Zarządzanie ryzykiem
Transformacja w praktyce – dostosowanie Grupy ZUE do wymogów dyrektywy NIS2
Wraz z wejściem w życie dyrektywy NIS2, wiele przedsiębiorstw w Unii Europejskiej zostało zobligowanych do wdrożenia zaawansowanych rozwiązań bezpieczeństwa informatycznego, aby sprostać nowym wymogom regulacyjnym. Szczególnie restrykcyjne wyzwania stanęły przed branżami krytycznymi, jak transport i infrastruktura. Dla ZUE S.A., firmy z sektora budownictwa kolejowego i miejskiej infrastruktury szynowej, kluczowe stało się zabezpieczenie ciągłości działania oraz spełnienie norm bezpieczeństwa określonych przez dyrektywę.
Zarządzanie kryzysami – jak pokolenie Z redefiniuje podejście do nieprzewidywalności
W zarządzaniu ryzykiem jednym z najtrudniejszych wyzwań jest przygotowanie się na tzw. czarne łabędzie – niezwykle rzadkie, ale wysoce wpływowe i nieprzewidywalne zdarzenia. Firmy często nie dostrzegają takich zagrożeń, ponieważ opierają swoje strategie na przewidywalnych schematach. Jednak współczesne organizacje mają nowego sprzymierzeńca w radzeniu sobie z tym wyzwaniem – pokolenie Z.
Jak przygotować firmę, aby współpraca z Controllerem przyniosła korzyści?
Nie ma co się oszukiwać – zatrudnienie Controllera finansowego wiąże się z dodatkowym kosztem dla organizacji. Nic więc dziwnego, że firmy często zastanawiają się, czy jest to rzeczywiście konieczne, czy może wystarczą dane pozyskane z księgowości do skutecznego zarządzania.
Nie wiesz, gdzie inwestować? Spróbuj na obrzeżach
Prowadzenie działalności w regionach uważanych za mniej stabilne lub słabo rozwinięte może przynosić korzyści firmom. Jednak muszą one inwestować we współpracę z lokalnymi społecznościami.
Strategia na nowe czasy: co musisz zmienić w swoim podejściu i metodach
Współczesny krajobraz biznesowy charakteryzuje się narastającą niepewnością. Dynamiczne zmiany, nieprzewidywalność oraz złożoność otoczenia – potęgowane przez globalne kryzysy, rewolucję technologiczną i ewoluujące oczekiwania klientów – podważają tradycyjne podejścia do zarządzania strategicznego. W tym kontekście redefinicja strategii staje się nie tylko wyborem, ale i pilną koniecznością. Firmy, które kurczowo trzymają się przestarzałych modeli, narażają się na utratę konkurencyjności, a w konsekwencji – na zagrożenie dla swojej przyszłości.
Wzmocnij swoje „mięśnie zmian”, aby uzyskać przewagę konkurencyjną
Elastyczne systemy, samodzielni i odpowiedzialni pracownicy oraz kultura otwarta na zmiany przyczyniają się do doskonałych wyników biznesowych.
Jak przygotować się na nieprzewidywalną przyszłość?
Mądrzy liderzy zapraszają swoje zespoły do wspólnego kształtowania przyszłości, zachęcając do przewidywania możliwych scenariuszy.
Jak podejść do budowania w organizacji zdolności adaptacyjnych?
Potrzeba adaptacji jest jednym z kluczowych wyzwań współczesnego biznesu. Obecnie firmy zbyt często tkwią w tradycyjnych, sztywnych schematach skoncentrowanych na stabilności, biurokracji i centralizacji decyzji – co może hamować rozwój organizacji.
Podręcznik cyberodporności dla CEO
Czego żałują dyrektorzy generalni, którzy doświadczyli poważnego cyberataku? Przeczytaj ten przewodnik, aby skorzystać z ich wiedzy i podejmować bardziej przemyślane decyzje przed atakiem, w trakcie i po nim.
Stwórz mocniejsze uzasadnienie biznesowe dla zrównoważonego rozwoju
Kiedy proekologiczne produkty i procesy zwiększają koszty, menedżerowie mogą wykorzystać inne dźwignie finansowe, aby utrzymać rentowność.
