Magazyn
Nr 17, październik - listopad 2022
Firma bez wykluczeń. Jak zbudować kulturę inkluzywności
Lista korzyści płynących z różnorodności jest długa. Pokazujemy, jak stać się firmą, która eliminuje wykluczenia, oraz najlepsze praktyki z polskich firm, które postawiły na tworzenie inkluzywnego środowiska pracy.
Lista artykułów
Nr 17, październik - listopad 2022
AUDIO
Magazyn do słuchania
Nie masz czasu na lekturę „ICAN Management Review”? Wolisz słuchać niż czytać? Co chwila ktoś zabiera z twojego biurka kolejne wydanie? Rozwiązaniem jest magazyn IMR w wersji audio, który zawiera streszczenia najważniejszych artykułów z numeru. Będąc subskrybentem IMR, możesz odsłuchać je w dowolnym miejscu i czasie - bez ograniczeń!
EDYTORIAL
TRENDY
Tworzenie organizacji wspierającej kobiece przywództwo
Firma Kraft Heinz, jeden z czołowych przedstawicieli rynku FMCG, zobowiązała się powierzyć 50% stanowisk liderskich kobietom. O tym, w jaki sposób Marta Pilczuk, dyrektor zarządzająca Kraft Heinz Polska, realizuje tę misję, jakie trudności napotkała na swojej drodze oraz dlaczego, jej zdaniem, warto brać udział w programach rozwijających kobiece przywództwo, opowiada w rozmowie z Pauliną Kostro.
Edukacja menedżera okiem zespołów HR
Gdy zmienia się otoczenie biznesowe, zmieniają się też wymagania dotyczące kwalifikacji kadry menedżerskiej, a co za tym idzie – jej potrzeby szkoleniowe. Dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się trendom w edukacji menedżerskiej panującym w postpandemiczym świecie, dotkniętym dziś dodatkowo widmem kryzysu gospodarczego.
Polscy menedżerowie wolą zarządzać ręcznie
Aż 86% ankietowanych prezesów polskich firm uważa, że strategiczne decyzje powinny być podejmowane odgórnie, podczas gdy niemal połowa ich kolegów zza granicy (46%) ufa w tej kwestii swoim zespołom – wynika z raportu EY-Parthenon CEO Outlook Survey 2022.
Tyrania ekspertów
Kiedy eksperci szkodzą, zamiast pomagać? Czy da się rozwiązać palące problemy środowiskowe i społeczne, wyznaczając odgórnie ambitne plany, i czego uczy nas na ten temat historia? Jakich liderów nie powinniśmy dzisiaj słuchać? Na pytania odpowiada prof. William Easterly z New York University, autor książki Tyrania ekspertów. Ekonomiści, dyktatorzy i zapomniane prawa biednych. Rozmawia Joanna Koprowska.
Forum Idei. Liderzy w obliczu nowych wyzwań
Śledzimy wyniki najnowszych badań prowadzonych w najważniejszych ośrodkach akademickich na świecie i podpowiadamy, jakie znaczenie mogą mieć one dla firm.
JAK TO ZROBILIŚMY
Zbudowaliśmy innowacyjny biznes na własnych zasadach
Do galerii handlowych wprowadzili ubrania z drugiej ręki. Największe marki odzieżowe chcą razem z nimi dać drugie życie swoim produktom. Zanim jednak znaleźli na polskim rynku swoje miejsce, musieli stawić czoła nieuczciwym praktykom, niechęci największych graczy oraz pandemii, w wyniku której stracili kluczowych klientów. O historii Ubrania do Oddania opowiadają założyciele marki – Zofia Zochniak i Tomasz Bocian.
TEMAT NUMERU
Za kurtyną różnorodności
Wiele firm deklaruje walkę z dyskryminacją ze względu na płeć, wiek, rasę czy orientację seksualną. Niestety, badanie „ICAN Management Review” pokazało, że w polskich realiach biznesowych hasło diversity & inclusion to niejednokrotnie puste obietnice, maskujące brak działań. Tymczasem bez strategicznego podejścia do różnorodności firmy nie będą w stanie wykorzystać jej potencjału.
Wyrównywanie szans: jak oni to robią?
Jak sprawić, by organizacja charakteryzowała się innowacyjnością, kreatywnością, elastycznością czy odpornością na turbulencje? Pomóc może skuteczne zarządzanie różnorodnością i stworzenie inkluzywnej kultury organizacyjnej. Sprawdziliśmy, czy polskie firmy to potrafią.
Osiem kroków do zbudowania inkluzywnej kultury organizacyjnej
Dowiedz się, dlaczego warto inwestować w różnorodność, sprawiedliwość i inkluzywność. I jak czynić to skutecznie.
