Magazyn
Nr 20, październik - listopad 2023
Systemowe podejście do innowacji
Głównym tematem bieżącego wydania jest systemowe podejście do innowacji. Szybkie, powtarzalne i skupione na klientach innowacje są w zasięgu dużych firm, o ile nie będą się kurczowo trzymać swoich tradycyjnych sposobów pracy. Innowacyjne przedsięwzięcia potrzebują innowacyjnego podejścia, o czym przekonuje David L. Rogers w artykule Zarządzanie innowacjami cyfrowymi wymaga nowego podejścia. Według autora organizacje powinny ponownie ocenić swoje podejście do zarządzania i zaprojektować nowe modele pracy, aby lepiej wspierać wysiłki związane z transformacją cyfrową. W artykule Jak Lego doskonali się w wykorzystywaniu pomysłów swoich klientów przedstawiamy wnioski płynące z praktykowanej przez firmę Lego otwartej innowacyjności. Jak się okazuje, uzyskane tą drogą korzyści są większe, jeśli współpraca z klientami jest głęboko zintegrowana z procesami firmy. W bieżącym numerze nie zabrakło również rekomendacji jak znaleźć nieoczywiste sposoby na wykorzystanie nowych pomysłów prezentowanych w artykule Uwolnij potencjał przełomowych innowacji. Jak pokazuje przykład polskiego producenta suplementów diety onesano, kluczowym narzędziem wprowadzania nowych rozwiązań może stać się przedefiniowanie marki, o czym piszemy w tekście Rebranding siłą napędową innowacji.
Lista artykułów
Nr 20, październik - listopad 2023
EDYTORIAL
Systemowe tworzenie nowej wartości
Za sprawą Chata GPT i firmy Open AI w ostatnich miesiącach uwagę świata mediów i biznesu całkowicie pochłonęła generatywna sztuczna inteligencja. I słusznie! Możliwości algorytmów AI są nie tylko nowatorskie i imponujące, lecz także mogą spowodować największy skok w rozwoju konsumpcyjnej technologii informatycznej od pojawienia się iPhone’a w 2007 roku.
TRENDY
Trzy sposoby promowania zrównoważonego rozwoju
We współczesnym krajobrazie biznesowym sukces nie ogranicza się do osiągnięcia finansowego zysku. Kierowanie firmą to coś więcej niż liczenie pieniędzy. Właśnie dlatego liderzy muszą wyjść poza tradycyjne ramy i zrozumieć, jak ich przedsiębiorstwa wpływają na otaczający świat, jeśli chcą zachować swoją pozycję na rynku.
Uważaj na ryzyko ukryte w kodzie
Niezależnie od tego, czy to twoja organizacja tworzy oprogramowanie, czy tylko jest jego użytkownikiem, jest prawdopodobnie narażona na ryzyko związane z błędami ukrytymi głęboko w kodzie.
Chcesz skutecznie rozwiązywać problemy kadrowe? Szukaj wsparcia w analizie danych
Łączenie analityki danych z intuicją menedżerską pomaga lepiej zrozumieć pracowników i skuteczniej zarządzać talentami.
JAK TO ZROBILIŚMY
Rebranding siłą napędową innowacji
Wysoce konkurencyjne rynki wymagają od firm unikalnej oferty odpowiadającej na potrzeby klientów oraz skutecznego dotarcia z komunikacją do odbiorców. Przykład polskiego producenta suplementów diety onesano pokazuje, jak rebranding i nowa strategia komunikacji pomogły produktom firmy wyróżnić się na tle konkurencji.
TEMAT NUMERU
Zarządzanie innowacjami cyfrowymi wymaga nowego podejścia
Szybkie, powtarzalne i skupione na klientach innowacje są w zasięgu dużych firm, o ile te nie będą się kurczowo trzymać swoich tradycyjnych sposobów pracy. Innowacyjne przedsięwzięcia potrzebują innowacyjnego podejścia.
Komentarz eksperta: Jak to robią firmy w Polsce
Im większa organizacja, tym ma większe zapotrzebowanie na innowacje, więcej obszarów, w których warto wprowadzać innowacje i więcej zasobów, które można wykorzystać do ich tworzenia. A równocześnie im większa organizacja, tym ma mniejszą skłonność do ryzyka, mniejszą zwinność i mniejszą gotowość do odważnych decyzji.
Jak Lego doskonali się w wykorzystywaniu pomysłów swoich klientów
Trzy nowe spostrzeżenia na temat praktykowanej przez firmę Lego otwartej innowacyjności uwydatniają korzyści płynące z włączenia klientów w prace nad rozwijaniem produktów.
