Magazyn
Nr 16, luty - marzec 2023
Luty-Marzec 2023
Tematem najnowszego wydania jest zorganizowanie pracy zespołowej w nowych warunkach pracy zdalnej i hybrydowej. Liderzy stanęli przed wyzwaniem dostosowania swoich organizacji do zmienionych realiów środowiska pracy. Jak pogodzić wyzwania związane z pracą hybrydową z potrzebą innowacyjności i wspierania kultury organizacyjnej? Jak w dobie kryzysu menedżer może wesprzeć pracowników i złagodzić ich niepokoje? Jakie korzyści może przynieść firmie stworzenie zespołów x, zorientowanych zewnętrznie? Odpowiedzi na te pytania i inne pytania znajdują się w bieżącym numerze.
Lista artykułów
Nr 16, luty - marzec 2023
EDYTORIAL
ChatGPT tej posady nie przyjmie
W ostatnich miesiącachobserwujemy prawdziwy wysyp publikacji na temat sztucznej inteligencji i jej wykorzystania w miejscu pracy. Sami zresztą w tym nurcie aktywnie uczestniczymy.
TRENDY
Neuronauka w biznesie ma swoje ograniczenia
Zanim zainwestujesz w produkty i usługi, które mają ci dostarczyć biznesowej wiedzy opartej na badaniach nad mózgiem, powinieneś zrozumieć kilka kluczowych kwestii dotyczących neuronaukowych praktyk.
Jak dziś oceniać wpływ firm na społeczeństwo i środowisko
Czas najwyższy na zmianę podejścia do oceny działalności społecznej i środowiskowej firm.
Najlepsza pora na rozwój pracowników jest teraz
Firmy nie dostrzegają w upskillingu i reskillingu szans na rozwiązanie coraz większych problemów z dostępem do pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Tymczasem inwestowanie w aktualizowanie kompetencji i umożliwianie pracownikom przekwalifikowania się może zwiększać przewagę przedsiębiorstw na coraz bardziej konkurencyjnym rynku – wynika z raportu Future Collars oraz ICAN Research pt. Wielki reset umiejętności.
Pierwszy polski język neuronowy
Na rynku pojawił się syntezator mowy, który brzmi w języku polskim tak naturalnie, że trudno go odróżnić od prawdziwego ludzkiego głosu.
JAK TO ZROBILIŚMY
Praca zdalna: między dyscypliną a elastycznością
W Ice Code Games przeszliśmy na zupełnie zdalną formułę pracy, ponieważ w tym modelu osiągamy najlepsze wyniki pod kątem efektywności, finansów i dostępu do talentów. Choć nie jest to droga usłana różami, wiele wskazuje na to, że już z niej nie zboczymy.
TEMAT NUMERU
Otwórz swoje zespoły na wpływy zewnętrzne
Zespoły otwarte na zewnątrz są w stanie poprawić w swoich organizacjach innowacyjność, efektywność i rozproszone przywództwo. Jednak sprawne funkcjonowanie tych zespołów wymaga zmiany ich nastawienia.
Czego najbardziej potrzebują pracownicy w niepewnych czasach
W obliczu zagrożeń menedżerowie muszą wyjść poza sprawdzone sposoby wspierania pracowników, aby rozwiać ich zróżnicowane obawy i zaskarbić sobie ich zaufanie.
Łagodzenie nowych napięć towarzyszących pracy hybrydowej
Liderzy zaspokajają żądania pracowników dotyczące bardziej elastycznego trybu pracy, choć obawiają się jego wpływu na kulturę organizacyjną i zdolność do tworzenia innowacji.
Firma w hybrydowych czasach
Trzy lata mieszania pracy zdalnej i biurowej ujawniły wiele problemów, ale i szans biznesowych. Czy polskie firmy potrafią sięgnąć po nowe możliwości, jakie stwarza im model hybrydowy? Jak radzą sobie z jego zagrożeniami? Spytaliśmy o to osoby, które na co dzień kreują nowe reguły pracy, czyli menedżerów HR.
