Magazyn
Nr 19, sierpień - wrzesień 2023
30 najskuteczniejszych prezesów spółek z GPW
Głównym tematem bieżącego wydania jest przewodzenie w turbulentnych czasach. Redakcja magazynu wyróżniła 30 liderów, którzy potrafili doskonale radzić sobie w trudnych sytuacjach i budować wartość swoich przedsiębiorstw w okresach kryzysu i niepewności. Kolejny ważny temat poruszany w magazynie to umiejętność trafnego prognozowania w niepewnych czasach. W artykule "Modele predykcyjne mogą nie nadążać za zmianami" piszemy o tym, dlaczego tradycyjne modele przestają się sprawdzać i jak można się przed tym uchronić. Przywództwo to także umiejętność zarządzania ryzykiem, co jest kluczowe w obliczu wstrząsów na rynku. W artykule "W jaki sposób umiejętna analiza ryzyka wzmacnia odporność firmy na wstrząsy," pokazujemy, jak liderzy mogą budować wartość firmy pomimo niepewności. W najnowszym numerze nie zabrakło również inspirujących historii firm, które skutecznie radzą sobie ze zmianami. W artykule "Jak firmy doradcze nie dały się zaskoczyć zmianom" znajdziesz wnioski płynące z ich podejścia do zarządzania, które może być inspiracją dla innych firm.
Lista artykułów
Nr 19, sierpień - wrzesień 2023
EDYTORIAL
Zarządzanie nieprzewidywalnością
Gdy trzy lata temu świat ogarnęła pandemia, niewiele firm było przygotowanych na lockdown, zarządzanie stresem i pracę zdalną. Gdy rok temu Rosja napadła na Ukrainę, mało która organizacja przewidziała dwucyfrową inflację i zawirowania na rynkach surowcowych. Znaleźli się jednak liderzy, którzy potrafili pokierować swoimi przedsiębiorstwami w taki sposób, by te budowały wartość zarówno w okresie hossy, jak i obecnej bessy. Do takich przywódców należą laureaci naszego rankingu prezesów spółek giełdowych, który po raz pierwszy publikujemy na łamach „MIT Sloan Management Review Polska”. Wyniki naszego zestawienia i płynące z niego wnioski prezentujemy w artykule „30 liderów na niepogodę”.
TRENDY
Lepszy sposób testowania nowych technologii
IKEA nie zrezygnowała z wykorzystywania dronów do gospodarowania zapasami, mimo iż programy pilotażowe użycia bezzałogowców spaliły na panewce. Firma wymyśliła inne podejście do wypróbowywania raczkujących technologii.
Niekiedy robiąc mniej, osiągniesz więcej
Firmy, które redukują i upraszczają zadania pracowników pierwszej linii, przekonują się, że dzięki takiemu podejściu zapewniają klientom lepszą obsługę.
Wizerunkowa korzyść z bicia się w piersi
Firmy przyjmują nową strategię komunikacyjną: ujawniają publicznie informacje na temat swoich błędów i nadużyć. Z nowego badania wynika, że takie działanie sprzyja budowie zaufania.
Jak równoważyć cenną tradycję z innowacyjnością
Jak unowocześnić uwielbiany produkt, aby trafił on w gusta nowych klientów?
JAK TO ZROBILIŚMY
Kiedy rozproszenie zespołu przestaje być przeszkodą
Projekty innowacyjne w warunkach zdalnych rządzą się swoimi prawami. W Credit Agricole odkrywaliśmy to w dobie pandemii, pracując wraz z Efigence nad aplikacją mobilną CA24 Mobile – pełna korzyści. Była to ścieżka pełna wyzwań, na końcu której udało nam się osiągnąć sukces. Oto jak sobie z nimi radziliśmy i czego dowiedzieliśmy się o zarządzaniu pracą złożonego zespołu w warunkach online.
RANKING SKUTECZNYCH PREZESÓW
30 liderów na niepogodę
Prawdziwego lidera poznaje się po tym, że potrafi budować wzrost zarówno przy sprzyjających wiatrach, jak i na wzburzonych wodach. Dowiedz się, którzy prezesi spółek notowanych na GPW w Warszawie najlepiej sprawdzili się w tej roli podczas turbulencji 2022 roku.
Z PERSPEKTYWY LIDERA
Mentalność długodystansowa
Grupa KRUK to firma wyspecjalizowana w obszarze zarządzania wierzytelnościami. W ciągu 25 lat z małej, kilkunastoosobowej organizacji KRUK stał się jedną z największych firm windykacyjnych w Europie. Zatrudnia ponad 3 tys. osób i działa na siedmiu rynkach. O sztuce budowania trwałego wzrostu z prezesem i współzałożycielem firmy Piotrem Krupą rozmawia Paweł Kubisiak.
