu, razem z szefową działu HR postanawia sprawdzić, dlaczego mimo wysokich wyników w badaniu poziomu zaangażowania rotacja wśród pracowników jest tak wysoka.
Sandra Kolańczyk, ClickMeeting: Jakość zamiast ilości
Bardziej elastyczne podejście w kwestii przeprowadzania badań przyniesie częstszy feedback i dzięki temu umożliwi firmom wcześniejsze skorygowanie strategii lub zdiagnozowanie narastających problemów.
Agnieszka Kolenda, Hays Poland: Zabrakło komunikacji
Oprócz informowania o badaniu menedżerów, dział HR powinien zadbać również o komunikację z pracownikami. Cały zespół powinien dowiedzieć się, dlaczego opinia wszystkich jest tak ważna dla organizacji.
MATERIAŁY PARTNERSKIE
Energa przykładem wdrażania zrównoważonego rozwoju
Energa z Grupy ORLEN od lat działa na rzecz ochrony środowiska i wspierania społeczności lokalnych, inwestując w odnawialne źródła energii i prowadząc liczne projekty społeczne. Jednak dzisiaj zrównoważony rozwój, definiowany często jako ESG, to pojęcie znacznie szersze niż kilka lat temu. Pojedyncze inicjatywy zamieniono na większe, interdyscyplinarne przedsięwzięcia, które mają kluczowy wpływ na rozwój i innowacyjność firmy.
Automatyzuj i ciesz się zwrotem z inwestycji w sześć miesięcy
O tym, w jaki sposób narzędzia opierające się na technologii analitycznej Artificial Intelligence for IT Operations pomagają przedsiębiorstwom lepiej zarządzać operacjami IT i infrastrukturą, opowiada Sylwester Pruszkowski, inżynier ds. sprzedaży w Cloudware Polska.