Najpopularniejsze tematy:

Magazyn

Kultura wspierająca zaangażowanie
Najnowsze wydanie

Nr 5, październik - listopad 2020

Kultura wspierająca zaangażowanie

Kultura zjada strategię na śniadanie – tak Peter Drucker podsumował kiedyś rolę, jaką kultura organizacyjna odgrywa w rozwoju firmy. Może być ona czynnikiem wzrostu, ale też porażki organizacji. Tymczasem podczas pandemii to właśnie kultura organizacyjna stała się kluczowym czynnikiem umacniającym więź pracowników z ich pracodawcami. Takie wnioski płyną z badania, które ICAN Research przeprowadził na potrzeby piątego już numeru naszego magazynu.

W artykule Chcesz przetrwać kryzys? Wzmocnij kulturę organizacyjną przedstawiamy wyniki naszego badania. Wskazują one jasno, że kryzys najlepiej zniosły te firmy, które zbudowały solidną kulturę organizacyjną. Ale pokazały też, że firmowa kultura wymaga stałej pielęgnacji, co nie jest łatwe w przypadku pracy zdalnej. Symbole firmowej codzienności, takie jak nowoczesne biura wypełnione ludźmi, zostały zastąpione domowymi pieleszami, a garnitury i garsonki – dresami i kapciami. Niestety, z czasem może osłabnąć poczucie więzi z firmą, a wraz z nim zaangażowanie. I tu zaczyna się rola liderów. To właśnie oni, wpływając na zachowania innych i kształtując firmowe zasady postepowania, sprzyjają zaangażowaniu pracowników. Czy są jakieś uniwersalne działania liderów prowadzące do takiej kultury? Na to pytanie odpowiadamy w artykule Kultura firmy i przywództwo a zaangażowanie pracowników.

Kryzys wywołany pandemią koronawirusa zmienił świat i postawił przed przywódcami nowe wyzwania, które daleko wychodzą poza firmową kulturę. Siedem czynników kształtujących „następną normalność” opisujemy w artykule Przyszłość nie będzie taka, jaką miała być. Jednym z kluczowych wyzwań zmieniającego się świata jest utrzymanie wysokiej efektywności. Receptę na to wystawił Mateusz Sobieraj, prezes adCookie, który opracował zestaw ośmiu zasad efektywności i zacząć je stosować, podnosząc najpierw wydajność własną, a potem swojego zespołu. Zasady te opisujemy w artykule Czas to pieniądz, nie marnuj go. Bądź produktywny!

Polecamy też pozostałe artykuły!

Lista artykułów

Nr 5, październik - listopad 2020

EDYTORIAL

Więzi kulturowe

1 października 2020

Kultura zjada strategię na śniadanie – tak Peter Drucker podsumował kiedyś rolę, jaką kultura organizacyjna odgrywa w rozwoju firmy. Może być ona czynnikiem wzrostu, ale też porażki organizacji.

TRENDY

HR w dobie pandemii

W koronawirusowym świecie działy HR dobrze wypełniły swoją misję, dbając o bezpieczeństwo pracowników i wdrażając hybrydowe modele pracy. Ale teraz kryzys stawia przed nimi nowe wyzwania. Dlatego działy personalne muszą nauczyć się szybciej reagować na zmiany i jeszcze skuteczniej wspierać biznes.

Postawcie na wartości! Pierwsze spotkanie Rady Programowej „ICAN Management Review”

1 października 2020

Rada Programowa to ciało doradcze złożone z najwybitniejszych, doświadczonych praktyków polskiego biznesu, reprezentujących czołowe firmy i instytucje działające na terenie naszego kraju. Jej celem jest inspirowanie, doradzanie i wyznaczanie merytorycznych ram inicjatywom realizowanym przez redakcję „ICAN Management Review” oraz ICAN Institute.

Wiedza potrzebna tu i teraz

1 października 2020

Tuż przed wybuchem pandemii wprowadziliśmy na rynek „ICAN Management Review”, wierząc, że dostarczymy w nim treści lepiej dopasowane do potrzeb polskich czytelników niż skupiony na rynku amerykańskim „Harvard Business Review”. Badanie przeprowadzone wśród naszych Czytelników pokazało, że była to decyzja słuszna.

