Magazyn
Zmiana w chaosie. Połącz zmianę z innowacją
Zmiana w biznesie to nie tylko reakcja na kryzysy, ale przede wszystkim umiejętność dostrzegania szans, podejmowania odważnych decyzji i przełamywania organizacyjnych barier. Jednak nie każda transformacja kończy się sukcesem. Wiele firm, choć dostrzega potrzebę zmian, wpada w pułapki, które hamują ich rozwój. W tym numerze „MIT Sloan Management Review Polska” przyglądamy się najczęstszym wyzwaniom, z jakimi mierzą się liderzy i organizacje próbujące na nowo zdefiniować swoją przyszłość.
Lista artykułów
Nr 28, luty - marzec 2025
EDYTORIAL
Sztuka reinwencji
W 2007 roku Reed Hastings, ówczesny CEO Netflixa, podjął odważną i ryzykowną decyzję o uruchomieniu streamingu online – alternatywy wobec dochodowego biznesu wypożyczania płyt DVD. Był to krok w nieznane, wymagający ogromnych inwestycji w rozwój nowej, niepewnej jeszcze technologii, trudnych negocjacji z wytwórniami filmowymi o prawa do transmisji oraz przekonania klientów do zmiany swoich nawyków. Mimo tych wyzwań Hastings postawił na przyszłość, dokonując przełomowej transformacji, która zrewolucjonizowała sposób konsumowania treści wideo na całym świecie.
TESTYMONIAL
Wybieram MIT
Transformacja cyfrowa w biznesie staje się nowoczesnym synonimem słowa „zmiana”. A tej nie lubimy, bo kojarzy nam się z modelem procesu zmiany Kübler-Ross, który odbieramy jako długi, energochłonny i o niepewnym zakończeniu. Transformację zaś postrzegamy bardziej pozytywnie – przez wizualizację, eksplorację, przygotowanie, wykonanie i przyspieszenie. Zazwyczaj ten ostatni element stawiamy sobie za cel, nawet jeśli jest niewerbalizowany.
RADAR
Pułapki wynikające z nadawania markom pseudonimów
Bloomingdale’s, którego sklepy detaliczne często określane są jako „Bloomie’s”, czy sieć hoteli Howard Johnson, reklamująca się hasłem „Go Happy. Go HoJo”, to tylko dwa przykłady marek, które wykorzystują w promocji pseudonimy nadane im przez klientów.
Liderzy boją się deepfake’ów
Łatwo dostępne narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji stają się potężnym narzędziem w rękach oszustów. Przy minimalnym wysiłku mogą oni tworzyć niezwykle realistyczne fałszywe treści – obrazy, teksty, nagrania audio i wideo – które potem wykorzystują w działaniach przestępczych. Skala zagrożenia stała się szczególnie widoczna w lutym ubiegłego roku, kiedy pracownik hongkońskiej firmy przelał 25 mln dolarów na konto przestępców, którzy za pomocą technologii deepfake sfingowali wideokonferencję i podszyli się pod dyrektora finansowego i innych współpracowników.
Mózg lidera – jak myślą najlepsi?
Michael Platt, wybitny neuronaukowiec z Wharton School, w swojej książce Mózg lidera dzieli się fascynującymi spostrzeżeniami na temat tego, jak myślą najlepsi światowi liderzy.
Motywowanie CEO
Kiedy rady nadzorcze wybierają nowego dyrektora zarządzającego (CEO), stają przed trudnymi decyzjami dotyczącymi warunków zatrudnienia. Kontrakty dla CEO to złożone dokumenty, zawierające systemy motywacyjne powiązane wynikami w różnych obszarach.
Koniec odpływu pracowników
Amerykański rynek pracy obecnie doświadcza najniższego wskaźnika dobrowolnych odejść z pracy od czasu pandemii.
