Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych kojarzy się w społecznym odbiorze głównie z produkcją tradycyjnych dokumentów i banknotów. Tymczasem firma dynamicznie wprowadza na rynek produkty oraz systemy IT. Są wśród nich rozwiązania zarówno dla obywateli, jak i dla biznesu. O technologicznym obliczu PWPW rozmawiamy z dyrektorem Pionu Produktów Cyfrowych spółki, Konradem Jaczewskim.
Partnerem materiału jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych.
Panie dyrektorze, czy to mniej znane oblicze PWPW stanie się niebawem ważniejsze od tradycyjnego?
W najbliższej przyszłości widzimy synergię pomiędzy produktami klasycznymi a rozwiązaniami IT, ale rewolucja technologiczna, jaką od kilku dekad przechodzi świat, wskazuje, że prawdopodobnie produkty oparte na papierze i plastiku w rozwiniętych gospodarkach będą sukcesywnie zastępowane ich cyfrowymi wersjami. Tak zresztą stało się z akcjami giełdowymi – zostały zdematerializowane i funkcjonują wyłącznie w wersji cyfrowej. Musimy jednak pamiętać, że nie wszystkie kraje są zaawansowane technologicznie i trzeba czasu oraz środków, aby to nadrobiły. Rynek IT rozwija się wyjątkowo dynamicznie, więc ciężko wykluczyć pojawienie się rozwiązania tak przełomowego, że zmieni nasze postrzeganie aktualnej rzeczywistości (jakim jest np. blockchain).
W każdym razie obecnie i w najbliższej przyszłości PWPW będzie opierać swój biznes na dwóch filarach – produktach tradycyjnych i cyfrowych. To oznacza, że rozszerzamy nasze portfolio produktów, wzbogacając je o rozwiązania IT zarówno dla klientów B2B, osób fizycznych, jak i administracji państwowej. Od lat uczestniczymy w światowej transformacji dokumentów tożsamości i dokumentów podróży. Działaliśmy na tym polu nawet wtedy, kiedy formą podstawową był papier. Teraz dokumenty papierowe są wzbogacone warstwą elektroniczną (np. paszporty czy dowody osobiste). Całkowita rezygnacja z papieru nastąpi wówczas, kiedy podstawowy dokument będzie miał postać cyfrową. I to będzie ten moment, kiedy filar technologiczny zdominuje tradycyjny. PWPW uczestniczy i współkreuje tę transformację, czego wyrazem jest między innymi najnowsze rozwiązanie eDO App, które pozwala zwiększyć funkcjonalność e‑dowodu i zbliżyć nas do społeczeństwa cyfrowego.
Co to jest eDO App? W jaki sposób może ułatwić ludziom życie?
Aplikacja eDO App umożliwia składanie oświadczeń woli poprzez podpis elektroniczny czy potwierdzanie tożsamości, wykorzystując warstwę elektroniczną e‑dowodów. Jednocześnie zastosowana w rozwiązaniu zaawansowana kryptografia, szyfrowanie danych czy kody PIN czynią tę funkcjonalność jeszcze bezpieczniejszą niż przy podpisie odręcznym.
Stosowanie eDO App w procesach zawierania umów B2C zapewnia stronom najwyższy poziom bezpieczeństwa transakcji. Poza tym eDO App obniża koszty dzięki automatycznemu wprowadzeniu danych osobowych do systemu firmy oraz możliwości zdalnego potwierdzenia tożsamości lub złożenia podpisu elektronicznego przez klienta.
Z naszego rozwiązania mogą korzystać miliony Polaków. Z perspektywy klienta wystarczy, że posiada on smartfon z modułem NFC (Near Field Communication), czyli technologią zbliżeniową, tak popularną w naszym kraju, i e‑dowód, który można za darmo wyrobić w urzędzie, nawet jeśli termin ważności zwykłego dowodu jeszcze nie minął. Z kolei firmy mogą korzystać z usług komercyjnego API (Application Programming Interface), czyli metod komunikacji pomiędzy systemami IT, żeby zoptymalizować swoje procesy. Z eDO App można korzystać wszędzie tam, gdzie niezbędne jest potwierdzenie tożsamości i złożenie oświadczenia woli, z tą różnicą, że dzięki naszemu rozwiązaniu można zrobić to zdalnie o dowolnej porze i z dowolnego miejsca na świecie. Już teraz to rozwiązanie stosowane jest w bankach, trwają prace z naszymi partnerami z innych branż. W najbliższej przyszłości będziemy mogli używać eDO App w towarzystwach ubezpieczeń, wypożyczalniach pojazdów, instytucjach z branży medycznej, u dostawców mediów lub usług dla małych firm. Zresztą eDO App jest szansą dla każdego biznesu, który w swoich procesach weryfikuje tożsamość klientów bądź wymaga złożenia oświadczenia woli.