Jak dołączyć do grona liderów technologicznych

1 października 2020

W nowoczesnych organizacjach transformacje technologiczne są przeprowadzane na szeroką skalę, mając na celu realizację wyników biznesowych i przekształcenie firmy w bardziej odporną i zwinną. Dlatego potrzebują zwinnych liderów, którzy będą siłą napędową innowacji i zarządzą procesem zmiany.

NA TABLICY: Czas wrócić do nauki

1 października 2020

Przestaje się liczyć to, co wiesz i umiesz teraz. Znaczenie zyskuje to, czego możesz się dowiedzieć i nauczyć w przyszłości oraz chęć, by nieustannie zdobywać nową wiedzę. Superpracownicy przyszłości to osoby, które śpiewająco odnajdują się poza strefą komfortu.

Najłatwiejszy przepis na sukces to prostota

Wraz z rosnącą złożonością biznesu firmy dostrzegły zalety upraszczania tego, co się da. Nie forsują na siłę własnych rozwiązań, tylko stawiają na standardy ułatwiające wymianę danych. O tym, jak kody kreskowe stały się symbolem rozwoju polskiej gospodarki, oraz konieczności wyeliminowania papierowych dokumentów z łańcucha dostaw, mówi dr inż. Elżbieta Hałas, członkini zarządu GS1 Polska. Rozmawiała Joanna Koprowska.

TEMAT NUMERU: Kultura wspierająca zaangażowanie

Chcesz przetrwać kryzys? Wzmocnij kulturę organizacyjną

PREMIUM

Pandemia wywołała ogromne perturbacje w działalności przedsiębiorstw i przetestowała ich odporność na zawirowania zewnętrzne. Badanie ICAN Research pokazało, że kryzys najlepiej zniosły te firmy, które zbudowały solidną kulturę organizacyjną.

Kultura w trzech wymiarach

PREMIUM
1 października 2020

Model kultury organizacyjnej przypomina doskonale znany przykład góry lodowej pływającej w oceanie – widzimy tylko fragmencik, cała reszta ukryta jest pod powierzchnią wody.

Kultura firmy i przywództwo a zaangażowanie pracowników

PREMIUM
1 października 2020

Zaangażowanie pracowników jest jednym z efektów kultury firmy. Tę zaś tworzą przede wszystkim liderzy, wpływając na zachowania innych i budując kulturę sprzyjającą zaangażowaniu. Czy wobec tego można mówić o uniwersalnym modelu kultury angażującej ludzi?

Przywództwo w trudnych czasach

RTV EURO AGD to sieć sklepów z elektroniką i sprzętem gospodarstwa domowego oraz sklep online euro.com.pl. W obu kanałach zajmuje pozycję lidera. Z Grzegorzem Wachowiczem, dyrektorem ds. handlu i marketingu, rozmawiamy o przywództwie w czasach kryzysu.

Nastawienie ma znaczenie (i to większe, niż podejrzewasz)

PREMIUM
1 października 2020

Zwiększanie efektywności, zaangażowania i skuteczności własnej oraz zespołu to marzenie niemal każdego menedżera. Można je całkiem łatwo spełnić, jeśli w praktyce wykorzystamy wiedzę dotyczącą nastawienia. 

Czas to pieniądz, nie marnuj go. Bądź produktywny!

PREMIUM
1 października 2020

Doba jest za krótka? Nie pamiętasz, kiedy udało ci się zrealizować wszystkie zaplanowane zadania? Pracujesz po godzinach, a wciąż masz coraz więcej do zrobienia? Jeżeli na wszystkie pytania odpowiedziałeś „tak”, to czas, żebyś przeczytał ten artykuł.

Rozwiązanie problemu przeciążenia w pracy

1 października 2020

Firmy wciąż narażają pracowników na wypalenie, a promowanie równowagi między życiem zawodowym i osobistym wcale nie pomaga. Lepszym rozwiązaniem jest przeprojektowywanie pracy.