Dlaczego liderzy boją się autonomii w wirtualnych zespołach
Wielu liderów pracujących zdalnie uważa, że ten model pracy nie tylko ich ogranicza i pozbawia energii, ale też odcina ich od zespołów. Tymczasem na własne życzenie komplikują sobie życie, nie potrafiąc przyznać swoim ludziom większej samodzielności.
Organizacja dobrze nastrojona
Czego firma i jej menedżerowie mogą nauczyć się od orkiestry i grających w niej muzyków.
MIEJSCA PRACY
Jak przebudować biuro, by wzmocnić więzi społeczne
Nasz związek z przestrzenią jest skomplikowany. Przestrzeń jest jednym z tych pojęć, które wiele osób intuicyjnie rozumie, ale z precyzyjnym jego zdefiniowaniem miałoby trudność.
RAPORT BIURA
Biura XXI wieku, czyli nowa rola miejsc pracy
Brak miejsca do wideokonferencji, pracy zespołowej i pracy kreatywnej – to najczęstsze problemy, jakie pracownicy dostrzegają w przestrzeni biurowej. Nowe realia pracy stworzyły bowiem nowe potrzeby jej organizacji. Jak tworzyć biura, które im sprostają i na nowo przyciągną ludzi?
Tworzymy elastyczne biura w centrum twojego świata
Korzystając z synergii Grupy Skanska, wpisujemy się w trend dywersyfikacji powierzchni biurowych i hybrydowy model pracy. Przyjazne i przytulne przestrzenie naszych biur mają wiele udogodnień dla użytkowników i odpowiadają na ich różne potrzeby, a jednocześnie są przejawem troski o środowisko naturalne.
Biura XXI wieku a mobilność pracowników
W czasach pracy zdalnej częstotliwość spotkań biznesowych twarzą w twarz znacznie spadła. Nie oznacza to jednak, że pracownicy nie mają potrzeby przemieszczania się pomiędzy biurami, oddziałami firmy lub spotykania się z potencjalnymi klientami czy partnerami biznesowymi. Jednocześnie w samochodowym transporcie osobowym wyzwaniem jest redukcja lokalnej emisji CO2 o 55% do 2030 roku, a następnie osiągnięcie zerowej emisji.
Biuro w "Nowym Stylu" - przestrzeń odpowiadająca na nowe potrzeby i oczekiwania pracowników
W wyniku pandemii znaczna część naszego życia – w tym środowisko pracy – przeniosła się do świata online. Daje nam to możliwość realizowania obowiązków zawodowych z dowolnego miejsca na świecie. A to w wielu firmach rodzi pytania o rolę biur i rodzaj potrzeb pracowników, które powinny one spełniać. Czy biuro nadal jest nam potrzebne?
Biuro - nasz drugi, bezpieczny i kreatywny, dom. Jakich warunków pracy oczekują pracownicy?
Pandemia COVID-19 i jej konsekwencje, trwająca wojna w Ukrainie oraz inflacja – to główne czynniki, w następstwie których musimy się obecnie mierzyć z rzeczywistością VUCA 3.0. W tych okolicznościach przestrzeń, w której pracujemy, powinna tym bardziej zapewniać bezpieczeństwo i jednocześnie pobudzać do kreatywności, potrzebnej firmom w zmiennych i niepewnych czasach.
SZTUCZNA INTELIGENCJA
Jak budować dobre rozwiązania AI, gdy brakuje danych
Powstają nowe, wydajne techniki wykorzystujące sztuczną inteligencję (AI), dzięki którym nie potrzeba już ogromnych zbiorów danych oznaczonych etykietami do uczenia systemów opartych na sieciach neuronowych.
RAPORT ZAANGAŻOWANIE
Kryzys zaangażowania pracowników
Do czasu pandemii zaangażowanie pracowników rosło, wraz z jej wybuchem jednak, po raz pierwszy od dekady, dopadła je stagnacja, a według ostatnich danych Instytutu Gallupa jedynie 2 na 10 pracowników aktywnie angażuje się w swoją pracę. Gdzie szukać przyczyn takiego stanu rzeczy i jak temu zaradzić?