Uwolnij potencjał przełomowych innowacji
Trudno zgadnąć, która innowacja okaże się przełomowa. Dzięki kilku metodom można jednak znaleźć nieoczywiste sposoby na wykorzystanie nowych pomysłów, a tym samym zwiększyć szanse firmy na sukces.
Komentarz eksperta: Polska na ścieżce rozwoju innowacyjności
Aby przyspieszyć rozwój innowacji i poprawić pozycję Polski w europejskim rankingu innowacyjności, potrzebujemy wzmocnić współpracę między nauką a biznesem.
Proste wybory mogą mieć ogromne znaczenie dla cyfrowej współpracy
Dzięki prostym decyzjom dotyczącym wykorzystania narzędzi do współpracy zespoły mogą wejść na drogę, która prowadzi albo do inkrementalnych, albo przełomowych innowacji.
ZASOBY LUDZKIE
Jak wspierać neuroatypowych pracowników
Neuroinkluzja pozostanie nieuchwytnym celem, jeśli menedżerowie nie będą wspierali pracowników na każdym etapie ich podróży.
Komentarz eksperta: Przewaga ukryta w neuroatypowości
Zarządzanie neuroróżnorodnością jest jednym z ważnych trendów i wyzwań, przed jakimi stają współczesne organizacje i liderzy. Zagadnienie to nie musi być wyłącznie elementem polityki D&I oraz ESG, ale może być również elementem budowania przewagi konkurencyjnej organizacji i krokiem w kierunku osiągania doskonałości operacyjnej.
RAPORT HR
Nowe podejście do dobrostanu pracowników
W dzisiejszym środowisku pracy tradycyjne benefity, takie jak karnety sportowe czy prywatne ubezpieczenie medyczne nie wystarczą, by kompleksowo zadbać o dobrostan pracowników. Dlatego też organizacje zaczęły coraz bardziej koncentrować się na projektowaniu przyjaznego środowiska pracy i pozytywnych doświadczeń, aby wielopłaszczyznowo wspierać swoich pracowników w osiąganiu dobrostanu nie tylko psychicznego, ale również fizycznego i emocjonalnego.
Multilife- holistyczne podejście do dobrostanu
Rośnie znaczenie wellbeingu za sprawą wchodzących na rynek pracy młodych pracowników, którzy priorytetowo traktują work-life balance i oczekują od pracodawców spersonalizowanej oferty benefitów. Benefit Systems, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, stworzył innowacyjny program MultiLife z nowym spojrzeniem na pojęcie dobrostanu. O tym, jak holistycznie dbać o dobrostan pracowników, opowiada Piotr Szostak, dyrektor ds. strategii rozwoju produktów w Benefit Systems, w rozmowie z Pauliną Chmiel-Antoniuk.
Elastyczna przestrzeń biurowa
W ostatnich latach wspieranie dobrostanu i personalizacja pozapłacowych benefitów stały się kluczowymi czynnikami, wpływającymi na decyzje pracowników o pozostaniu w danej organizacji. To oznacza, że pracodawcy, którzy pragną zachować swoją konkurencyjność, muszą ponownie zdefiniować doświadczenia oferowane w miejscu pracy, by zatrzymać najlepsze talenty. Mindspace, globalny dostawca butikowych, elastycznych przestrzeni biurowych, wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom, oferując nie tylko stylowo zaprojektowane wnętrza, które sprzyjają większemu zaangażowaniu oraz pomagają zachować równowagę między życiem prywatnym a zawodowym, ale również szereg udogodnień i benefitów.
Sukces EB zależy od badań
Jak zbudować trwałą i odporną na zmiany rynkowe strategię employer brandingową, która będzie źródłem oszczędności.
Odkrywanie przyszłości- Trendy HR 2023 versus 2024
Z „World of Work Trends Report”, opublikowanego na początku 2023 roku, wynikało, że trzema najważniejszymi priorytetami certyfkowanych organizacji Top Employers będą: stworzenie kultury wysokiej wydajności, rozwój nowych zdolności przywódczych oraz spójność celów, wizji i wartości. Te trzy priorytety były w istocie odzwierciedleniem trzech kluczowych trendów zidentyfikowanych w raporcie.
PRZYWÓDZTWO
Chcesz zwiększyć efektywność pracy umysłowej? Zarządzaj budżetem energii kognitywnej
Możemy czerpać korzyści z refleksji, jednocześnie omijając pułapki bezproduktywnych ruminacji, jeżeli tylko będziemy kierować swoją energią w zaplanowany sposób.
