Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Co menedżerowie powinni wiedzieć o narzędziach wymiany danych

Przemija era silosów big data. Czas postawić na współdzielenie danych.

Idea, by wykorzystywać dane przy produkcji lub sprzedaży towarów i usług, nie jest nowa. W 2018 roku cztery z sześciu największych pod względem wartości rynkowej przedsiębiorstw – Amazon, Alphabet, Facebook i Alibaba – oparły swoje modele biznesowe na wykorzystaniu danych do optymalizacji działań reklamowych. Warto jednak pamiętać, że dane są czymś znacząco odmiennym od tradycyjnych czynników produkcji, takich jak kapitał i praca.

Aby osiągnąć odpowiednią skalę, firmy muszą dysponować danymi o dużej liczbie klientów, zwłaszcza kiedy korzystają z pomocy algorytmów na potrzeby reklamy i innych modeli generowania przychodów. Z uwagi na skalę gromadzenie dużych zbiorów danych ściśle wiąże się z zagadnieniem ochrony osobistej prywatności, a nawet bezpieczeństwa narodowego, w sposób, który nie dotyczy innych czynników produkcji. Ten wyjątkowy charakter danych utrudnia efektywny i przejrzysty handel nimi oraz sprawia, że pomimo swojej cyfrowej formy są utrzymywane w zamkniętych silosach, przez co trudno urzeczywistnić ich wartość. Koncepcja dużych zbiorów danych jako silosu zarządzanego przez pojedyncze podmioty powoli ustępuje miejsca pojęciu danych współdzielonych (shared data).

Zostało 92% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Karl Schmedders

Karl Schmedders jest profesorem finansów IMD.

José Parra-Moyano

José Parra-Moyano (@parramoyano) jest adiunktem w Copenhagen Business School. 

Alex "Sandy" Pentland

Dyrektor wydziału i założyciel ośrodka badawczego MIT Connection Science, który obejmuje Media Lab Institute for Data Systems and Society oraz Initiative on the Digital Economy.

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy