Magazyn o biznesie dla biznesu
Magazyn linderów cyfrowej transformacji
Książki, e-booki, szkolenia
Osobista platforma wiedzy
Kongresy, konferencje, webinary
Redaktor MIT Sloan Management Review Polska.
Do tej pory wydawało się, że najważniejszym wyzwaniem dla biznesu w nadchodzących miesiącach będzie powrót do normalności po wygasającej pandemii. Tymczasem nowy kryzys zmienia priorytety transformacji.
Z jednej strony święto zakochanych to festiwal różu i brokatu, z drugiej strony – ważna okazja dla sklepów internetowych. Tylko w USA zakupy tego dnia przekroczą 20 mld dolarów. Sprzedawcy chcą także przy okazji Walentynek rozpalić pozytywne emocje wśród klientów, które będą im towarzyszyły przy kolejnym wyborze.
Dziś sztuczna inteligencja bywa wytrychem marketingowym i buzzwordem. Czym jest jednak w istocie? Sama definicja nie wystarczy, bowiem z definicją sztucznej inteligencji jest jak ze statystyką – mówi dużo, ale nie powie tego, co najważniejsze. Dlatego proponujemy 5 unikatowych tekstów o AI, które mogą przybliżyć nas do prawdy.
Panuje powszechne przekonanie, że postępująca automatyzacja i rozwój sztucznej inteligencji zabiorą ludziom pracę. Jednak, jak przekonują David Autor, David Mindell i Elisabeth Reynolds w swojej nowej książce Praca przyszłości: budowanie lepszych miejsc pracy w erze inteligentnych maszyn, sztuczna inteligencja odmienia miejsca pracy, ale ich nie likwiduje. To wielkie wyzwanie dla pracowników i pracodawców.
Rezygnacja z części spotkań pozwala na efektywną współpracę. Jednocześnie zapobiega zakłócaniu skupienia. Zainspirowani badaniami przeprowadzonymi przez międzynarodowy zespół naukowców sprawdziliśmy, jak praktyka spotkań wygląda w Polsce.
Stephen Nix, agent specjalny amerykańskiego Secret Service, odpowiedzialny za cyberbezpieczeństwo, na stronach MIT Sloan School of Management radzi, co zrobić w przypadku ataku hakerskiego. Szczególny nacisk kładzie na sytuację, w której firmowa infrastruktura IT zostanie zaatakowana wirusem typu ransomware.
Dyscyplina, działanie z wykorzystaniem ograniczonych zasobów, zależność od zaawansowanych technologii. W tych i innych aspektach misje, których celem jest podbój kosmosu, mogą być źródłem inspiracji dla firm.
Szwedzki serwis Spotify – oferujący usługę strumieniowego przesyłania muzyki – ma dziś 400 milionów użytkowników na świecie. CFO Spotify Paul Vogel, twierdzi, że celem firmy jest miliard użytkowników. Aby go osiągnąć, firma wdraża cztery strategie.
Zakupy online i zakupy stacjonarne to dwa zupełnie różne światy? Nic bardziej mylnego. Cyfrowe rozwiązania wprost napędzają sprzedaż tradycyjną.
Technologie rozszerzonej rzeczywistości (AR) i wirtualnej rzeczywistości (VR) mogą oddziaływać na wiele zmysłów. Dlatego też ich potencjał biznesowy jest ogromny. Dziś stoimy u progu rewolucji, którą może przynieść wykorzystanie tych technologii.
Jakiś czas temu Mark Zuckberg zapowiedział stworzenie metawersum, nowego internetu ściśle integrującego świat wirtualny z realnym. Odzwierciedleniem tych działań była zmiana nazwy konsorcjum Zuckerberga na Meta. Metawersum rozpala wyobraźnię, ale czy ta przestrzeń będzie bezpieczna?
Brak umiejętności technicznych (27%), opór przed zmianą funkcjonowania organizacji (26%) i brak strategii cyfryzacji (23%) to główne powody powstrzymujące europejskie firmy przed digitalizacji ich biznesu.
Sformułowanie dobrej strategii jest naprawdę trudne. Wytyczenie kierunków rozwoju firmy, wyklarowanie misji i celów to działania, wymagają nie tylko inteligencji i zaangażowania, ale również – a może przede wszystkim – wizji i wyobraźni. Zachęcamy więc do przeczytania pięciu popularnych tekstów na temat strategii, wierząc, że ich lektura będzie dużym wsparciem, nie tylko dla wyobraźni i kreatywności.
Nowoczesne rozwiązania z obszaru digitalizacji i automatyzacji procesów backoffice umożliwiają nie tylko optymalizację kosztów, ale także wspierają firmy na drodze cyfrowej transformacji.
Od marca 2020 roku wiele firm na całym świecie pracuje zdalnie. Ponieważ pandemia – pomimo szczepień – nie odpuszcza wciąż wielu prezesów nie wie, jaki model pracy przyjąć docelowo i od kiedy. Thomas Malone, dyrektor i założyciel Centrum Kolektywnej Inteligencji MIT, w wywiadzie dla „The Washigton Post” twierdzi, iż powrót do biur to mrzonka.
Zyski generowane są przez pracowników, a zadaniem dyrektorów jest stworzenie warunków pozwalających te zyski wypracowywać. Kadra zarządzająca powinna troszczyć się przede wszystkim o ludzi, a nie tylko o wyniki – twierdzi Paulina Mazur, niezależna konsultantka, specjalizująca się w obszarze szeroko pojętego employer brandingu, komunikacji oraz HR.
Wbrew pozorom coraz więcej organizacji zdaje sobie sprawę z tego, że muszą się dogadać i wspólnie budować ekosystem, bo inaczej każdemu zabraknie pracowników i klientów. Trzeba przekonywać firmy do tworzenia wspólnych programów mentoringowych i szkoleniowych – twierdzi Van Anh Dam, country manager INCO w Polsce. Rozmowa odbyła się w ramach konferencji Infoshare
Aż 65 proc. przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej z działów IT twierdzi, że czynnikami, które w największym stopniu zniechęcają do implementacji rozwiązań chmurowych są obawa o bezpieczeństwo danych oraz o to, że nie będą one przetwarzane zgodnie z prawem.
Startupy wnoszą w dojrzały świat biznesu nie tylko innowacje, ale również zwinność działania, łatwość zmian, energię oraz lepsze dopasowanie się do potrzeb klienta - przekonuje Joanna Nagadowska zajmującą się w Google Polska współpracą ze start-upami.
Innowacyjność jest kluczem do budowania przewagi konkurencyjnej. Jednak nowe idee nie powstają w próżni. Budowanie kultury innowacji można zacząć od angażowania pracowników w działania społeczne. W dobie pracy hybrydowej może oznaczać to aktywizację zarówno globalną, jak i lokalną.