Dla liderów zmiana to stały element rzeczywistości. Przechodzą przez nią wielokrotnie, wdrażając nowe strategie, optymalizując procesy i restrukturyzując zespoły. Problem zaczyna się wtedy, gdy ich sprawdzone metody nagle przestają działać.
„Zmiana? Była, jest i będzie. Przechodziłem przez nią dziesiątki razy. Sytuacje się zmieniają, ale zasady są proste: jasny kierunek, częsta optymalizacja działań, dobra komunikacja. Tylko dlaczego tym razem czuję, że to nie działa?” – powiedział mi niedawno podczas sesji mentoringowej dyrektor zarządzający z branży finansowej. Wielu liderów myśli, że skoro ich styl zarządzania sprawdził się w przeszłości, to sprawdzi się zawsze. Najtrudniejsze okazuje się nie samo zarządzenie zmianą, ale uświadomienie sobie, że często to lider najpierw musi zmienić podejście.
Autorzy artykułu Leading Change Means Changing How You Lead dzielą zmiany na trzy kategorie i pokazują, że każda z nich wymaga od lidera innego podejścia do wyznaczaniu kierunku, kształtowania nastawienia zespołu i komunikacji.
• Koncentrując się na skalowaniu biznesu, lider powinien dbać o przejrzystą strukturę decyzyjną, eliminować wąskie gardła i angażować zespoły w usprawnianie procesów. Kluczowe jest dawanie ludziom autonomii, by mogli samodzielnie podejmować decyzje w ramach wyznaczonych, wyraźnie komunikowanych przez lidera, priorytetów.