Praca hybrydowa – katalizator pozytywnych zmian [Materiał partnerski]

1 października 2020

Zwiększenie skali pracy zdalnej i reorganizacja powierzchni biurowych to pierwsze efekty pandemii i dotyczą zarówno firm polskich, jak i zagranicznych. W Credit Agricole jesteśmy zgodni co do tego, że aktualna sytuacja może być katalizatorem kolejnych pozytywnych zmian dla całej kultury organizacji.

Gdy firma ma plany… wydarza się życie! [Materiał partnerski]

Jak program EAP (Employee Assistance Program) utrzymuje produktywną równowagę pracowników, zespołów i firm, zapewniając wsparcie w rozwiązywaniu indywidualnych problemów oraz rozwijając kompetencje potrzebne do konstruktywnego radzenia sobie ze zmianą.

Rozwój mimo pandemii – jak robi to JTI? [Materiał partnerski]

1 października 2020

JTI Polska, część grupy Japan Tobacco International, to obecnie jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się firm tytoniowych w Polsce. Szybki rozwój firma zawdzięcza m.in. swojemu zespołowi. To właśnie ludzie są w JTI na pierwszym miejscu.

Lider na ścieżce dynamicznego rozwoju [Materiał partnerski]

1 października 2020

Z prezesem Euro Styl i członkiem zarządu Dom Development, Mikołajem Konopką, rozmawiamy między innymi o decyzji sprzed trzech lat, która, jak się dziś okazuje, dała impuls do rozwoju i stabilizację w kryzysowych czasach.

JAK TO ZROBILIŚMY

Jak zbudować i utrzymać zaufanie w miejscu pracy

PREMIUM

W Siemens Polska zaufanie pracowników do firmy stało się kluczowym zasobem w zarządzaniu kryzysowym. Konsekwentnie i świadomie budowane relacje pomogły sprawnie zaadaptować się do nowych warunków pracy i po raz kolejny przekonać się o istocie zarządzania.

PUNKT WIDZENIA

Ważny jest pomysł, ale także wsparcie sprawdzonych narzędzi [Materiał partnerski]

1 października 2020

O tym, w jaki sposób połączyć przyjemne (czyli zarabianie pieniędzy) z pożytecznym (czyli jazdą na rowerze) i jak ważny jest dla sukcesu wybór odpowiednich narzędzi, rozmawiamy z Tomaszem Kurzątkowskim, dyrektorem Kross Rental, firmy specjalizującej się w długoterminowym najmie rowerów marki Kross.

TECHNOLOGIA

Era człowieka interdyscyplinarnego

PREMIUM
1 października 2020

Od czasów pierwszej rewolucji przemysłowej, jako ludzkość, dążymy do usprawniania swojej pracy poprzez jej, początkowo tylko częściową, automatyzację. Obecnie jesteśmy na etapie czwartej rewolucji, określanej również mianem Przemysłu 4.0 – a nasz cel pozostał bez zmian. Jednak tym razem podstawą zmian nie jest technologia, a samorozwój człowieka – wspierany przez pracodawców.

DOBRE PRAKTYKI

Certyfikat na trudne czasy [materiał partnerski]

Epidemia koronawirusa stała się dla wielu organizacji sprawdzianem zarządzania oraz przywództwa w trudnych czasach. I mimo że rynek pracy niewątpliwie uległ zmianie, to organizacje, które chcą się rozwijać, nie tylko nie pozwolą sobie na utratę talentów, ale o te talenty będą walczyć. Czynnikiem, który może im to ułatwić, jest certyfikat Top Employers, potwierdzający prowadzenie wysokiej jakości polityki personalnej.

RAPORT: Outsourcing/SSC

Rynek centrów SSC i centrów outsourcingowych

1 października 2020

Firmy nieustannie poszukują usprawnień swoich procesów, opierając się na najlepszych praktykach i redukując koszty. Przenoszenie funkcji wsparcia do wyspecjalizowanych partnerów zewnętrznych albo tworzenie własnych centrów usług wspólnych stało się powszechnym modelem biznesowym.

Nowe technologie w usługach dla biznesu [Materiał partnerski]

1 października 2020

Rozwiązania online wspomagają outsourcerów w świadczeniu usług dla biznesu. Podnoszą ich jakość i efektywność, pozwalają obniżyć koszty i przyspieszają procesy. Bez nich, na przykład w HR, przebiegałyby one znacznie wolniej.

