Strategia funkcjonowania działów HR oraz ich współpracy z kluczowymi decydentami w przedsiębiorstwach ewoluowała. Dzisiaj bardzo istotne są dane, analityka i wskaźniki efektywności działań podejmowanych przez działy personalne. W przypadku firmy Artisan to właśnie tej perspektywy zabrakło najpierw menedżerom, a później też nowemu dyrektorowi HR.
Mimo że dział HR porusza się głównie w tzw. miękkich obszarach, to ważne, aby pracował z danymi, liczbami i analizami. Korzystanie z takich narzędzi nie tylko pozwala mierzyć efektywność podejmowanych działań, ale jest też najskuteczniejszą formą argumentacji w rozmowach z zarządem i osobami decyzyjnymi w organizacjach. Dla wielu osób pełniących funkcje HR‑owe stanowi to nie lada wyzwanie. Trudno jest bowiem być ekspertem zarówno od kwestii miękkich, jak i analityki jednocześnie. W odpowiedzi na te wyzwania coraz więcej dużych struktur zarządzania zasobami ludzkimi decyduje się na zatrudnienie analityków HR – osób badających efektywność procesów HR‑owych oraz trendy i zmiany w organizacji zachodzące w wyniku podejmowanych inicjatyw.