Angażowanie pracowników w rozwój i innowacje
Bob Stiller założył firmę Green Mountain Coffee Roasters w 1981 r. i kierował jej dynamicznym rozwojem. Do 2012 r. pełnił funkcję przewodniczącego rady nadzorczej. W 2009 r. Nasdaq uznał akcje firmy za najbardziej dochodowe w ciągu dekady, a magazyn „Business Ethics” dwukrotnie wyróżnił ją jako najlepszą korporację obywatelską. Pod jego kierownictwem Green Mountain Coffee stała się największym dostawcą kawy fair trade, Stiller opisał swoje doświadczenia w książce „Better & Better: Creating a Culture of Purpose, Engagement, and Transformative Human Engagement” McGraw Hill, (2025). Kluczowym elementem jego sukcesu jest metoda „doceniającego dociekania” (appreciative inquiry), koncentrująca się na wzmacnianiu pozytywnych aspektów organizacji. W rozmowie z „MIT Sloan Management Review” opowiedział, jak wpłynęła na jego firmę i styl przywództwa.
TRENDY
Pięć trendów w AI na 2025 rok
Od agentów AI po dane nieustrukturyzowane – te trendy zasługują na szczególną uwagę przedsiębiorców i menedżerów w 2025 r. Poznaj najnowsze dane oraz porady od ekspertów „MIT Sloan Management Review”.
AI to miecz obosieczny. Jak wykorzystać jej moc i nie paść jej ofiarą?
Isaac Asimov powiedział kiedyś: „Nie boję się komputerów, ale boję się ich braku”. Dziś moglibyśmy powiedzieć to samo o sztucznej inteligencji. Jedni widzą w niej narzędzie oszczędności i rozwoju, inni boją się, że coś im umknie, jeśli jej nie wykorzystają. O tym, czym jest i czym może się stać AI, Paweł Kubisiak rozmawia z Aleksandrą Przegalińską, czołową badaczką sztucznej inteligencji w Polsce.
Czy GenAI zagraża naszej kreatywności?
LLM-y mogą zwiększać produktywność pracowników, ale generowane przez nie rezultaty często cechują się mniejszą dawką kreatywności i oryginalności niż dzieła ludzi.
Jak tworzyć różnorodne zespoły kierownicze z pomocą interesariuszy
Zaangażuj kluczowych partnerów wewnątrz i na zewnątrz organizacji, aby wspólnie wspierać rozwój talentów i budować przyszłych liderów. Takie sojusze to krok w stronę bardziej inkluzywnego przywództwa.
Obniżanie kosztów dostaw na ostatnim kilometrze
Nowe strategie mogą zwiększyć rentowność i satysfakcję z usług subskrypcyjnych.
OPINIE
Jak przygotować się na nieprzewidywalną przyszłość?
Mądrzy liderzy zapraszają swoje zespoły do wspólnego kształtowania przyszłości, zachęcając do przewidywania możliwych scenariuszy.
TEMAT NUMERU
Trzy pułapki utrudniające wynalezienie się na nowo
Tożsamość organizacyjna, architektura biznesu oraz wewnętrzne modele współpracy mogą być zarówno atutami, jak i przeszkodami w dążeniu do rozwoju w nowych sektorach.
Przewodzenie zmianom oznacza zmianę podejścia do przywództwa
Aby przeprowadzić zmianę, jakiej potrzebuje twoja organizacja, musisz dostosować do niej swój styl przywództwa.
Najlepsi liderzy zaczynają zmianę w organizacji od siebie
Dla liderów zmiana to stały element rzeczywistości. Przechodzą przez nią wielokrotnie, wdrażając nowe strategie, optymalizując procesy i restrukturyzując zespoły. Problem zaczyna się wtedy, gdy ich sprawdzone metody nagle przestają działać.
Wzmocnij swoje „mięśnie zmian”, aby uzyskać przewagę konkurencyjną
Elastyczne systemy, samodzielni i odpowiedzialni pracownicy oraz kultura otwarta na zmiany przyczyniają się do doskonałych wyników biznesowych.
Jak podejść do budowania w organizacji zdolności adaptacyjnych?
Potrzeba adaptacji jest jednym z kluczowych wyzwań współczesnego biznesu. Obecnie firmy zbyt często tkwią w tradycyjnych, sztywnych schematach skoncentrowanych na stabilności, biurokracji i centralizacji decyzji – co może hamować rozwój organizacji.
