W warunkach przedłużającej się pandemii nikt nie kwestionuje już wartości cyfrowych kanałów sprzedaży, produktów i procesów. „Kryzys stał się sygnałem ostrzegawczym dla tych organizacji, które za bardzo skupiły się na bieżących celach operacyjnych, a zaniedbały rozwój cyfrowy. Z drugiej strony te firmy, którym udało się wykorzystać wewnętrzne kompetencje technologiczne do budowy cyfrowych platform, zdołały skutecznie ograniczyć negatywne skutki epidemii” – piszą autorzy raportu Gartnera Coronavirus: CIO Areas of Focus during the COVID-19 Outbreak.
Stephanie Woerner, badaczka z MIT Sloan Center for Information Systems Research, podziela ten punkt widzenia. W wywiadzie, którego udzieliła naszemu magazynowi, zauważa, że dla wielu firm epidemia stała się trudnym do przecenienia impulsem do działania. Kryzys rzucił nowe światło na wiele pomijanych dotąd zagadnień. Pokazał, które procesy funkcjonują prawidłowo, a które nie, jakie platformy sprzedażowe się sprawdzają, a jakie zawodzą. Dał też powód do zmiany modeli biznesowych i wykorzystania szansy, jaką ta zmiana za sobą niesie.
Tym samym we współczesnym biznesie rozpoczęła się nowa era innowacyjności, w której procesy transformacyjne gwałtownie przyspieszyły. Tym właśnie zagadnieniom poświęcamy jesienny numer naszego kwartalnika.
O szansach na zwiększenie innowacyjności w dużych, konserwatywnych organizacjach w tekście „Jak tradycyjne przedsiębiorstwa mogą konkurować w gospodarce współdzielenia” piszą Mohan Subramanian z Boston College oraz Mikołaj Piskorski, badacz polskiego pochodzenia pracujący obecnie na IMD.
A nad tym, jak zrównoważyć proporcje pomiędzy innowacjami pochodzącymi z wewnątrz organizacji a tymi, które są rezultatem partnerstw zewnętrznych, zastanawiają się Neil C. Thompson, Didier Bonnet i Yun Ye w artykule „Dlaczego przyszłe innowacje nie będą opracowywane (wyłącznie) w otwartym modelu”.
Jeśli zaś chcecie Państwo przekonać się, że Polska to kraj naprawdę innowacyjnych rozwiązań, zachęcam do lektury tekstu „BLIK, przelew w mig”. O historii powstania i rozwoju jednej z najpopularniejszych obecnie metod płatności mobilnych opowiadają Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, oraz Paweł Kubisiak, redaktor merytoryczny ICAN Institute.
Mam nadzieję, że źródłem inspiracji będą także inne teksty z bieżącego numeru. Liczę, że w nowej erze innowacyjności pomogą znaleźć ścieżkę rozwoju dla Państwa biznesu.
Życzę owocnej lektury!
Paweł Górecki, redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”
Nr 6, wrzesień 2020
W warunkach przedłużającej się pandemii nikt nie kwestionuje już wartości cyfrowych kanałów sprzedaży, produktów i procesów. Te firmy, którym udało się wykorzystać wewnętrzne kompetencje technologiczne do budowy cyfrowych platform, zdołały skutecznie ograniczyć negatywne skutki epidemii.
O tym, jak potrzeba i zdolność rozumienia klienta końcowego oraz umiejętność i konieczność poruszania się w cyfrowym ekosystemie determinują optymalny model biznesowy dla danej firmy w cyfrowych czasach, mówi nam Stephanie Woerner, badaczka z MIT Sloan Center for Information Systems Research. Rozmawia Paweł Górecki, redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”.
To prawda – głównym powodem zmiany miejsca pracy dla informatyków jest wyższe wynagrodzenie. Głównym, ale nie najważniejszym. Co więc trzeba zrobić, by przekonać specjalistę IT do pozostania w firmie?
15 lat. Tyle wystarczyło, by całkowicie przemodelować światowy rynek największych i najbardziej wartościowych korporacji.