Różnorodność, równość i inkluzywność w pracy hybrydowej
Nowe badania naukowe opisują, co autonomiczni i zaangażowani pracownicy cenią sobie w pracy hybrydowej. Pokazują też zagrożenia, jakie niesie ona dla różnorodności, równości i inkluzywności, jeżeli menedżerom nie uda się znaleźć odpowiednich rozwiązań w tym, dopiero rozwijającym się, środowisku elastycznej pracy.
Elektryczne auto jako benefit
Oferta benefitowa od pewnego czasu jest ciągle taka sama. Zazwyczaj jest to dofinansowanie zajęć sportowych, edukacyjnych lub opieki zdrowotnej. Carsmile Benefit proponuje coś zupełnie innego – zamiast typowych świadczeń dodatkowych pracodawca może zaoferować… samochód w abonamencie.
Z różnorodności czerpiemy każdego dnia
Różnorodne zespoły pozwalają firmom zyskać wielowymiarowe podejście do rozwoju i rozwiązywania problemów. Firma różnorodna to miejsce dojrzałe organizacyjnie, gdzie szanuje się indywidualności, ale jednocześnie pracuje się w społeczności lojalnej wobec marki, bo pracownicy po prostu dobrze czują się w miejscu, w którym mogą być sobą.
RAPORT: Zielona transformacja
Budowanie zielonych firm — czy to wciąż priorytet na kolejne lata?
Sytuacja geopolityczna sprawiła, że wiele krajów ponownie zwraca się ku konwencjonalnym źródłom energii. Mimo to firmy nie zaprzestają działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jak podkreślają eksperci – w obecnym kryzysie należy upatrywać szansy na wprowadzenie rozwiązań, które wpłyną na dekarbonizację naszej gospodarki. Na znaczeniu będą zyskiwać m.in. innowacyjne technologie pochłaniania dwutlenku węgla.
Musimy być szczerzy: zrównoważony rozwój to dziś konieczność
Pandemia, wojna w Ukrainie, kryzys energetyczny i klimatyczny. Współczesne społeczeństwo nęka wiele problemów, które jeszcze dwadzieścia czy trzydzieści lat temu były zupełnie nieznane. Aby odnieść sukces, firmy muszą dziś dbać nie tylko o rachunek krótkoterminowych zysków i strat, ale też brać pod uwagę dobrostan swoich pracowników i interesy własnego otoczenia. – Zysk to nie wszystko – mówi Tomasz Półgrabski, wicedyrektor ds. ESG i public affairs w spółce Benefit Systems.
Zaufanie do dostawców to podstawa
Dbałość o zrównoważony rozwój, opinie klientów i reputacja na rynku skłoniły znaną markę odzieżową do dokładnej analizy tego, jak jej dostawcy podchodzą do celów ESG, które dla marki są priorytetowe. W realizacji tego zadania pomaga jej platforma oferowana przez Dun & Bradstreet.
Zielone trendy
Mondi Corrugated Packaging Poland umocniło pozycję lidera w produkcji opakowań z tektury falistej w Polsce oraz rozpoczęło szeroki plan inwestycyjny, aby zapewnić klientom serwis na najwyższym poziomie. Rozmawiamy z Andrzejem Archackim, który jest szefem polskiej części dywizji Mondi, która buduje i wdraża strategie rozwoju firmy. Szanse rozwoju biznesu i budowy przewagi rynkowej widzi w rozwoju pracowników i kadry zarządzającej, doskonaleniu procesów, automatyzacji i digitalizacji kluczowych obszarów działalności przedsiębiorstwa – produkcji, administracji, sprzedaży, raportowania i marketingu.
STRATEGIA
Jak dobre firmy przygotowują się na nadchodzącą recesję
Wprawdzie obecnie firmy pospiesznie modyfikują swoje taktyki, aby poradzić sobie z uporczywą inflacją, jednak w obliczu przewidywanej recesji będą musiały również zrewidować swoje strategie, uwzględniając szereg złożonych czynników, z powodu których będzie ona inna od poprzednich.
RAPORT: TSL
Zaczyna się era logistyki 4.0
Dzięki wszechobecnemu internetowi, algorytmom sztucznej inteligencji, automatyzacji i robotyzacji procesów sektor logistyki ma szansę na fundamentalną zmianę. Obecnie wszystko kręci się wokół cyfryzacji. W ten sposób wchodzimy w erę logistyki 4.0.
Grupa Raben w sieci europejskich połączeń drobnicowych
Jeden z czołowych europejskich operatorów logistycznych rozbudowuje międzynarodową sieć drobnicową, uruchamiając nowe linie na dotychczasowych kierunkach oraz dokonując ekspansji na kolejne rynki. Bieżące statystyki w tym zakresie – ponad pół tysiąca regularnych połączeń i miliony obsłużonych przesyłek rocznie – to zaledwie zwiastun tego, co firma zaplanowała na najbliższe lata.