Jak zarządzać wieloma zmianami naraz, by nie doprowadzić do kolizji
Dowiedz się, na czym powinni skupić się liderzy zarządzający wieloma zmianami wprowadzanymi w tym samym czasie, by uniknąć chaosu i maksymalnie wykorzystać ich potencjał.
ORGANIZACJA GOTOWA NA PRZYSZŁOŚĆ
Strategia na nowe czasy: co musisz zmienić w swoim podejściu i metodach
Współczesny krajobraz biznesowy charakteryzuje się narastającą niepewnością. Dynamiczne zmiany, nieprzewidywalność oraz złożoność otoczenia – potęgowane przez globalne kryzysy, rewolucję technologiczną i ewoluujące oczekiwania klientów – podważają tradycyjne podejścia do zarządzania strategicznego. W tym kontekście redefinicja strategii staje się nie tylko wyborem, ale i pilną koniecznością. Firmy, które kurczowo trzymają się przestarzałych modeli, narażają się na utratę konkurencyjności, a w konsekwencji – na zagrożenie dla swojej przyszłości.
NOWE IDEE
Kolektywna inteligencja: małymi krokami do dużej zmiany
Przemyślany i dobrze zaprojektowany projekt grywalizacyjny może skutecznie zmienić zachowania i nawyki pracowników, co prowadzi do wzrostu ich zaangażowania i podniesienia kolektywnej inteligencji zespołów. Poznaj rozwiązania, które inspirują ludzi do nauki i działania oraz przynoszą długofalowy wzrost efektywności.
Czy konsumenci naprawdę wybierają ekologiczne produkty?
Firmy, które potrafią zgłębić różne motywacje konsumentów wybierających ekologiczne produkty i usługi, zyskują przewagę – mogą precyzyjniej dostosować swoje strategie, by skutecznie trafić do właściwych klientów.
Czy Polacy naprawdę wybierają ekologiczne produkty?
Wyniki ankiety "MIT Sloan Management Review Polska"
Jak jazz może dokonać przełomu w twoim zespole
Generatywne rozmowy, uwzględniające różne perspektywy w celu wypracowania nowych rozwiązań, są potężnym narzędziem, pomocnym w pokonywaniu wyzwań, przed którymi stają dziś organizacje. Eksperci z Wharton i SEB wyjaśniają neuronaukowe podstawy jego skuteczności.
Uwzględnij charakter ludzki podczas rekrutacji i awansowania
Większość menedżerów ocenia kandydatów głównie pod kątem kompetencji, jednak to charakter pracowników ma moc transformowania DNA firmy. Dowiedz się, jak go trafnie ocenić i wykorzystywać jako siłę napędową organizacji.
Jaki charakter, taka kultura
Przyszłość rekrutacji należy do podejścia zrównoważonego, w którym charakter i kompetencje są jak dwie strony tego samego medalu.
ZARZĄDZANIE SOBĄ
Zdrowy lider to zdrowa firma. Jak osiągać więcej, pracując mniej?
Praca ponad siły to relikt przeszłości. Nowoczesne przywództwo to sztuka inteligentnej wydajności, strategicznego myślenia i troski o najcenniejszy zasób – własną energię. Dowiedz się, jak realizować ambitne cele, nie tracąc zdrowia i wewnętrznej równowagi.
RAPORT: BIURA SPRZYJAJĄCE ZDROWIU
Jak stworzyć przestrzeń, do której pracownicy będą chcieli wracać?
Coraz więcej firm wprowadza obowiązkową politykę powrotu do biur, licząc na wzrost efektywności. Natomiast dane pokazują wyraźnie, że takie restrykcyjne podejście może przynieść odwrotny skutek. Jak więc stworzyć przestrzeń, do której pracownicy będą chcieli chętnie wracać z własnej woli, a nie z przymusu?
