Wdrażanie strategii wymaga świadomości, które role są kluczowe w organizacji, oraz zadbania, by pełnili je najlepsi pracownicy.
Liderzy lubią pokazywać, że cenią pracowników. Ogłaszają, że każdy w zespole jest kluczowy dla sukcesu organizacji. Ale jakkolwiek budująco by to nie brzmiało, takie stwierdzenie jest zwyczajnie nieprawdziwe. Talent może być źródłem przewagi konkurencyjnej jedynie wówczas, gdy najskuteczniejsi ludzie obsadzeni są w najważniejszych rolach. Kiedy gwiazdy zajmują stanowiska o mniej krytycznym znaczeniu dla firmy, mamy do czynienia z marnowaniem talentów.
Jeżeli chodzi o realizację strategii biznesowych, powszechnie uważa się, że powodzenie tego procesu wymaga ukierunkowanego wykorzystania pełnej mocy organizacji, co oznacza konieczność rozpoznawania i rozwoju kluczowych zasobów oraz zdolności, a także umiejętnego nimi gospodarowania. Jednak dopóki te zasoby i zdolności nie zostaną przełożone na konkretne role w organizacji, którym towarzyszą systemy gwarantujące obsadzenie ważnych stanowisk największymi talentami, strategia pozostaje w sferze intencji. Niestety, nader wiele firm buduje swoje strategie na podstawie ludzi i umiejętności dostępnych w danym momencie, podczas gdy powinny rozważać najbardziej obiecującą strategię, spróbować lepiej zrozumieć, jakie role mają największy wpływ na jej wdrożenie, a następnie obsadzić w nich swoich najlepszych pracowników. Jak wykażemy w tym artykule, zastosowanie danych i analityki do rozwiązania tego problemu może pomóc zorientować się, gdzie w organizacji rozmieścić jej najjaśniejsze gwiazdy.
Wyłanianie ról o największym wpływie na wyniki firmy może przebiegać na dwa sposoby: za pomocą danych i dedukcji oddolnej albo wnioskowania odgórnego. W odpowiednim kontekście i przy założeniu, że mamy dostępne niezbędne dane, podejście oddolne może zaowocować zaskakującymi odkryciami. Jeżeli tak się stanie, liderzy muszą być gotowi uwzględnić te nieoczekiwane wnioski w swoich decyzjach.
Dane powiedzą ci, kto może najwięcej zmienić
Posiłkując się danymi, możesz określić zarówno najbłyskotliwsze talenty, jak i stanowiska mające największy wpływ na organizację oraz osiągane przez nią wyniki. To właśnie dane pomogą ci dostrzec ukryty potencjał w sytuacjach, w których wyniki są efektem pracy zespołowej, a także odkryć role mające znacznie większe przełożenie na sukces firmy, niż przypuszczało dotychczas kierownictwo.