Potrzeba adaptacji jest jednym z kluczowych wyzwań współczesnego biznesu. Obecnie firmy zbyt często tkwią w tradycyjnych, sztywnych schematach skoncentrowanych na stabilności, biurokracji i centralizacji decyzji – co może hamować rozwój organizacji.
Inwestycja w rozwój umiejętności adaptacyjnych, aby pracownicy mogli samodzielnie identyfikować problemy, proponować rozwiązania i angażować się w proces zmiany z pewnością korzystnie wpływa na funkcjonowanie organizacji. Ważne jest jednak, aby w podążaniu za ogólnoświatowymi trendami zarządzania nie stracić z oczu lokalnej charakterystyki biznesu i kultury pracy. Bezwzględnie należy pamiętać również o otoczeniu regulacyjnym oraz dobrych praktykach zarządczych, m.in. w obszarze ESG, gdzie sformalizowane zasady, ustanowione polityki oraz udokumentowana ich realizacja są nie tylko doceniane, ale często wręcz wymagane.
TRANSFORMACJA W KIERUNKU ADAPTACYJNEJ ORGANIZACJI
Polskie organizacje chętnie patrzą na Zachód w poszukiwaniu inspiracji i recepty na sukces, aczkolwiek nadal najbardziej komfortowo czują się w tradycyjnych modelach zarządzania. W naszej praktyce doradczej często widzimy firmy rodzinne, obecne na rynku od wielu lat – nawet od kilku pokoleń – które są przyzwyczajone do dotychczasowego sposobu pracy i prowadzenia biznesu oraz przekonane o słuszności swojego podejścia. Cieszy jednak fakt, że coraz więcej przedsiębiorców, decyduje się na wyjście ze strefy komfortu i szukanie nowych, elastycznych rozwiązań, a niektóre nawet mogą być traktowane jako dobry przykład transformacji i innowacyjności.