Magazyn
Nr 3, czerwiec - lipiec 2020
Powrót do pracy
Czy rzeczywiście możemy mówić o pandemii A.D. 2020 jako początku nowej ery gospodarczej? Dziś nikt nie odpowie na to pytanie, gdyż nawet futuryści unikają jasnych deklaracji dotyczących jutra. Wiemy jednak, że na czasy po koronawirusie przyjdzie nam jeszcze poczekać. Tymczasem musimy się skupić na teraźniejszości z koronawirusem. I właśnie tej tematyce poświęcamy trzecie wydanie „ICAN Management Review”.
Po globalnym zamrożeniu, które zdaniem jednych przyniosło jedynie pięcioprocentowy spadek europejskiego produktu krajowego brutto, a zdaniem innych uratowało przed śmiercią ponad trzy miliony Europejczyków, gospodarki powoli wychodzą z zamrażarek. Na jakie wyzwania ma przygotować się biznes? Zapytaliśmy o to futurystę Gerda Leonharda i jego odpowiedzi przedstawiamy w wywiadzie zatytułowanym Projektowanie przyszłości to bardziej sztuka niż nauka. Nasz kolejny rozmówca Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego, w artykule Nowa normalność, nowi liderzy zwraca uwagę, że jeśli coś się zmieniło, to na pewno podejście do przywództwa.
Rolę liderów w zmaganiu się z kryzysem opisujemy szerzej w artykule Jak wygrywać w trudnych czasach. Autorzy przekonują, że zarządzanie kryzysowe polega na łączeniu działań taktycznych z transformacyjnymi. Takie podejście pozwala nie tylko przetrwać najgorszy czas, lecz przede wszystkim sięgnąć po nowe szanse wzrostu. A ponieważ lockdown dobiega końca i kolejne branże wracają do gry, nadchodzi Czas na odbicie. W artykule pod tym tytułem prezentujemy wyniki naszego autorskiego badania, pokazującego, jak polscy przedsiębiorcy wdrażają strategie odmrożenia biznesu.
Zapraszamy do lektury!
Ponadto w numerze:
- W jaki sposób Santander znacząco ograniczył koszty przesyłek?
- Jak zorganizować pracę zdalną zwinnym zespołom?
- Kompendium wiedzy o automatyzacji marketingu
- Siła woli w biznesie
Lista artykułów
Nr 3, czerwiec - lipiec 2020
EDYTORIAL
Czas na odmrożenie
Skrót B.C. miał do niedawna w języku angielskim jedno oczywiste znaczenie: „Before Christ”, czyli „przed Chrystusem” lub – tłumacząc nie tak dosłownie – przed naszą erą (p.n.e.). Ale gdy pandemia zatrzymała świat, przedstawiciele biznesu zaczęli używać tego skrótu jako „Before COVID”, czyli „przed koronawirusem”...
TRENDY
Projektowanie przyszłości to bardziej sztuka niż nauka
Gerd Leonhard, jeden z najbardziej wpływowych europejskich futurystów, autor i mówca, w swojej pracy skupia się na relacji człowieka i technologii. Podczas rozmowy z naszą redakcją podpowiadał między innymi, na jakie wyzwania musi przygotować się biznes i jak radzić sobie z niepewnością.
Jak rozumują wiarygodni futuryści
Zdolność trafnego przewidywania przyszłości wymaga naprzemiennego myślenia w szerokim i wąskim wymiarze.
Praca zdalna według największego banku w Polsce
Zapytaliśmy Joannę Czarnecką, dyrektor Pionu Zarządzania Personelem i Efektywnością w PKO Banku Polskim, o lekcje płynące z pracy zdalnej i wnioski z przeprowadzonego wśród pracowników badania „Praca zdalna –Twoje doświadczenia”.
Wracamy do pracy, zostajemy w domu
Pandemia COVID-19 sprawiła, że – chcąc nie chcąc – ogromna, wielomilionowa rzesza pracowników zmuszona została do wykonywania swoich obowiązków zawodowych w trybie zdalnym. To rozwiązanie, które na początku wydawało się tymczasowe, może się jednak okazać zaskakująco trwałe.