Jeszcze jesteśmy na początku ery sztucznej inteligencji, a ta już sporo namieszała w naszej codzienności, zmieniając to, jak pracujemy, korzystamy z internetu czy przemieszczamy się po mieście. Brak regulacji i zasad etycznych dotyczących zarządzania rozwojem AI wywołuje coraz większy niepokój opinii publicznej. Jak zmniejszyć lukę zaufania do AI oraz zadbać o bezpieczeństwo, prywatność i spokój społeczeństwa?
W „Strefie start-upów” prezentujemy innowacyjne polskie firmy, rozwiązujące problemy współczesnego świata za pomocą kreatywności i technologii. Tym razem przedstawiamy pięć firm z sektora medycznego, których misją jest zapewnienie przystępnej cenowo opieki zdrowotnej.
Mianem „jednorożca” określa się start-up wyceniany na co najmniej miliard dolarów. Obecnie na świecie można doliczyć się aż 490 młodych firm tego typu – najwięcej ze Stanów Zjednoczonych i Chin, ale także z Indii, Indonezji, Singapuru, Korei Południowej, Wielkiej Brytanii czy Niemiec.
Włamania do banków, telekomów i innych firm to jej codzienność. Na życzenie klientów hakuje ich infrastrukturę informatyczną, by znaleźć słabości systemu zabezpieczeń. To zimny prysznic, który mobilizuje organizacje do lepszej walki z zagrożeniami.
Liderzy używają retoryki wojennej, aby zmobilizować ludzi do walki z COVID-19. Jest to problem.
Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych kojarzy się w społecznym odbiorze głównie z produkcją tradycyjnych dokumentów i banknotów. Tymczasem firma dynamicznie wprowadza na rynek produkty oraz systemy IT. Są wśród nich rozwiązania zarówno dla obywateli, jak i dla biznesu. O technologicznym obliczu PWPW rozmawiamy z dyrektorem Pionu Produktów Cyfrowych spółki, Konradem Jaczewskim.
O tym, jak zoptymalizować wydatki na przechowywanie danych, i o możliwościach, jakie dają macierze IBM Flash, rozmawiamy z Grzegorzem Gołdą, dyrektorem ds. sprzedaży w Cloudware Polska.
Przystosowanie się do nowej „covidowej” rzeczywistości to „być albo nie być” dla wielu firm. Dla nas każdy event to spotkanie. A ich odwoływanie negatywnie wpływa na biznes – mówi Andrzej Targosz, założyciel krakowskiej spółki Eventory.
Dzięki danym generowanym przez internet rzeczy, dostawcy tradycyjnych produktów mogą uczestniczyć w gospodarce współdzielenia i zwiększać przychody.
Agenda Organizacji Narodów Zjednoczonych, mimo ambitnej misji czy globalnego zasięgu, raczej nie kojarzy się firmom z miejscem, z którego mogłyby czerpać inspiracje w obszarze przypspieszania procesu innowacyjnego - pozory mogą jednak mylić.
Współpraca z zewnętrznym partnerem nad wdrożeniem innowacji nie zawsze zapewnia firmie przewagę konkurencyjną. Taką działalność powinny równoważyć wewnętrzne inicjatywy.
Sztuczna inteligencja ma wielki potencjał, by zapoczątkować bezprecedensowe zmiany w sposobie życia i pracy ludzi. Ale zanim ten potencjał przyniesie efekty w praktyce, trzeba pokonać kilka niełatwych przeszkód.
Model umożliwiający dostosowanie strategii crowdsourcingu do stopnia złożoności innowacji.
Rozwiązywanie problemów w czasie kryzysu wymaga przyspieszenia innowacji poprzez zmianę przeznaczenia repozytoriów wiedzy, zasobów i tych technologii, którymi już dysponujesz.
Kiedy odbywające się na wielką skalę przejście na pracę zdalną osłabia sieci organizacyjne i relacje interpersonalne, menedżerowie muszą działać tak, aby utrzymać między pracownikami pozytywne więzi zapewniające produktywność.
