Dzięki prostym decyzjom dotyczącym wykorzystania narzędzi do współpracy zespoły mogą wejść na drogę, która prowadzi albo do inkrementalnych, albo przełomowych innowacji.
Szeroko rozpowszechnione przejście na pracę zdalną, jakie miało miejsce w kilku ostatnich latach, sprawia, że narzędzia do cyfrowej współpracy stają się w coraz większym stopniu niezbędne dla komunikacji pracowników i koordynacji ich działań. Wielu menedżerów obawia się, że spadek liczby bezpośrednich interakcji pomiędzy członkami zespołów ograniczy kreatywność i innowacyjność. Dlatego liderzy bazują na oprogramowaniu takim jak firmowe media społecznościowe lub narzędzia do przeprowadzania czatów, aby pomóc zwłaszcza pracownikom we wzajemnych kontaktach. W jaki sposób te platformy wpływają na twórczą współpracę i jak menedżerowie mogą użyć ich do tego, aby sprzyjały jej efektywności?
Postanowiliśmy znaleźć odpowiedzi na te pytania, skupiając się na tym, w jaki sposób użycie tych narzędzi wpływa na dwa dynamiczne elementy, które – jak wynika z wcześniejszych badań – oddziałują na proces i efektywność pracy kreatywnych zespołów i rozwiązywania problemów. Tymi elementami są przejrzystość i prywatność. Grupy, które pracują w przejrzysty sposób w obrębie większej organizacji, mają styczność z szerszym kręgiem pracowników, między innymi za sprawą spontanicznych kontaktów z nieznanymi dotąd kolegami, którzy pracują w innych częściach firmy. Grupy te nawiązują kontakty z różnymi osobami i otwierają się na nowe punkty widzenia, co może sprzyjać kreatywności. Z drugiej strony zespoły kreatywne, które wolą pracować w zgodzie z zasadą prywatności, czerpią korzyść z bezpiecznej przestrzeni, charakteryzującej się zaufaniem. To poczucie sprzyja autentyczności i kreatywności, podejmowaniu ryzyka i inkubacji pomysłów, co również może kreować przestrzeń dla innowacji. Ten sposób pracy sprzyja nawiązywaniu więzi cementujących wspólną tożsamość, która może owocować silniejszą motywacją do wnoszenia wkładu i angażowania się.