biznes technologie innowacje
technologiczna strona biznesu
biznes technologie innowacje
najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu
X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Wynagrodzenie to nie wszystko, czyli co zrobić by zatrzymać specjalistę IT

Wynagrodzenie to nie wszystko, czyli co zrobić by zatrzymać specjalistę IT

(Nr 6, wrzesień 2020)

To prawda – głównym powodem zmiany miejsca pracy dla informatyków jest wyższe wynagrodzenie. Głównym, ale nie najważniejszym. Co więc trzeba zrobić, by przekonać specjalistę IT do pozostania w firmie?

Najnowszy raport opracowany przez portal No Fluff Jobs (specjalizujący się w ofertach pracy dla branży IT) prezentuje wynik ankiety przeprowadzonej wśród 1444 specjalistów na różnych etapach ich kariery zawodowej. Podstawowy wniosek nie zaskakuje – to wynagrodzenie jest kluczowym impulsem do rozstania się z firmą. Wyższa płaca kusi niezależnie od doświadczenia i zajmowanego stanowiska. Lepiej chcą zarabiać zarówno lider, jak i senior, mid czy junior. Ale…

PRZECZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W WERSJI PDF

Wynagrodzenie to nie wszystko, czyli co zrobić by zatrzymać specjalistę IT

…pieniądze to nie wszystko

Dla 78% badanych wyższa płaca to główny powód zmian. Ale czy jedyny? Okazuje się, że nie. Istotna jest także kultura organizacji. Dla 52% specjalistów IT motorem zmiany jest bowiem brak poczucia stabilizacji i bezpieczeństwa. Ważny jest także czynnik ludzki, a dokładnie osoba bezpośredniego przełożonego. Z raportu No Fluff Jobs wynika, że złe zarządzanie zespołem czy brak dopasowania na linii przełożony–pracownik jest przyczyną decyzji o zmianie pracodawcy aż dla 48% ankietowanych. „Nadawanie na wspólnej fali” z przełożonym jest więc według ankietowanych prawie tak samo istotne jak poczucie stabilizacji. Wspomniane poczucie niepewności wywoływane jest np. przez częste modyfikacje projektu. Dla 38% specjalistów to one są powodem odejścia z firmy. A brak określonych kompetencji w zespole wymieniło 29% pytanych o powody rozstania.

– Wyniki naszej ankiety wyraźnie pokazują, że wynagrodzenie, warunki pracy i kultura organizacyjna to najważniejsze czynniki wpływające na decyzję o pozostaniu u obecnego pracodawcy lub o zmianie firmy. O ile na wynagrodzenie nie zawsze, jako lider zespołu czy HR, mamy bezpośredni wpływ, o tyle na pozostałe obszary już tak. Warto rozmawiać z ludźmi o ich potrzebach, pytać, jak się czują w organizacji, i identyfikować obszary, które możemy w większości przypadków łatwo poprawić. Czasem małe zmiany mają duże znaczenie – mówi Aleksandra Kubicka, HR Business Partner w No Fluff Jobs.

Odchodzą sami, a może są wabieni?

Ankieta dowodzi, że programiści, administratorzy sieci, testerzy, product ownerzy, architekci IT etc. nie pozostają całkowicie bierni, jeśli chodzi o zmianę firmy. Aż 24% pytanych regularnie sprawdza oferty i aplikuje na nie, gdy uzna, że są lepsze niż to, co oferuje im obecny pracodawca. Jednak ponad połowa respondentów (54%) deklaruje, że zaczyna szukać nowej pracy dopiero, gdy jest pewna tego, że pracę zmienić musi. Zaskakujące jest jednak to, że aż 15% ankietowanych przyznało, że decyzję o przejściu do innej firmy podjęło pod wpływem impulsu. Powodem może być nagła, z jakichś powodów nieakceptowalna, sytuacja w firmie. Jednak zaledwie 4% badanych zmieniło firmę skuszone ofertą przedstawioną przez znajomych.