#zdrowiej w pracy - polityka prozdrowotna , która wzmacnia employer branding firmy
Pandemia i dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość społeczno- -gospodarcza sprawiły, że działy personalne firm muszą zmierzyć się z nowymi zjawiskami. Badanie przeprowadzone na zlecenie enel-med we współpracy z IR Center pokazuje, że 90% badanych wśród najważniejszych trosk codzienności wymienia zdrowie swoje i swojej rodziny. Dlatego częścią strategii employer branding stają się kompleksowe rozwiązania wellbeing, stawiające na równi profilaktykę i edukację zdrowotną, ochronę zdrowia oraz spersonalizowaną ofertę leczenia.
Motywacja pracowników w erze postpandemicznej: czy coś się zmieniło?
Polska jest krajem, w którym obserwuje się obecnie jeden z najniższych poziomów zaangażowania pracowników w całej Europie. Co jest tego głównym powodem i jak można temu przeciwdziałać?
Zaangażowanie w czasach turbulencji i niepewności
Niepewna sytuacja gospodarcza i związane z tym poszukiwanie przez firmy oszczędności – między innymi poprzez redukcję zatrudnienia – sprawiają, że zaangażowanie pracowników rośnie. Jednak organizacje, które już przed kryzysem odnotowywały wysoki poziom zaangażowania, mogą mieć teraz problem z utrzymaniem wysokiej aktywności zespołów. Jak radzi sobie z tym Unum Życie? O sposobach na podnoszenie zaangażowania pracowników i trendach w zarządzaniu zespołami opowiada Michał Płaczkiewicz, dyrektor Działu HR i Komunikacji Korporacyjnej w Unum Życie.
STRATEGIA
Przygotuj firmę na nadchodzącą recesję
Aby przygotować się na zbliżający się kryzys, liderzy powinni zadbać o odporność swoich organizacji oraz zwinność w zakresie zarządzania poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi i posiadanymi zasobami.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Firma bez granic, czyli zarządzanie w międzykulturowym świecie
Z kulturą jest jak z powietrzem. Na co dzień większość z nas nie zastanawia się, czym oddycha, lecz gdy zacznie brakować tlenu, będziemy się dusić. Z perspektywy kulturowej w każdym kraju, w każdym regionie, a nawet w każdej organizacji, to powietrze ma inny skład. Dlatego brak zrozumienia różnic kulturowych może szybko doprowadzić do porażki zarówno w życiu, jak i biznesie.
STUDIUM PRZYPADKU
W pułapce niejasnych oczekiwań
Producent napojów owocowych Sady Jarzębskich chce wprowadzić na rynek nowy produkt. Wszystko oprócz strategii komunikacji jest już gotowe. Przetarg na jej przygotowanie wygrywa wielokrotnie nagradzana agencja Creativity Leaders. Niestety, opracowana przez nią kampania zupełnie rozmija się z wizją klienta, a czas na wprowadzenie produktu na rynek nieubłaganie ucieka.
Zaniedbane standardy komunikacji
Nie ma ludzi, którzy czytają w myślach, więc agencje nie są w stanie przewidzieć, o czym ktoś marzy i co sobie wyobraża. Dlatego nawet współpraca kreatywna wymaga konkretnych wytycznych.
Brief – najważniejsze narzędzie w pracy z agencją
Założenia strategiczne są fundamentem działań marketingowych. Bez nich trudno o zaplanowanie skutecznych aktywności marki, które pozwolą na realizację celów biznesowych firmy.
MATERIAŁY PARTNERÓW
Najnowsze wydanie bestsellera "Wywieranie wpływu na ludzi" – sprawdź, jak działa psychologia perswazji
W książce Roberta B. Cialdiniego coś dla siebie znajdą zarówno te osoby, które chcą wpływać na innych, jak i te, które pragną zrozumieć, w jaki sposób inni wpływają na nich.