W warunkach przedłużającej się pandemii nikt nie kwestionuje już wartości cyfrowych kanałów sprzedaży, produktów i procesów. „Kryzys stał się sygnałem ostrzegawczym dla tych organizacji, które za bardzo skupiły się na bieżących celach operacyjnych, a zaniedbały rozwój cyfrowy. Z drugiej strony te firmy, którym udało się wykorzystać wewnętrzne kompetencje technologiczne do budowy cyfrowych platform, zdołały skutecznie ograniczyć negatywne skutki epidemii” – piszą autorzy raportu Gartnera Coronavirus: CIO Areas of Focus during the COVID‑19 Outbreak.
Stephanie Woerner, badaczka z MIT Sloan Center for Information Systems Research, podziela ten punkt widzenia. W wywiadzie, którego udzieliła naszemu magazynowi, zauważa, że dla wielu firm epidemia stała się trudnym do przecenienia impulsem do działania. Kryzys rzucił nowe światło na wiele pomijanych dotąd zagadnień. Pokazał, które procesy funkcjonują prawidłowo, a które nie, jakie platformy sprzedażowe się sprawdzają, a jakie zawodzą. Dał też powód do zmiany modeli biznesowych i wykorzystania szansy, jaką ta zmiana za sobą niesie.
Tym samym we współczesnym biznesie rozpoczęła się nowa era innowacyjności, w której procesy transformacyjne gwałtownie przyspieszyły. Tym właśnie zagadnieniom poświęcamy jesienny numer naszego kwartalnika.
O szansach na zwiększenie innowacyjności w dużych, konserwatywnych organizacjach w tekście „Jak tradycyjne przedsiębiorstwa mogą konkurować w gospodarce współdzielenia” piszą Mohan Subramanian z Boston College oraz Mikołaj Piskorski, badacz polskiego pochodzenia pracujący obecnie na IMD.
A nad tym, jak zrównoważyć proporcje pomiędzy innowacjami pochodzącymi z wewnątrz organizacji a tymi, które są rezultatem partnerstw zewnętrznych, zastanawiają się Neil C. Thompson, Didier Bonnet i Yun Ye w artykule „Dlaczego przyszłe innowacje nie będą opracowywane (wyłącznie) w otwartym modelu”.
Jeśli zaś chcecie Państwo przekonać się, że Polska to kraj naprawdę innowacyjnych rozwiązań, zachęcam do lektury tekstu „BLIK, przelew w mig”. O historii powstania i rozwoju jednej z najpopularniejszych obecnie metod płatności mobilnych opowiadają Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, oraz Paweł Kubisiak, redaktor merytoryczny ICAN Institute.
Mam nadzieję, że źródłem inspiracji będą także inne teksty z bieżącego numeru. Liczę, że w nowej erze innowacyjności pomogą znaleźć ścieżkę rozwoju dla Państwa biznesu.
Życzę owocnej lektury!