Liderów powinna charakteryzować intelektualna zwinność
Nowoczesny przywódca traktuje ludzi w sposób partnerski i buduje kulturę doceniania. O nowym podejściu do zarządzania i zmianie postaw przez współczesnych liderów opowiada Iwona Marciniak, wiceprezeska zarządu Banku Ochrony Środowiska. Rozmawia Aleksandra Jokai.
Empowerment – także w czasie kryzysu
W turbulentnych czasach możliwość działania i delegowanie odpowiedzialności stają się kluczowe w efektywnym funkcjonowaniu zespołów, a co za tym idzie – firm. O zarządzaniu działem marketingu w czasach kryzysu opowiada Karolina Krawczyk, dyrektorka marketingu w Pandora Jewelry CEE. Rozmawia Aleksandra Jokai.
Klasyczne zasady przywództwa zostały wzmocnione
Podejście do zarządzania powinno ewoluować wraz z firmą i potrzebami rynku. O kompetencjach przywódczych cechach współczesnego lidera i roli kobiet w biznesie opowiada Ewa Małyszko, prezeska zarządu PFR TFI. Rozmawia Aleksandra Jokai.
Przywódca na miarę czasów
Bezprecedensowe tempo zmian zmusza przywódców do podejmowania decyzji w warunkach niepewności. Skuteczne zarządzanie kulturą organizacyjną oraz budowanie zaufania wśród pracowników są kluczowymi obszarami, na których liderzy muszą się skoncentrować, by osiągnąć stabilność i rozwój. O przywództwie w turbulentnych czasach z prezesem UNIQA Marcinem Nedwidkiem rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.
Szukamy przewag w technologii i ekologii
VeloBank to nowy gracz na polskim rynku bankowym. Po prawie dziesięciu miesiącach działalności bank ma 2% udziału w polskim sektorze bankowym, z aktywami wartymi 45 mld zł, z czego portfel kredytów – 21 mld zł. Daje mu to miejsce w pierwszej dziesiątce na rynku. O nowoczesnym bankowaniu i poszukiwaniu przewag technologicznych z prezesem Adamem Marciniakiem rozmawia Paweł Kubisiak.
TEMAT NUMERU: JAK ZARZĄDZAĆ W WARUNKACH RYZYKA I ZAKŁÓCEŃ
Modele predykcyjne mogą nie nadążać za zmianami. Jak się przed tym uchronić?
Organizacje coraz częściej wykorzystują algorytmy analityczne, by wspomagać się przy podejmowaniu błyskawicznych decyzji w dynamicznie zmieniających się okolicznościach. Jednak te wysiłki często spełzają na niczym, niekiedy prowadząc do dramatycznych konsekwencji.
Komentarz eksperta: Algorytmy sztucznej inteligencji to nie szklana kula
Modele predykcyjne bazują na danych historycznych i opierają się na pewnych założeniach, które nie muszą sprawdzać się w rzeczywistości. Nassim Taleb, pisząc o czarnych łabędziach, słusznie podkreślał, że nawet najlepsze danenie mogą uchronić przed nieprzewidywalnymi zdarzeniami.
W jaki sposób umiejętna analiza ryzyka wzmacnia odporność firmy na wstrząsy
Zastosowanie bardziej wyrafinowanego podejścia do zarządzania ryzykiem może pomóc liderom w budowaniu wartości firmy pomimo zawirowań i niepewności.
Komentarz eksperta: Risk Intelligence - wyższy poziom zarządzania ryzykiem
Metody zarządzania ryzykiem ewoluują, uwzględniając przy tym zmiany rynku oraz nowe wyzwania dla firm i organizacji.
Jak firmy doradcze nie dały się zaskoczyć zmianom
Połączenie podejścia pragmatycznego z lekko paranoicznym może zapewnić doświadczonym firmom elastyczność w obliczu ciągłych zmian.
Komentarz eksperta: Trzeba wyprzedzać zmiany, aby uniknąć klęski
Firmy z branży usług profesjonalnych muszą starannie wychwytywać nawet niewyraźne sygnały dużych zmian i umiejętnie wykorzystywać je dla potrzeb swoich klientów. Tylko tak mogą pozostać atrakcyjnymi partnerami do rozwiązywania strategicznych wyzwań i uniknąć turbulencji, które mogłyby zachwiać ich przyszłością.
STRATEGIA
Strategia jako sposób na życie
Organizacje muszą zakotwiczyć swoje strategie w moralności, aby mogły prosperować w złożonym i szybko zmieniającym się świecie.
RAPORT ZDROWIE
Autentyczna troska o zdrowie pracowników
Pracodawcy coraz częściej zdają sobie sprawę, że troszcząc się o zdrowie pracowników, działają na własną korzyść. Inwestują więc w benefity, tworzą strategie zarządzania zdrowiem i liczą na spektakularne efekty. Nie dość, że często ich brakuje, to dodatkowo pojawiają się zarzuty o wellbeing washing. Jak mądrze podejść do wspierania pracowników w dążeniu do zdrowych nawyków?