Bądź gotowy na okazje, które zgotuje ci los
Firmy, które opanowały modułowe rozwiązania i efektywne zarządzanie zasobami, zyskują przewagę dzięki umiejętności wykorzystywania pojawiających się okazji i szans.
Opowieść o dwóch ostrych sosach: dywersyfikacja
Rozbieżne ścieżki dwóch producentów pikantnych sosów pokazują, jak ważne jest zarządzanie ryzykiem na wielu różnych frontach.
Jak wskaźniki mogą zapobiec utracie najlepszych pracowników?
Czy to już? Czy Wy też, podobnie jak ja, zakochujecie się w rachunkowości zarządczej? Mam nadzieję, że tak. I że każdy mój kolejny artykuł coraz lepiej pokazuje jej „ludzką twarz”. Wyobraźcie sobie, że taką mają nawet matematyczne współczynniki. Jak to możliwe? Czytajcie dalej…
Ekspansja polskich firm w cieniu geopolityki
W ciągu ostatnich siedmiu lat polskie firmy podwoiły sprzedaż poza granice kraju, co uczyniło nas jednym z liderów Unii Europejskiej pod względem dynamiki wzrostu eksportu. Jednak w obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych, rosnącej polaryzacji rynków i pojawiania się nowych megatrendów eksporterzy i inwestorzy stają zarówno przed licznymi wyzwaniami, jak i szansami na arenie międzynarodowej.
Podręcznik cyberodporności dla CEO
Czego żałują dyrektorzy generalni, którzy doświadczyli poważnego cyberataku? Przeczytaj ten przewodnik, aby skorzystać z ich wiedzy i podejmować bardziej przemyślane decyzje przed atakiem, w trakcie i po nim.
Geopolityka: test stabilności dla biznesu
W dobie globalnych zmian geopolityka coraz częściej wpływa na gospodarkę. Dr Jacek Bartosiak, założyciel think tanku Strategy and Future i twórca Koncepcji Armii Nowego Wzoru, w rozmowie z Pawłem Kubisiakiem wyjaśnił, w jaki sposób geopolityka odciska piętno na polskim rynku oraz jak przedsiębiorcy powinni reagować na związane z tym wyzwania. Przedstawiamy zredagowany zapis podcastu opublikowanego na kanale @MITSMRpl.
Cyberodporność polskich firm - rosnąca świadomość wyzwań
Choć niektóre branże osiągnęły już wysoki poziom cyberodporności, to wiele firm, szczególnie mniejszych, wciąż nie nadąża za rosnącymi wymaganiami w tym obszarze. Pomimo podejmowanych wysiłków luka kompetencyjna w zakresie cyberbezpieczeństwa w Polsce pozostaje poważnym wyzwaniem. Jej wypełnienie wymaga inwestycji w nowoczesne technologie, w tym w sztuczną inteligencję.
By napędzać radykalne innowacje, VC musi powrócić do korzeni
Naukowcy i przedsiębiorcy pracujący nad rozwiązaniem najpilniejszych problemów świata nie zdołają sprostać temu wyzwaniu bez wsparcia funduszy venture capital, a te najpierw muszą zrozumieć możliwości deep‑tech i ponownie postawić na myślenie długoterminowe.
Finansowanie kontraktów w zmiennym otoczeniu
Dynamicznie zmieniające się otoczenie gospodarcze wymaga od firm, w szczególności zajmujących się obrotem zagranicznym, maksymalnej elastyczności i skuteczności w zarzadzaniu środkami finansowymi, szybkiego dostosowania finansowania bieżącej działalności do potrzeb danej chwili oraz sprawnego procesowania transakcji.
Dlaczego polskie firmy nie powinny ignorować geopolityki
Geopolityka to pojęcie, które jeszcze kilka lat temu nie miało większego znaczenia dla polskiego biznesu. Dziś jednak, w obliczu globalnych zmian i nieprzewidywalnych wydarzeń na arenie międzynarodowej, coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, jak istotne jest uwzględnienie geopolityki w strategiach biznesowych.