Podejmowanie szybkich i trafnych decyzji nabiera znaczenia w czasach kryzysu – a w takich z pewnością dzisiaj żyjemy. Jednak gdy działamy pod presją, staje się ono również większym wyzwaniem, a najtrudniej przychodzi nam podejmować decyzje wtedy, gdy ich skutki są niepewne – a to również cechuje naszą teraźniejszość. Dzieje się tak między innymi dlatego, że w zmiennym i bardzo stresującym otoczeniu często pojawiają się decyzyjne błędy poznawcze, które wpływają na nasze wybory w szkodliwy sposób.
Cztery wnioski na temat używania randomizowanych, kontrolowanych eksperymentów do tworzenia wartości dla firmy i klientów.
Jak konkurujące ze sobą na co dzień banki połączyły siły, by stworzyć unikalny w skali świata system płatności mobilnych.
Photon to niewielki robot edukacyjny już na pierwszy rzut oka wzbudzający sympatię szeroko otwartymi „oczami” i zabawnie odstającymi czułkami. Ale Photon to także młoda polska firma, uznana dwa lata temu za najlepszy start-up w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma, która rozwija i wytwarza swoje produkty w Polsce, ale sprzedaje je globalnie, skutecznie konkurując z potężnymi rywalami z Chin i USA. Dlatego jej historia – tak jak jej robot – również może mieć charakter edukacyjny.
Przemija era silosów big data. Czas postawić na współdzielenie danych.
Jako że cyfrowe technologie przekształcają organizacje i pracę, jest kilka zadań, które liderzy muszą zrealizować właściwie.
Pandemia COVID-19 sprawiła, że to, co było benefitem albo rzeczywistością start-upów, stało się powszechną praktyką niemal wszystkich firm. Chodzi oczywiście o pracę zdalną. Obecna rzeczywistość powoduje, że jest ona czymś więcej niż tylko realizacją zawodowych zadań w domu. Wyższy poziom pracy wirtualnej gwarantują rozwiązania chmurowe.
– Korzyści płynące z migracji do chmury są liczne i mierzalne, począwszy od elastycznego budżetowania, zarządzania zasobami, nieograniczonej skalowalności, dostępu do najnowocześniejszych funkcji, a skończywszy na potężnych narzędziach do zarządzania personelem – opowiada Marcin Grygielski, ekspert w dziedzinie rozwiązań Genesys Cloud.
Do tej pory praca zdalna była traktowana jako rodzaj przywileju dla pracowników oraz zachęta dla specjalistów branży IT, szczególnie w przypadku międzynarodowych zespołów. Teraz stała się koniecznością. Nowa forma pracy wymaga jednak nowych rozwiązań.
Biorąc pod uwagę upływ czasu oraz pewne „przyzwyczajanie się” do sytuacji spowodowanej wybuchem pandemii COVID-19, jak również rozwój sytuacji z tym związanej oraz rosnące przekonanie, że kolejne ograniczenia w najbliższej przyszłości są nieuniknione, krytycznie istotne staje się długoterminowe podejście do „nowej normalności”, a raczej „nowej nienormalności”.
Wydarzenia wirtualne mogą być ciekawą alternatywą dla stacjonarnych spotkań, oferując przy okazji dodatkowe wartości oraz możliwości. Historia Warszawskiego Festiwalu Filmowego „Wisła” pokazuje, jak wiele można zyskać na – przymusowej bądź nie – zmianie formatu.
Podczas transformacji tradycyjnego, stacjonarnego modelu pracy ujawniają się dylematy z trzech obszarów: wydajności pracy, relacji międzyludzkich oraz równowagi pomiędzy życiem prywatnym i pracą. Z perspektywy menedżera lub szefa odpowiedzialnego przede wszystkim za wynik najważniejszy będzie ten pierwszy obszar, ale...
Pandemia niewątpliwie przyspieszyła proces transformacji cyfrowej w wielu branżach. Nowe realia zmotywowały nas wszystkich do skorzystania z wielu nowych, kreatywnych środków podczas organizacji wydarzeń w formule online. Dla wielu organizatorów jest to okazja do eksperymentowania...
Wartością dodaną na pewno mogą być spotkania online z twórcami filmów, tak zwane sesje pytań i odpowiedzi / Q&A, które bez problemu można przeprowadzić za pomocą nowoczesnych technologii wykorzystywanych do telekonferencji...