Ci, którym udało się pokonać tę trudną drogę, dzielą ją na trzy etapy, z których każdy ma własne kluczowe cechy
Transformacja cyfrowa w przemyśle wytwórczym może być bardzo skomplikowana, jednak liderzy w tym sektorze często postrzegają ją jako ciągły proces, którego sukces określają jedynie za pomocą zwrotu z inwestycji. Takie uproszczone podejście nie oddaje pełnego obrazu wyzwań, które obejmują inwestowanie w nowe technologie operacyjne (OT) i ich opanowanie, przekwalifikowanie pracowników. Konieczna jest też synchronizacja z infrastrukturami zewnętrznych partnerów w łańcuchu dostaw oraz tworzenie nowych ekosystemów cyfrowych dla partnerów i klientów. Co istotne, transformacja cyfrowa w przemyśle wytwórczym różni się znacząco od transformacji w sektorze IT czy wdrażania e‑commerce, ponieważ wymaga etapowej integracji środków trwałych z technologiami cyfrowymi. Z powodu tych i innych czynników wielu producentów zmaga się z wdrażaniem nowych technologii, co często prowadzi do niewłaściwego dopasowania i marnowania środków na to przeznaczanych oraz niewłaściwego kierowania ograniczonymi zasobami specjalistycznymi. W rezultacie ich cyfrowe inwestycje nie przynoszą oczekiwanych skutków, czyli nie prowadzą do transformacji biznesowej.
Nasze badania pokazują, że proces transformacji cyfrowej firm wytwórczych obejmuje trzy odrębne etapy, z których Dlaczego firmy produkcyjne potrzebują etapowego podejścia do transformacji cyfrowej ILUSTRACJE: ALEX NABAUM / THEISPOT.COM każdy ma odpowiednie cechy. Firmy, które prawidłowo identyfikują swój aktualny etap i stosują wymagane dla niego wskaźniki, mają większe szanse na osiągnięcie zamierzonych celów. Biorąc pod uwagę ogromne inwestycje w innowacje i transformacje cyfrowe, stawki są bardzo wysokie. Niepowodzenie może prowadzić do zmarnowania dużych środków finansowych, zagrożenia konkurencyjności oraz utraty miejsc pracy. Niektórzy liderzy mogą wracać do tradycyjnych miar zwrotu z inwestycji (ROI). Te wskaźniki dają jednak fałszywe poczucie bezpieczeństwa i nie pomagają menedżerom w osiąganiu zaawansowanych etapów transformacji cyfrowej. Dzięki tym etapom można odnieść znacznie większe korzyści strategiczne niż tylko oszczędność kosztów i wzrost produktywności.