– Co ciekawe, możemy również zauważyć, że wraz ze wzrostem pozycji zawodowej danego specjalisty wynagrodzenie schodzi na dalszy plan, choć nadal jest bardzo ważne. Może być to spowodowane zmieniającymi się potrzebami, związanymi z rosnącym doświadczeniem i sytuacją życiową. Im bardziej jesteśmy doświadczeni, tym ważniejsze stają się dla nas kultura i warunki pracy, które zapewnia firma – wyjaśnia Aleksandra Kubicka.

Wierni po grób czy skaczący z kwiatka na kwiatek?

Odpowiedź na pytanie, czy specjaliści IT często zmieniają pracę, brzmi: „Tak”. Aż połowa pytanych przez portal No Fluff Jobs specjalistów zmienia pracę co dwa lata. To bardzo wyraźna prawidłowość.

Częściej robią to jednak osoby na niższych stanowiskach i z mniejszym doświadczeniem. Zmiana pracy jest dla nich szansą na zajęcie w nowej firmie wyższego stanowiska, co w połączeniu z lepszym wynagrodzeniem jest ofertą bardzo korzystną i sprzyjającą rozwojowi kariery zawodowej. Grupą, która najrzadziej decyduje się na zmianę zatrudnienia, są liderzy. Tylko 26% z nich zmienia pracę przed upływem dwóch lat. Natomiast co kilka miesięcy pracę zmienia zaledwie 3% ankietowanych.

Poszukiwanie nowej firmy zajmuje co trzeciemu specjaliście miesiąc, trzech na czterech potrzebuje trzech miesięcy. Ale nie wszyscy mają tyle szczęścia lub kompetencji – 10% osób zapytanych o to, jak długo szukało nowej posady, stwierdziło, że ponad pół roku. Co ważne, brak korelacji między doświadczeniem a czasem poszukiwania. W odróżnieniu od owych 10% pechowców 7% ankietowanych tylko dwa tygodnie czekało na ofertę zatrudnienia.

Szok, tęsknota, reorganizacja, czyli jak reagują pracodawcy

Pomysł o odejściu z firmy nie jest przez specjalistów IT trzymany w tajemnicy. Aż 2 na 3 rozmawia ze swoimi współpracownikami o planowanym odejściu, liderowi mówi o tym co drugi specjalista, niezależnie od doświadczenia.

Jak reagują pracodawcy? Różnie. Przy czym większość z nich próbuje wpłynąć na pracownika i odwieść go od decyzji o zmianie. 73% ankietowanych potwierdziło, że miały miejsce, mniej lub bardziej udane, próby zatrzymania ich w firmie. W grupie seniorów i ekspertów odsetek ten wyniósł aż 85%.

Co ciekawe, 23% specjalistów po złożeniu wypowiedzenia dałoby się jeszcze przekonać do zmiany decyzji. W jaki sposób? No cóż, jak wspomnieliśmy, istotna jest wysokość pensji. Dlatego aż 73% przekonałaby do pozostania podwyżka, 58% zatrzymałaby zmiana warunków pracy, a 33% – nowy projekt. Nic nie przekonałoby 10% ankietowanych. Można tylko przypuszczać, że w przypadku tych 10% w firmie musiało dziać się naprawdę źle.

Czy możliwy jest powrót na stare śmieci?

Otóż tak. Prawie 40% odchodzących pracowników rozważa powrót do swoich byłych pracodawców. Chęć powrotu rośnie wraz ze stażem pracy w byłym miejscu pracy. Oznacza to, że podtrzymywanie relacji z byłym pracownikiem może być kluczowe, jeżeli chodzi o budowanie czy utrzymywanie zasobów IT w firmie.

Dlatego też tak ważne jest, jak się rozstajemy.

Kulturalne rozstanie

Jak wynika z badania, odchodzący z firmy pracownicy oczekują nieformalnej rozmowy z przełożonym na temat powodów rozstania. Tak odpowiedziało 58% ankietowanych. Dla 55% odchodzących ważne jest, by mieli czas przekazać obowiązki.

Tymczasem z odpowiedzi ankietowanych wynika, że wiele firm nie potrafi rozstać się z pracownikiem w sposób, który ułatwiłby podjęcie decyzji o ewentualnym powrocie. Według raportu No Fluff Jobs 66% ankietowanych uważa, że pracodawcy nie znają prawdziwych powodów rozstania, a 81% deklaruje, że nie dostało wcześniej sygnału na temat zachowań czy działań, które powinny zostać poprawione.