Biznes już zareagował na możliwości, które daje ta aplikacja. Efektem jest podpisane w czerwcu porozumienie z Alior Bankiem, który udostępni swoim klientom bezpieczne i wygodne metody zdalnego potwierdzania tożsamości. Z kolei mBank podpisał z nami w lipcu umowę, dzięki której jego klienci już teraz mogą zakładać konta, wykorzystując nasze rozwiązanie.
Cyfrowe produkty mają globalny potencjał. Czy w przypadku eDO App spółka widzi taką możliwość?
Stworzone przez nas rozwiązanie jest uniwersalne. eDO App umożliwia wdrożenie kompleksowego narzędzia cyfrowej tożsamości dla obywateli dowolnego kraju. PWPW może dostarczyć elektroniczne dokumenty tożsamości (tzw. eID) oraz zlokalizowany system i aplikację mobilną, które umożliwiają wykonywanie bezpiecznych czynności identyfikacji elektronicznej lub składania podpisu elektronicznego z użyciem eID. System i aplikacja mogą też współpracować z już istniejącymi w danym kraju elektronicznymi dokumentami tożsamości, których dostawcą nie jest PWPW. Technologia w eDO App pozwala również na transgraniczne potwierdzenie tożsamości lub składanie podpisu elektronicznego. Dzięki temu redukuje bariery w obsłudze cudzoziemców oraz stwarza nowe możliwości integracji gospodarczej krajów. Rozwiązanie jest atrakcyjne także dla globalnych korporacji oferujących usługi na międzynarodowych rynkach. Właśnie dlatego wcale nas nie zaskoczyło zainteresowanie, jakie tym produktem wykazują zarówno kraje z UE, jak i klienci z Azji, Bliskiego Wschodu czy Afryki. Obecnie prowadzimy w kilkunastu krajach rozmowy na temat wdrożenia również innych produktów – sądzę, że przynajmniej w kilku przypadkach zakończą się one sukcesem.
Powiedział pan, że PWPW stale była w awangardzie zmian technologicznych. Czy produkty firmy zawsze są autorskie, czy też spółka implementuje cudze rozwiązania? Nad czym pracuje?
Wszędzie tam, gdzie identyfikujemy dany rynek lub jego część jako komplementarną wobec naszej strategii, tworzymy produkty autorskie i rozwijamy bądź budujemy kompetencje wewnętrzne. PWPW od początku, nawet dostarczając produkty klasyczne, wykorzystywała w istotnym stopniu IT. To nasza naturalna droga rozwoju, mamy więc potrzebne doświadczenie i wiedzę, aby samodzielnie odpowiadać i kreować produkty zgodne z oczekiwaniami dzisiejszego świata. Jesteśmy jednym z najnowocześniejszych w Europie przedsiębiorstw branży security printing. Wyznaczamy trendy i wprowadzamy na rynek nowoczesne rozwiązania. Na przykład wielokrotnie nagradzany polimerowy banknot kolekcjonerski z 2014 roku wyprodukowany na zlecenie NBP czy też obowiązujący od listopada 2018 roku nowy polski paszport z poliwęglanową stroną personalizowaną. Widzimy wartość w oferowaniu rozwiązań, które pozwalają naszym partnerom i użytkownikom końcowym na bezpieczne i wygodne funkcjonowanie w społeczeństwie cyfrowym.
Pracujemy nad ekosystemem produktów, które umożliwią w pełni cyfrowe funkcjonowanie każdego z nas, zarówno w kontaktach z administracją publiczną, jak i z podmiotami komercyjnymi. Zamierzamy wdrożyć rozwiązania, dzięki którym użytkownicy będą mogli potwierdzić swoją tożsamość, ale też prowadzić całą komunikację w wersji cyfrowej, z pełnym zachowaniem wiarygodności wszystkich stron, zachowaniem transparentności oraz maksymalizując wygodę, jaką dają rozwiązania IT.
Jakich treści szuka pan najchętniej na łamach „MIT Sloan Management Review Polska”? Jakie treści ceni pan najbardziej?
Oczywiście skupiam swoją uwagę na artykułach o nowoczesnych technologiach oraz innowacyjnych rozwiązaniach. Za interesujące uważam również treści o aktualnych trendach rynkowych. Opinie ekspertów o otaczającej nas rzeczywistości są inspirującym wsparciem.