Magazyn
Nr 4, kwiecień 2020
Wiosna 2020
Tradycyjnie powiedzenie: „Obyś żył w ciekawych czasach”, uważane jest za starą chińską mądrość lub raczej przekleństwo. W istocie jednak ma z Chinami niewiele wspólnego. Jako pierwszy użył go brytyjski polityk Joseph Chamberlain w swoim przemówieniu z 1898 roku. Niemniej fakt, że obecnie żyjemy w ciekawych czasach, zawdzięczamy właśnie Chinom. Wirus, który zmutował w prowincji Hubei i rozprzestrzenił się na cały świat, nie tylko wywrócił do góry nogami nasze codzienne życie, ale też sprawił, że organizacje muszą na nowo przemyśleć swoją misję i sposób działania. W dostosowaniu się do nowych okoliczności niebagatelną rolę odgrywają nowoczesne technologie.
Obecny numer „MIT SMR Polska” zaczęliśmy przygotowywać jeszcze przed wybuchem epidemii. Poświęciliśmy go cyfrowej transformacji. Epidemia uświadomiła nam, że temat ten w niepewnych czasach jest nie mniej istotny. Okazuje się, że firmy zaawansowane cyfrowo są nie tylko bardziej odporne na kryzys, ale też bardziej elastyczne, przez co mogą łatwiej odnaleźć się w nowej rzeczywistości i zyskać przewagę nad konkurentami. Oddajemy więc w Państwa ręce nowy numer naszego magazynu w przekonaniu, że cyfrowa transformacja w kryzysie jest tematem jeszcze bardziej gorącym niż przedtem.
Szczegółowo uzasadniamy tę tezę w artykułach „Koronawirus – jakie działania mogą podjąć firmy?” oraz „Dojrzałość cyfrowa szczepionką na koronawirusa”. Pokazujemy w nich, jak zmieniła się sytuacja biznesowa po wybuchu epidemii i jak dzięki odpowiednio wdrożonym nowym technologiom można się w niej odnaleźć. Kryzysowy wymiar, a zarazem bardzo praktyczny charakter ma też artykuł „Jak przezorne firmy zyskują przewagę w burzliwych czasach”.
Wśród polskich materiałów na wyróżnienie zasługują artykuły, które opisują kulturę organizacyjną i sposób działania dwóch firm e-commerce, Frisco i Amazona. W kryzysie branża ta okazała się wielkim wygranym, także dzięki technologii i cyfrowej dojrzałości. Zachęcam też do lektury pozostałych materiałów.
Ciekawe treści na „ciekawe czasy”? Wierzę, że tak.
Lista artykułów
Nr 4, kwiecień 2020
Edytorial
„Ciekawe czasy” dla cyfrowej transformacji
Czwarty numer MIT Sloan Management Review Polska
Inspiracje
Koronawirus – jakie działania mogą podjąć firmy?
Przedsiębiorstwa i pracownicy znajdujący się w miejscu narodzin epidemii COVID-19 pozwalają nam zrozumieć, co sprawdza się w czasach kryzysu, a co – nie.
Dojrzałość cyfrowa szczepionką na koronawirusa
Epidemia to krytyczny czas dla biznesu. Niemal wszystkie firmy czeka zastój i poważne straty, niektórym grozi bankructwo. Najlepiej w tej trudnej sytuacji poradzą sobie organizacje zaawansowane cyfrowo i te, w których praca zdalna jest standardem, a nie wyjątkiem.
Jak stworzyć łańcuch dostaw odporny na kryzys
Globalne łańcuchy dostaw przynoszą zwiększone ryzyko destabilizacji ze strony takich zdarzeń jak klęski żywiołowe. Dzięki zrozumieniu takich zagrożeń i odpowiedniemu planowaniu firma Cisco Systems poprawiła odporność swojego łańcucha dostaw.
Temat z okładki
Postawiłeś na cyfryzację – i co dalej?
Czas skończyć z realizacją odgórnej strategii. Dowiedz się, jak naprawdę przebiegają zmiany na dole, i odpowiednio je zaplanuj.
Transformacja cyfrowa powinna zacząć się od klienta
Niestety wciąż przybywa negatywnych przykładów tego, że dogłębna transformacja cyfrowa stanowi zbyt trudne wyzwanie dla wielu organizacji.
Zlikwiduj kulturowe bariery transformacji firmy
Co muszą zrobić współcześni liderzy, by pokonać przeszkody stojące na drodze do zmian kulturowych.
Liderzy zyskują więcej na rozwoju IT. W jaki sposób?
Niezależnie od branży najlepsze firmy odkrywają, że najtrudniejsza droga ewolucji systemów jest jednocześnie tą, która niesie najwięcej korzyści.
Rosnący biznes e-commerce
Choć każda firma z branży e-commerce życzy sobie możliwie największych wzrostów, paradoksalnie nie zawsze idzie to w parze ze świadomością wszystkich wyzwań z tym związanych.