– Fundamentem dobrego rozstania z pracownikiem powinna być z jednej strony rozmowa, podsumowanie dotychczasowych doświadczeń pracownika i poznanie powodów, dla których zdecydował się firmę opuścić. Kluczem do sukcesu jest uważne wsłuchanie się w argumenty przedstawione przez odchodzącą osobę i wyciągnięcie z nich wniosków – podsumowuje Maja Gojtowska, autorka bloga Gojtowska.com i książki „Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?”.

Chcesz utrzymać specjalistę IT? Rozmawiaj i inwestuj

Zespół IT jest podstawową komórką każdej firmy. Bez dobrze zorganizowanego, stabilnego zespołu specjalistów (a rekrutacja i wdrożenie nowego pracownika to duży koszt) trudno o rozwój. Obecny kryzys związany z pandemią koronawirusa przyspieszył transformację cyfrową wszystkich branż i sektorów. Trudno o realną transformację bez odpowiednich zasobów.

Chociaż COVID‑19 mocno dotknął niemal wszystkie firmy, to branża IT akurat nie ucierpiała. Minimalny spadek wynagrodzeń z marca br. jest już przeszłością. Rynek pracownika w sektorze IT ma się w najlepsze. To duże wyzwanie dla kierowników działów IT i menedżerów projektów. Tym trudniejsze, że omawiany raport No Fluff Jobs pokazuje, że specjaliści informatyczni są coraz mniej „wierni” pracodawcy i chętnie zmieniają miejsce pracy.

Indywidualne podejście szansą na zatrzymanie specjalisty

– By zbudować optymalne warunki do długofalowej współpracy, firmy IT powinny nieustająco sprawdzać poziom wynagrodzeń w branży i odpowiednio szybko reagować na zmiany. Ważniejsze jednak jest stworzenie kultury organizacyjnej wykorzystującej otwartą komunikację i zaufanie. Można powiedzieć, że na lojalność odpowiada się również lojalnością. Jeżeli możemy w firmie rozmawiać bezpośrednio o potrzebach związanych tak ze specyfiką projektu, jak i finansowych oraz gdy jest realna gotowość do szukania rozwiązań – mamy bardzo dobre fundamenty do udanej, wieloletniej współpracy. Ostatnio zostaliśmy nagrodzeni prestiżowym certyfikatem Great Place to Work – przeszliśmy przez bardzo szczegółowe badanie kultury organizacyjnej i feedback, który otrzymaliśmy od zespołu, wskazywał na dużą wagę tego, że „jesteśmy dla siebie po prostu ludźmi”, w najlepszym tego słowa znaczeniu – wyjaśnia Maja Augustynek, People & Culture Manager w Idego Group, firmie technologicznej specjalizującej się w blockchainie, uczeniu maszynowym i big data.

Zdaniem Mai Augustynek, istotne dla dobrej kultury organizacyjnej jest indywidualne podejście do potrzeb pracownika.

– Dla niektórych ważniejsza jest możliwość zorganizowania sobie tzw. workstation i pracy np. z Majorki, a dla innych możliwość zawiezienia dziecka na basen w środę o 13.00. Warto jest po prostu słuchać potrzeb zespołu i uzgadniać najlepsze rozwiązania. Dodatkowo, gdy specjaliści mają realny wpływ na projekt, możliwości dostosowania do warunków pracy do życia prywatnego, a do tego firma umie wspierać ich rozwój zawodowy, raczej chętnie w niej pozostają – podsumowuje menedżerka.

Rafał Pikuła

Redaktor MIT Sloan Management Review Polska. Absolwent dziennikarstwa oraz kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim, a także podyplomowych studiów Digital Media na Uniwersytecie SWPS. Doświadczenie dziennikarskie zbierał w redakcjach „Polityki”, „Gazety Wyborczej” i Onetu. Współpracował z polskimi edycjami „Business Insidera” i „Forbesa”.