Magazyn
Nr 5, czerwiec 2020
Lato 2020
Przełomowa innowacja (disruptive innovation) to pojęcie, które od lat nieustannie zyskuje na znaczeniu. Oznacza proces, w wyniku którego powstaje nowy, niedrogi produkt lub usługa, najczęściej stworzone przez młodą technologiczną firmę. Coś, co burzy status quo i całkowicie zmienia układ sił na rynku.
Choć może niewielu współczesnych innowatorów o tym pamięta, twórcą pojęcia i koncepcji przełomowej innowacji, jeszcze pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku, był zmarły w styczniu tego roku Clayton Christensen, uznawany za jednego z najwybitniejszych teoretyków zarządzania i innowacyjności, związany z Harvard Business School.
Najnowszy, letni, numer "MIT Sloan Management Review Polska" poświęcamy właśnie przełomowej innowacji. Częściowo dlatego, by uczcić pamięć wybitnego naukowca, ale nade wszystko ze względu na pandemię. Bo w drugiej fazie kryzysu związanego z epidemią COVID-19 dążenie do przełomowej innowacji stało się szczególnie istotne.
Tylko te firmy, które podejmują innowacyjne działania, wprowadzające innowacyjne produkty i modele biznesowe, te, które intensyfikują działania związane z cyfrową transformacją, mają szansę na przetrwanie czy zyskanie przewagi konkurencyjnej w tej nowej, trudnej rzeczywistości biznesowej. O tym, dlaczego przełomowa innowacja jest tak ważna, przekonuje sam Clayton Christensen w ostatnim wywiadzie, jakiego tuż przed śmiercią udzielił naszym kolegom z amerykańskiej edycji magazynu, zatytułowanym "Innowacja jest kluczem do tego, by ludzie stawali się lepsi".
Samą koncepcję przełomowej innowacyjności i praktyczny jej wymiar wyjaśnia także tekst "Przełom, który prowadzi do zderzenia. Nowa dynamika konkurencji", którego autorami są dwaj inni profesorowie Harvard Business School: Marco Iansiti i Karim R. Lakhani.
Wśród polskich materiałów polecam Państwa uwadze tekst "Jak kryzys przyspieszył przejście na model omnichannel", przedstawiający przykład tego, jak umiejętnie prowadzona cyfrowa transformacja i akcent położony na cyfrowe kanały sprzedaży sprawiły, że polski sprzedawca obuwia, firma CCC, w sytuacji kryzysowej wzmocnił swoją pozycję.
Zachęcam też do do zapoznania się z pozostałymi materiałami i życzę owocnej lektury!
Paweł Górecki, redaktor naczelny "MIT Sloan Management Review Polska"
Lista artykułów
Nr 5, czerwiec 2020
Edytorial
Przetrwają innowacyjni
Przełomowa innowacja (disruptive innovation) to pojęcie, które od lat nieustannie zyskuje na znaczeniu. Oznacza proces, w wyniku którego powstaje nowy, niedrogi produkt lub usługa, najczęściej stworzone przez młodą technologiczną firmę. Coś, co burzy status quo i całkowicie zmienia układ sił na rynku...
Inspiracje
Czy kryzys może stymulować wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań w firmie?
Wypowiedzi ekspertów i praktyków biznesu – członków Rady Programowej „MIT Sloan Management Review Polska”.
Jak zarządzać efektywnością rozproszonych zespołów
O tym, jak w czasach globalnej pandemii wzrosło znaczenie narzędzi pozwalających skutecznie mierzyć efektywność, opowiada nam MICHAEL SCHRAGE – specjalista w dziedzinie ekonomii behawioralnej, innowacyjności i wskaźników efektywności.
Nowa normalność. Jak odnaleźć się w zmienionej rzeczywistości
COVID-19 zmienił spojrzenie praktycznie każdej organizacji na możliwość zdalnej pracy, zmuszając wiele organizacji do zmiany korporacyjnych standardów czy w ogóle rozważenia możliwości pracy na odległość – opowiada Mariusz Chochołek, Head of Enterprise T-Mobile Polska, prezes zarządu w T-Systems Polska.
Temat z okładki
Christensen: innowacja jest kluczem do tego, by ludzie stawali się lepsi
Co naprawdę wiemy o sile przełomowej innowacji i dokąd może nas ona zaprowadzić? - w jednym z ostatnich wywiadów mówi o tym Clayton Christensen. Rozmawia Karen Dillon.