ZARZĄDZANIE
Określenie krytycznych ról w organizacji pomoże poprawić wyniki
Wdrażanie strategii wymaga świadomości, które role są kluczowe w organizacji, oraz zadbania, by pełnili je najlepsi pracownicy.
Starsi i mądrzejsi? Czy styl zarządzania zmienia się wraz z wiekiem?
O ile młodsi menedżerowie preferują węższe, bardziej techniczne podejście do kierowania swoimi zespołami, o tyle starsi wolą polegać na współpracy z innymi i całościowym obrazie sytuacji.
RAPORT E-COMMERCE
Jak zwiększyć sprzedaż w obliczu malejącego popytu?
Wiele osób w Polsce boryka się ze skutkami wysokiej inflacji, wzrostem rat kredytowych oraz rosnącymi rachunkami za energię. To zmusza je do odkładania zakupów na bardziej dogodny moment. Dlatego coraz więcej sklepów internetowych umożliwia kupującym dokonywanie płatności nie tylko na raty, ale także z odroczonym terminem zapłaty. Klienci oswajają się ze skutkami dynamicznie rosnących cen dzięki usłudze „kup teraz, zapłać później”.
Logistyka jako klucz do międzynarodowego sukcesu firm e-commerce
Każdy krok ku ekspansji wymaga strategicznego podejścia i solidnego planu. Aby odnieść międzynarodowy sukces, nie wystarczy tylko dobra strategia marketingowa czy doskonałe produkty. Konieczne jest również ścisłe partnerstwo z firmami logistycznymi, które nie tylko dostarczą produkty na czas, ale także będą partnerem w rozwoju.
W jaki sposób e-commerce skorzysta na generatywnej sztucznej inteligencji
Recesja, rosnące koszty, zakłócenia w łańcuchach dostaw – ostatni rok był wyjątkowo ciężki dla e-commerce. Na szczęście przyniósł również narzędzia, które umożliwiają stawienie czoła trudnościom. Z perspektywy firmy IT zauważamy, że generatywna sztuczna inteligencja otwiera nowy rozdział w rozwoju e-commerce i oferuje możliwości, które dotąd były poza naszym zasięgiem.
RELACJE SŁUŻBOWE
Wspieranie współpracowników nie wszystkim służy
Z badań wynika, że mężczyźni czerpią więcej korzyści z koleżeńskich relacji w pracy niż kobiety.
STUDIUM PRZYPADKU
I znowu problemy rekrutacyjne! Bez zmiany podejścia do HR nic z tego nie będzie
Producent mebli stara się pozyskać wykwalifikowanych pracowników z rynku, ale efekty rekrutacji są rozczarowujące. Nowy dyrektor HR próbuje wprowadzić zmiany w kulturze organizacyjnej, aby przyciągnąć do firmy utalentowanych pracowników. Niestety, spotyka się z oporem ze strony zarządu.
HR z perspektywy danych
Strategia funkcjonowania działów HR oraz ich współpracy z kluczowymi decydentami w przedsiębiorstwach ewoluowała. Dzisiaj bardzo istotne są dane, analityka i wskaźniki efektywności działań podejmowanych przez działy personalne. W przypadku firmy Artisan to właśnie tej perspektywy zabrakło najpierw menedżerom, a później też nowemu dyrektorowi HR.
Komunikacja językiem korzyści
Przywództwo na poziomie zarządu często wymaga przekonujących argumentów, zrównoważonej strategii i wsparcia ze strony całego zespołu. Dlatego kluczową kwestią jest nie tylko zidentyfikowanie potrzeby zmian, ale również umiejętność rozmowy i skutecznego nakłonienia zarządu do ich implementacji.
MATERIAŁY PARTNERÓW
Oaza sztuki i komfortu w centrum Krakowa
W stolicy dawnych polskich władców powstaje inwestycja, która łączy tradycję z nowatorskim podejściem. Poznaj Libra Residence – miejsce, które wyznacza nowe standardy harmonijnego współistnienia historii z nowoczesnością, w jednym z najpiękniejszych zakątków Polski.
Przywództwo to gra zespołowa
Przywództwo na poziomie zarządu często wymaga przekonujących argumentów, zrównoważonej strategii i wsparcia ze strony całego zespołu. Dlatego kluczową kwestią jest nie tylko zidentyfikowanie potrzeby zmian, ale również umiejętność rozmowy i skutecznego nakłonienia zarządu do ich implementacji.