Nowa normalność, nowi liderzy
W erze postcovidowej nie ma miejsca dla liderów nieautentycznych, powolnych i niedziałających zespołowo. Dzisiejszy biznes potrzebuje ludzi czujnych, szybkich, kreatywnych, ciągle uczących się.
NA TABLICY: Nowa oferta wartości
Preferencje klientów w czasach kryzysu często nie przypominają ich normalnych oczekiwań. Potrafią się zmienić w wyniku nowych okoliczności – i to dynamicznie!
Ciemne i jasne strony koronawirusa
Daniel Franke, Managing Director, FM Logistic Central Europe, mówi o bieżącej sytuacji w branży logistycznej i kierunkach jej rozwoju.
W dwa tygodnie z centrali do domów
Test pracy zdalnej, czyli przeniesienie pracowników do rozproszonego środowiska, mBank zdał doskonale.
E-commerce w czasach koronawirusa
Pandemia zmieniła zachowania zakupowe klientów na całym świecie.
TEMAT NUMERU: Powrót do pracy
Czas na odbicie
Choć epidemia ciągle się tli, lokalnie wybuchają nowe ogniska koronawirusa, a zakażonych przybywa, ludzie i firmy odczuwają ulgę. Gospodarka podnosi się z kolan, a polscy przedsiębiorcy wdrażają strategie odmrożenia biznesu.
Jak COVID-19 zmienia handel?
Zachowanie konsumentów zmieniło się pod wpływem pandemii niemal z dnia na dzień, wymuszając na handlowcach dostosowanie się do ich potrzeb w czasie izolacji. Na polu bitwy pozostali ci, którzy potrafili się wsłuchać w potrzeby klientów.
Jak wygrywać w trudnych czasach
Zarządzanie kryzysowe polega na łączeniu działań taktycznych z transformacyjnymi. Takie podejście pozwala nie tylko przetrwać najgorszy czas, lecz przede wszystkim sięgnąć po nowe szanse wzrostu.
Reaguj na kryzys z wojskową precyzją
Dzięki narzędziom stosowanym tak w biznesie, jak i w wojsku jesteśmy w stanie przełamać impas i nie tylko uratować nasze przedsiębiorstwo przed upadkiem, ale także na bieżąco kreować odpowiedź na rzeczywistość, która ma dopiero nadejść.
OKIEM PRAKTYKA: Reakcja na pandemię w trzech perspektywach
Wyraźne symptomy hamującej gospodarki światowej nie przygotowały przedsiębiorców i ich firm na armagedon gospodarczy. Pandemia zdezorganizowała życie pod każdym możliwym względem, ale paraliż wywołany COVID-19 powoli mija.
OKIEM PRAKTYKA: Komunikacja kryzysowa w czasie pandemii
Nie ma recepty na komunikację w kryzysie, ale są trzy złote zasady, których pilnowanie pozwala przebrnąć przez trudny czas bez większych szkód na wizerunku i reputacji.
OKIEM PRAKTYKA: Firmie trzeba zapewnić ciągłość działania
Priorytetem podczas każdego kryzysu jest zagwarantowanie pracownikom odpowiednich warunków zatrudnienia oraz zapewnienie, że przedsiębiorstwa, które do tej pory były efektywne, będą takie również w trakcie kryzysu i po nim.
OKIEM PRAKTYKA: Zaplanuj nieprzewidywalne
Wbrew pozorom, reakcja nawet na nagłe kryzysy dotykające firmę nie musi opierać się na prowizorycznych działaniach. Pod warunkiem, że organizacja zacznie przygotowywać się na nie z wyprzedzeniem.
OKIEM PRAKTYKA: Testuj i aktualizuj
W zarządzaniu bezpieczeństwem informacji kluczowe jest testowanie poszczególnych scenariuszy awaryjnych.
SEKCJA SPECJALNA
Czy intuicję można zmierzyć?
Wiele firm inwestuje obecnie w automatyzację procesów, uczenie maszynowe czy sztuczną inteligencję. Prawdziwy sukces odniosą jednak tylko te, które w procesie transformacji postawią na… ludzi.
JAK TO ZROBILIŚMY
Redukcja kosztów dzięki wspieraniu podwykonawcy
Jeden z największych banków komercyjnych w Polsce podjął trudną decyzję o zmianie dostawcy usług pocztowych. Dział zakupów zdecydował się na symbiotyczną relację z mniejszym dostawcą.
