Bob Stiller założył firmę Green Mountain Coffee Roasters w 1981 r. i kierował jej dynamicznym rozwojem. Do 2012 r. pełnił funkcję przewodniczącego rady nadzorczej. W 2009 r. Nasdaq uznał akcje firmy za najbardziej dochodowe w ciągu dekady, a magazyn „Business Ethics” dwukrotnie wyróżnił ją jako najlepszą korporację obywatelską. Pod jego kierownictwem Green Mountain Coffee stała się największym dostawcą kawy fair trade, Stiller opisał swoje doświadczenia w książce „Better & Better: Creating a Culture of Purpose, Engagement, and Transformative Human Engagement” McGraw Hill, (2025). Kluczowym elementem jego sukcesu jest metoda „doceniającego dociekania” (appreciative inquiry), koncentrująca się na wzmacnianiu pozytywnych aspektów organizacji. W rozmowie z „MIT Sloan Management Review” opowiedział, jak wpłynęła na jego firmę i styl przywództwa.
Co zainspirowało cię do wykorzystania tej metody?
Po raz pierwszy zastosowaliśmy tę metodę, kiedy poprosiliśmy pracowników o podzielenie się świeżymi pomysłami na usprawnienie realizacji naszych celów. Zebraliśmy grupę około 20 osób i nauczyliśmy je podstawowych technik przeprowadzania wywiadów. Następnie sparowaliśmy uczestników, dając im zestaw pytań do rozmowy z partnerem – część z nich miała charakter osobisty, a część dotyczyła efektywności działań.