Od sprzedawcy do konsumenta - droga najeżona wyzwaniami
Logistyka e-commerce zmaga się z trzema dużymi wyzwaniami – czasem dostaw, wąskimi gardłami przy skokach zamówień w szczytowych okresach oraz zwrotami. Jak sobie radzą z nimi operatorzy, mówi Marcin Bąk, prezes Spedimexu, firmy logistycznej działającej na rynku międzynarodowym już prawie 30 lat.
FINANSE
Cena — podstawowy czynnik wpływający na zysk
Istnieją tylko trzy czynniki wpływające na zysk: cena, wielkość sprzedaży i koszty. W praktyce okazuje się, że proces zarządzania cenami z wielu powodów jest bardzo złożony.
STUDIUM PRZYPADKU
Pod presją różnorodności
Firma International Logistics Operator R&J chce usprawnić obsługę detalistów i w tym celu planuje rozwinąć sieć lokalnych magazynów oraz flotę samochodów dostawczych. Aby sfinansować nowe inwestycje, sięga po kapitał z giełdy i przy okazji boleśnie zderza się z nowym dla niej obszarem, jakim jest zarządzanie różnorodnością.
Komentarz praktyka: Dziewięć podpowiedzi
Różnorodność to normalność. Różnorodność nie jest czymś wyjątkowym i tak powinna być traktowana. W świecie pracy najważniejsze są kompetencje, których potrzebujemy. Wiek, płeć, wygląd i poglądy czy orientacja nie mają nic do rzeczy.
Komentarz praktyka: Należy zacząć od strategii wprowadzania różnorodności i inkluzywności
Rozwiązania, o których debatowali dyrektorzy R&J, idą w bardzo dobrym kierunku i zachęcałabym do ich konsekwentnego wdrażania. Są tak zwanym must have w obszarze diversity & inclusion, choć ciągle jeszcze nie standardem obowiązującym na polskim rynku.
Komentarz praktyka: Różnorodność i inkluzywność po prostu się opłacają
Różnorodność i włączająca kultura organizacyjna są kluczowymi zasobami, które przyczyniają się do rozwoju firmy oraz realizacji jej celów biznesowych.
ALE LIDER
Karol Wedel
Marzył o własnej fabryce czekolady. I spełnił swoje marzenia. Poznaj drogę do sukcesu genialnego cukiernika.
MATERIAŁY PARTNERÓW
Medicover Stomatologia rośnie w Niemczech
Medicover Stomatologia, pionier konsolidacji rynku stomatologicznego w Polsce, sfinalizowała przejęcie dwóch wiodących sieci dentystycznych – MeinDentist z 16 klinikami w Berlinie i Poczdamie oraz DDent z 16 klinikami na północy Niemiec. Aktualnie firma posiada łącznie ponad 100 centrów w Polsce i w Niemczech.
Cele zrównoważonego rozwoju a biznes
Cele zrównoważonego rozwoju, ogłoszone przez ONZ w 2015 roku, są współzależne i niepodzielne. Łącznie 17 celów ma zapewniać równowagę pomiędzy trzema aspektami zrównoważonego rozwoju: gospodarczym, społecznym i środowiskowym.
Jak pozyskać i utrzymać specjalistów IT?
Oferowanie indywidualnego podejścia do potrzeb kandydatów, integracja pracowników i jasna ścieżka rozwoju zawodowego – tak Cloudware Polska przyciąga do pracy ekspertów z branży informatycznej.
Wyzwania stojące przed firmami: zmienność, niepewność i czarne łabędzie
Obecne uwarunkowania makroekonomiczne bezpośrednio przekładają się na funkcjonowanie przedsiębiorstw, wpływają na koszty, generując presję płacową, grożąc przerwanymi łańcuchami dostaw i niejednokrotnie powodując zatory płatnicze. Co mogą zrobić firmy, które natrafią na czarne łabędzie? Jak się z nimi rozprawić, radzi Grażyna Sadowska-Malczewska z PKF Polska.
Wykorzystaj potencjał robotyzacji w procesie Know Your Customer
Gromadzenie ogromnej ilości rozproszonych danych, rosnąca liczba przepisów i wymogów, złożoność i powtarzalność zadań, a także ograniczone zasoby personalne i finansowe, stanowią obecnie trudność dla wielu instytucji zajmujących się procesami z obszaru Know Your Customer. Rozwiązaniem pomagającym przezwyciężyć powyższe wyzwania jest robotyzacja tych operacji.
Kolejne wyzwanie w świecie VUCA – krótszy tydzień pracy. Czy polskie firmy są na to gotowe?
Do Sejmu trafił projekt ustawy zmieniającej tygodniowy wymiar etatu z 40 do 35 godzin. Jego uzasadnieniem ma być poprawa zdrowia Polaków i zapobieganie wypaleniu zawodowemu. Co istotne, nie przewiduje on zmian wysokości wynagrodzenia i umożliwia dużą swobodę w zakresie sporządzania harmonogramu pracy. Ustawa wydaje się być dobrym rozwiązaniem z punktu widzenia pracowników, jednak stawia przed polskimi pracodawcami wiele wyzwań.