ZARZĄDZANIE
Czego potrzebują twoi pracownicy w czasie i po pandemii
Siedem ważnych potrzeb – pokazujemy, jak je zaspokoić.
RAPORT: Ekspansja zagraniczna
Przepis na ekspansję doskonałą
W drodze na podbój świata trzeba pokonać szereg przeszkód. Choć wielu z nich na pierwszy rzut oka nie widać, niewiedza na ich temat może zniweczyć nawet najbardziej ambitne plany.
Zakup niemieckiej firmy otwiera drogę w świat
Gdy polskie przedsiębiorstwa decydują się na rozwój za granicą, często obierają za cel rynek niemiecki. Mimo niedużej odległości kraje te dzieli kulturowa przepaść.
Wyjątkowa ochrona przed ryzykiem dla eksporterów
Czy dobrze działający w okresie globalnej prosperity mechanizm eksportowy, zweryfikowany pozytywnie również podczas poprzedniego światowego kryzysu z lat 2008–2009, przejdzie z sukcesem kolejny skrajnie trudny test? Jakie czynniki o tym zdecydują?
Ryzyko walutowe w handlu międzynarodowym w dobie COVID-19
Co każdy przedsiębiorca wiedzieć powinien?
Czas na globalną perspektywę
Coraz więcej wskazuje na to, że w najbliższej przyszłości rynek katarski będzie zyskiwał na znaczeniu dla polskich przedsiębiorców i inwestorów.
ORGANIZACJE W PRAKTYCE
Nowe spojrzenie na zwinne zespoły po przejściu na pracę zdalną
Zwinne zespoły świetnie funkcjonują w sytuacji, gdy ich członkowie pracują w jednej lokalizacji. Pokazujemy jednak, jak zadbać o ich skuteczność, kiedy pandemia COVID-19 zmusiła nas do pracy zdalnej.
PSYCHOLOGIA ZARZĄDZANIA
Od motywacji do siły woli
Dlaczego zmotywowani menedżerowie często nie doprowadzają projektów do końca? Ponieważ wytrwałe podejmowanie działań zawodowych wymaga nie tylko motywacji, ale także aktywnego wykorzystania siły woli.
Uwolnij rezerwy dzięki zarządzaniu energią
Aby uruchomić maksymalne możliwości, potrzebujemy: świadomości sensu i celu, poczucia misji, a także jasnego i spójnego z naszym systemu wartości zamiaru. W teorii zarządzania własną energią te wszystkie elementy wpisują się w poziom energii duchowej.
MARKETING
Jak automatyzować... i nie zwariować
Niewiele jest dziedzin, które pod wpływem cyfryzacji zmieniły się tak mocno jak marketing. Pokazujemy, jak nie pogubić się w gąszczu nowych rozwiązań i przekuć je na jeszcze skuteczniejsze dotarcie do klientów.
STUDIUM PRZYPADKU
Nowa normalność czy stare dobre zasady?
Po trzech miesiącach od ogłoszenia pandemii w Polsce wszyscy pracownicy fabryki MarAGD wrócili na halę produkcyjną i do biura. Powrót do normalności okazał się trudniejszy, niż przewidywano...
KOMENTARZ EKSPERTA: Potrzeba mądrego balansu
W obliczu niepewności i narastającego zagrożenia łatwo podjąć decyzje, których można żałować. Gaszenie pożaru to za mało, by wyjść zwycięsko z kryzysu.
KOMENTARZ EKSPERTA: Najpierw ratować, potem przeorganizować
Nie da się wyprowadzić na prostą biznesu w pojedynkę. Do tego potrzeba ludzi, którzy identyfikują się z firmą i są skłonni do poświęceń.
FELIETON
Pandemiczny kryzys przywództwa
Kryzys wywołany ogłoszeniem przez WHO pandemii spotęgował powszechną panikę wśród przywódców państw i doprowadził do gigantycznej destrukcji gospodarczej.
ALE LIDER
Hipolit Cegielski – przemysłowiec z duszą humanisty
Ten przedsiębiorczy innowator sprzed 200 lat musiał się mierzyć z ogromnymi wyzwaniami, a mimo to jego fabryka stała się najważniejszym polskim zakładem przemysłowym w XIX-wiecznym Poznaniu.