Sale konferencyjne – nowe trendy w projektowaniu biura
Czego pracownicy oczekują od nowoczesnego biura? Elastyczności, wygody, technologii? I jaką rolę te oczekiwania odgrywają w tworzeniu nowoczesnego biura, które spełnia oczekiwania dzisiejszych pracowników? Kluczowe staje się spojrzenie na nowe potrzeby związane z projektowaniem sal konferencyjnych.
Tryb OFFice - biurowy wellbeing w praktyce
Przez tysiące lat ewolucji nasze ciało doskonaliło reakcję „walcz lub uciekaj”. Przodkowie musieli być w ciągłej gotowości do działania w przypadku zagrożenia. Dziś te same mechanizmy obronne uaktywniają się podczas odczytywania maili czy w obliczu pilnego deadline’u. Nasze organizmy wciąż reagują tak, jakbyśmy mieli stanąć oko w oko z tygrysem szablozębnym. Zamiast ucieczki – zastygamy przed monitorem.
Nowa rzeczywistość pod szyldem elastyczności
Rynek biurowy istotnie zmienił się wskutek pandemii, a ostatnie lata to czas, w którym jego ewolucja wyraźnie przyspieszyła. Główną siłą napędową tego procesu było upowszechnienie się hybrydowego modelu pracy, a wraz z nim pojawienie się nowych oczekiwań – zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. Ich wspólnym mianownikiem stała się potrzeba jeszcze większej elastyczności, rozumianej już nie tylko w ujęciu tego, skąd i jak pracujemy, ale też efektywnego zarządzania zasobami, w tym również przestrzenią do pracy.
STUDIUM PRZYPDKU
Jak zachować równowagę między wysokimi wymaganiami a dobrostanem?
W globalnych korporacjach, gdzie presja na wyniki idzie w parze z kulturą „ciągłej dostępności”, liderzy stają przed nie lada wyzwaniem. Jak pogodzić wysokie wymagania, nieustanny pęd i zalew informacji z dbaniem o własne zdrowie i dobrostan zespołu? Poznaj historię Ewy Groń, dyrektorki w międzynarodowej firmie technologicznej Apex Digital, która na własnej skórze przekonała się, jak cienka jest granicamiędzy zaangażowaniem a wypaleniem zawodowym. Czy w świecie, w którym technologia miała ułatwiać, a nie utrudniać pracę, jest jeszcze miejsce na autentyczny work-life balance?
Neurobiologia stresu – jak chroniczne obciążenie wpływa na mózg lidera
Współczesne środowisko korporacyjne nieustannie stawia przed liderami i liderkami trudne wyzwania związane z utrzymaniem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. W obliczu rosnących oczekiwań, tempa i stopnia złożoności pracy zdrowie psychiczne osób zarządzających nabiera kluczowego znaczenia dla dobrostanu całych zespołów. Dlatego dbałość o własny stan emocjonalny powinna stać się priorytetem nie tylko ze względów osobistych, ale także organizacyjnych.
Perfekcjonistka w pułapce własnych wymagań
Nadmierne wymagania wobec siebie, brak umiejętności delegowania zadań i ciągłe dążenie do doskonałości to pułapka, w którą łatwo wpaść. Jak z niej wyjść i odzyskać radość z pracy?
PUNKT WIDZENIA
Zwykła rozmowa otwiera drzwi do kariery
Mimo powszechnego dostępu do wiedzy i łatwo dostępnego wsparcia wciąż wiele osób obawia się prosić o pomoc lub zadawać pytania, które mogłyby otworzyć przed nimi nowe perspektywy. Anna Niesłony-Wolny, wiceprezeska w Capgemini, podkreśla, że kluczem do sukcesu jest umiejętność łączenia samodzielnego podejmowania inicjatywy z odwagą do korzystania z doświadczeń innych.
Jak wdrożyć cyfrową dokumentację? Nowoczesne technologie w HR
W dobie cyfrowej transformacji efektywne zarządzanie dokumentacją HR staje się kluczowe dla sukcesu każdej organizacji. WSAudiology, globalny lider w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań słuchowych, postawił na Scanner Vision, by zoptymalizować procesy i sprostać wyzwaniom dynamicznego rynku.