Jak odstresować pracowników?
Holistyczne podejście do dobrostanu pracowników powinno uwzględniać obszary takie jak psychologia, zdrowie, rozwój i odżywianie. Na tę potrzebę odpowiada nowy produkt Benefit Systems, czyli platforma MultiLife, zapewniająca dostęp do usług wspierających zdrowie, dobre samopoczucie oraz rozwój pracowników.
Czego dziś potrzebują liderzy, by rozwijać zdrową kulturę organizacji
Zmęczeni, przeciążeni, pod presją piętrzących się wyzwań – tak w skrócie można opisać kondycję wielu współczesnych liderów zarządzających zespołami. Sprawdź, czego najbardziej potrzebują i jak zadbać o ich dobrostan, by mieli siłę i energię do dzielenia się swoimi zasobami.
TWORZENIE INNOWACJI
Zarządzaj twórczymi napięciami w innowacjach
Innowacje nie muszą oznaczać działań na chybił trafił, o ile liderzy oswoją się z ośmioma napięciami towarzyszącymi wcielaniu w życie nowych pomysłów. Z dr. Christopherem Binghamem, nagradzanym wykładowcą University of North Carolina Kenan-Flagler oraz uznanym ekspertem w dziedzinie strategii na dynamicznych rynkach, o tym, jak wdrażać innowacje, by przynosiły spodziewane rezultaty. Rozmawia Joanna Koprowska.
INNOWACJE I BIG DATA
Podporządkować się danym czy je zignorować?
Wbrew pozorom skrupulatne wykorzystywanie danych nie zawsze stanowi najlepszy przepis na sukces. Stworzenie przełomowych innowacji wymaga bowiem bardziej sceptycznego podejścia.
ZASOBY LUDZKIE
Zarządzaj całym ekosystemem pracy, a nie tylko samymi pracownikami
Umiejętna organizacja zasobów ludzkich, które tworzą także współpracownicy zewnętrzni, wymaga utworzenia nowych struktur organizacyjnych uwzględniających także rozwiązania technologiczne.
STUDIUM PRZYPADKU
Czy wejście na platformę sprzedażową obniży wartość marki?
Właściciele luksusowej marki odzieży alpinistycznej i narciarskiej Mountwear poszukują możliwości rozbudowania kanałów dystrybucji i skalowania biznesu bez konieczności inwestowania własnego kapitału. Rozważają dołączenie do platformy sprzedażowej marketplace premium, dzięki czemu marka będzie mogła zwiększyć zasięg i rozwinąć sprzedaż swoich produktów w kanale online.
Dołączyć do marketplace’u czy postawić na ekskluzywność?
Jednym z najważniejszych trendów w światowym e-commerce są platformy marketplace. Właściciele luksusowej marki odzieżowej i narciarskiej Mountwear zastanawiają się, czy dołączyć do takiej platformy i skorzystać z jej skali, czy też trzymać się ekskluzywności oraz w pełni kontrolować proces sprzedaży.
Gdy strategia cichego marketingu przestaje działać
Wiele marek z segmentu luxury musi zmierzyć się z nasyceniem rynku i spadkiem efektywności dotychczasowej strategii marketingowej. To oznacza konieczność podjęcia pewnych kroków, które będą mieć decydujący wpływ na ich dalszą obecność szczególnie w dobie dynamicznie rozwijającego się e-commerce.
Gdy marka premium staje na rozdrożu
Właściciele firmy stanęli przed dylematem, który dotyka wielu producentów poszukujących nowych możliwości zwiększenia swojego udziału w rynku. To wybór pomiędzy strategią szerokiej dystrybucji a konsekwentnie budowanymi własnymi kanałami sprzedaży. Warto rozważyć w tym przypadku kilka czynników, które być może naprowadzą organizację na właściwy kierunek.
MATERIAŁY PARTNERÓW
Nauka i biznes – warto połączyć siły
Współpraca świata nauki z sektorem biznesu, choć stanowi wciąż wyzwanie, przynosi wiele dwustronnych korzyści w obu środowiskach – to m.in. środki finansowe, jakie uczelnie otrzymują na prowadzenie badań i rozwijanie projektów. Z kolei partnerstwo renomowanych uczelni pomaga firmom budować wizerunek lidera w dziedzinie innowacji i atrakcyjnego pracodawcy.
Skuteczny sposób na brak pracowników? Kampania leadowa!
Otrzymaliśmy od klienta zlecenie zrekrutowania 100 pracowników na specjalistyczne stanowisko w branży farmaceutycznej, w określonej lokalizacji. I niecałe pół roku jako termin na wykonanie zadania. Czy jego realizacja była w ogóle możliwa? W XO Media zrobiliśmy to nawet w krótszym czasie, niż był założony.