RPO jako skuteczna metoda skalowania rekrutacji IT [Materiał partnerski]

1 października 2020

W branży IT spośród rozwiązań dostępnych na rynku zdecydowanie wyróżnia się usługa Recruitment Process Outsourcing (RPO). Polega ona na oddelegowaniu do firmy klienta zespołu wyszkolonych i wyposażonych w narzędzia rekruterów dla branży IT.

Outsourcing pracowników zyskuje w trudnych czasach [Materiał partnerski]

1 października 2020

Ostatnie miesiące upłynęły pod znakiem koronawirusa, co odbiło się szerokim echem na polskim rynku pracy. Gdy jedne firmy liczyły straty, zwalniały pracowników, wysyłały ich na bezpłatne urlopy lub obniżały wynagrodzenie, inne podczas pandemii odnotowały sukces.

Jak optymalizować działalność w złożonym środowisku biznesowym? [Materiał partnerski]

1 października 2020

Polska pod kątem złożoności środowiska biznesowego znalazła się na 34. miejscu na świecie i 14. w Europie – wynika z raportu TMF Group „Global Business Complexity Index 2020”. Te wyniki pokazują, jak diametralnie może różnić się prowadzenie biznesu w różnych krajach.

NOWA NORMALNOŚĆ

Przyszłość nie będzie taka, jaką miała być

PREMIUM
1 października 2020

Kryzys wywołany pandemią koronawirusa zmienił świat. Planując działania w „nowej normalności”, liderzy muszą wziąć pod uwagę siedem czynników.

INWESTYCJE

Czego firmy mogą nauczyć się od inwestorów VC

PREMIUM
1 października 2020

Dowiedz się, jak inwestorzy decydują, w które spółki chcą zaangażować swój kapitał i dlaczego.

STUDIUM PRZYPADKU

W poszukiwaniu tożsamości online

PREMIUM
1 października 2020

Podczas lockdownu Podgórskie Delikatesy – firma z branży FMCG – utraciły część swojego przychodu, w związku z czym ich właściciel zdecydował się na przejście do kanału e-commerce. Początkowo sprzedaż online przynosiła oczekiwane rezultaty, jednak po zniesieniu obostrzeń firma zaczęła notować coraz mniejszą liczbę zamówień w sieci, choć wielkość zakupów w stacjonarnym punkcie handlowym nie rosła.

Komunikacja lokalna i nawiązywanie relacji

PREMIUM
1 października 2020

Przeniesienie sprzedaży do sieci nie rozwiązuje problemu związanego ze spadkiem przychodów. Trzeba mieć pomysł na to, w jaki sposób chcemy w tym sklepie sprzedawać i jak będziemy się komunikować z klientem.

Kompletna i przejrzysta karta produktu to podstawa

PREMIUM
1 października 2020

Podczas przygotowywania karty produktu w sklepie internetowym warto pamiętać o pewnych narzuconych standardach funkcjonujących w sieci, do których klienci są po prostu przyzwyczajeni. Tym bardziej, że istnieje już spora konkurencja.

Analiza przedsiębiorstwa to podstawa

PREMIUM
1 października 2020

Zaoferowanie tego samego asortymentu tym samym klientom tylko poprzez inny kanał dystrybucji nie zawsze udaje się w pełni, szczególnie jeśli chcemy przenieść do sieci biznes 1:1.

PRZYWÓDZTWO

Sukces jest często równie niebezpieczny, co porażka

PREMIUM
1 października 2020

Wywiad z Johnem Hennessym, nazywanym ojcem chrzestnym Doliny Kremowej i przewodniczącym rady nadzorczej spółki, do której należy Google. Jakie są główne założenia jego stylu przywódczego i na czym polega fenomen sukcesu takich firm jak Google czy Apple?

ALE LIDER

Stanisław Strójwąs – pierwowzór Wokulskiego

1 października 2020

„Tanie jak barszcz Strójwąsa” – dokładnie tak brzmiało powiedzenie, które teraz znamy w skróconej formie. Jego historia prawdopodobnie zainspirowała autora Lalki.