Zarządzanie przepływem pomysłów w warunkach pandemii
Narzędzia i taktyki umożliwiające maksymalnie efektywne komunikowanie się i podejmowanie decyzji przy równoczesnym minimalizowaniu rozprzestrzeniania się choroby.
Przełom, który prowadzi do zderzenia: nowa dynamika konkurencji
W dobie sztucznej inteligencji tradycyjne firmy są atakowane przez rywali, którzy zręcznie wykorzystują dane, mają duży potencjał zwiększania skali działalności i stosują modele operacyjne zapewniające wartość dzięki efektom sieciowym.
Jakich wymówek szukają liderzy w obliczu przełomu rynkowego
Od kilku dziesięcioleci wiemy, co jest powodem destabilizujących zmian. Dlaczego zatem firmy nadal są na nie tak podatne? Odpowiedzi należy szukać na samej górze korporacyjnej hierarchii.
Kierunki
Jak zrestartować globalne łańcuchy dostaw – trzy scenariusze
Pomimo że klimat dla biznesu pozostaje głęboko nieprzewidywalny, liderzy łańcuchów dostaw powinni już teraz zacząć kreślić scenariusze wznowienia działalności.
Sztuczna inteligencja – szansa na rozwój firmy
Rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji obecne są coraz częściej w naszych domach, samochodach, komputerach, telewizorach czy smartfonach – choć czasem nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Co najmniej równie istotna jest jednak przekrojowa transformacja, poprzez którą AI zmienia świat współczesnego biznesu.
Przełomowa innowacja w doświadczeniach klientów
Aby rywalizować w 2020 roku, nie wystarczy oferować przełomowy produkt destabilizujący rynek. Zachwycać musi również doświadczenie klienta.
W jaki sposób autonomia wytwarza odporność w obliczu kryzysu
Jeden z chińskich gigantów w obszarze produkcji szybko odbił się od dna po przejściu fali koronawirusa. Oto czego można się nauczyć, studiując schemat struktury tej firmy.
Cztery kompetencje innowatorów przyszłości
Liderzy obeznani z technologiami cyfrowymi sprawdzą się w roli innowatorów, jeśli dysponować będą odpowiednimi kompetencjami: świadomością biznesową, przedsiębiorczym sposobem myślenia, koncentracją na wyniku końcowym oraz inteligencją etyczną.
Czy warto stawiać na przełomową zmianę
Przełomowa zmiana nie zawsze jest właściwą strategią dla start-upów. To tylko jedna z opcji.
Nowa odmiana przełomowych innowatorów
Wchodząc na rynek z produktami i usługami równie dobrymi jak te oferowane przez firmy o ugruntowanej pozycji rynkowej, przełomowi innowatorzy nowego typu sprawiają, że tradycyjnym biznesom jest jeszcze trudniej z nimi konkurować.
Przyszłość platform
Platformy napędzają światowe firmy o największej wartości, ale będzie coraz trudniej uchwycić i spieniężyć ich destabilizujący potencjał.
W praktyce
Jak kryzys przyspieszył przejście na model omnichannel
Coraz więcej detalistów prowadzi zaawansowaną transformację cyfrową, kładąc rosnący nacisk na cyfrowe kanały sprzedaży i spójne doświadczenie klientów. Epidemia i związane z nią ograniczenia znacząco przyspieszyły te procesy. Zjawisko to analizujemy na przykładzie firmy CCC, polskiego producenta, dystrybutora i sprzedawcy obuwia, działającego na 29 rynkach.
Czas na innowacje w księgowości
Papierowe faktury odchodzą do lamusa. Księgowi nie muszą już ręcznie przepisywać wszystkich danych do programu rachunkowego. Zrobią to za nich wirtualni asystenci, napędzani sztuczną inteligencją, uczeniem maszynowym i techniką OCR.
Praktyczne studium decyzji
Automatyzacja produkcji sposobem na kryzys
Firma z branży spożywczej musi ograniczyć produkcję z powodu pandemii. Zarząd zastanawia się, w jaki sposób dzięki robotyzacji i automatyzacji wyjść z sytuacji kryzysowej i zabezpieczyć się na przyszłość.