Przejście na SAP S/4HANA. Czy jest się czego obawiać?
W obszarze systemów klasy ERP to właśnie SAP jest absolutnym liderem – ponad 400 tysięcy firm korzysta z flagowych rozwiązań tej firmy. Jednym z nich jest system S/4HANA, który pojawił się na rynku w 2015 roku.
Usługowy model IT
Nowe wyzwania w erze cyfrowej wymagają dużo więcej niż doskonałych narzędzi. Niezbędna jest bogata oferta usług i rozwiązań IT, która pomoże budować unikalne doświadczenia.
Roboty. Wsparcie czy konkurencja?
Jest wiele powodów, dla których firmy decydują się na robotyzację linii produkcyjnej. Brak odpowiednich zasobów ludzkich, oszczędność czy niedoskonałość działań człowieka. Okazuje się, że robotyzacja nie musi być zagrożeniem dla pracowników. Znajdzie się miejsce i dla człowieka, i dla maszyny.
Kierunki
Jak przezorne firmy zyskują przewagę w burzliwych czasach
Kiedy rośnie niepewność, najlepsze firmy utrzymują silną pozycję dzięki temu, że wiedzą, gdzie szukać sygnałów ostrzegawczych i jak badać swoje otoczenie.
Usuwanie zatorów w pracy umysłowej
Jak organizacje mogą usprawniać wykonywanie zadań i zapobiegać przeciążeniu.
Wzmocnij swoją firmę, budując ekosystem danych i procesów
Czy kiedykolwiek sprawdziłeś, jak przewidywalne są procesy wewnątrz firmy? Od tego zadania – niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem małej firmy czy członkiem zespołu korporacyjnego – powinieneś rozpocząć każde swojedziałanie biznesowe [Materiał partnerski].
W praktyce
Otwarta droga do przełomu
Wykorzystywanie najnowszych technologii, bazowanie na danych, automatyzacja, cyfryzacja i niezwykła innowacyjność – już choćby tych kilka powodów czyni z Frisco.pl inspirujący przykład modelu biznesowego, który warto lepiej poznać. Najciekawsze wydaje się jednak co innego – otwarte podejście do współpracy z innymi firmami na zyskującym coraz większą popularność rynku e-grocery. Współpracy, która w wielu kwestiach okazuje się korzystniejsza od bezpardonowej rywalizacji.
Komunikacja w czasach pracy zdalnej
W związku z ogłoszeniem przez WHO pandemii, firmy na całym świecie wprowadziły obowiązkową pracę zdalną.
Analityka w dobie koronawirusa
O roli analityki, sztucznej inteligencji i rozwiązań chmurowych w czasach kryzysu mówi nam Anna Muszyńska, Country Leader SAS Institute Polska.
Raport
Bezpieczna firma w niebezpiecznym otoczeniu
Liczba zagrożeń cyfrowych nieustannie rośnie. Pomysłowość i biegłość technologiczna przestępców sprawiają, że nie tylko zwiększa się liczba ataków, ale też ich różnorodność. Niestety, wciąż nie zmienia się jedno – najsłabszym ogniwem systemu bezpieczeństwa firm pozostają ich pracownicy.
Cyberbezpieczeństwo – wspólna odpowiedzialność biznesu i IT
Alarmujący wzrost liczby ataków i wycieków danych uwrażliwia właścicieli firm i przedsiębiorców na kwestię ochrony danych. Zarówno menedżerowie firm, jak i działy IT mają nowe, ważne role do odegrania w tym procesie.
Inspektor Ochrony Danych w centrum cyberataku
Jak działać zgodnie z RODO w sytuacji udanego ataku phishingowego na pracownika firmy.
Enterprise edition, czyli bezpieczny smartfon nawet w czasie pracy zdalnej [Materiał partnerski]
Dziś działalność biznesowa opiera się na urządzeniach mobilnych. Pracownicy coraz częściej chcą korzystać ze smartfonów firmowych w celach prywatnych i łączyć się z sieciami publicznymi. W czasie, gdy praca zdalna jest standardem, kwestia bezpieczeństwa danych staje się jeszcze ważniejsza.
Narzędzia
Czy głębokie uczenie spowoduje rewolucję w obszarze prowadzenia analiz marketingowych?
Firmy już wspierają się analizą danych przy podejmowaniu trudnych decyzji. Czy głębokie uczenie przyniesie zatem rewolucyjną zmianę w tym procesie?
Blockchain nie taki bezpieczny, jak mogłoby się wydawać
Zanim zaczniemy zastanawiać się, jak można wykorzystać blockchain w biznesie, powinniśmy poznać jego mankamenty.
Praktyczne Studium Decyzji
Technologia wspiera ciało. Jak utrzymać klientów w erze cyfrowej?
[PRAKTYCZNE STUDIUM DECYZJI] Dobrze rozwijająca się sieć siłowni stara się ugruntować swoją pozycję na rynku. Jedynym wyjściem jest transformacja cyfrowa.