Strategia, a nie technologia jest motorem cyfrowej transformacji. Strategiczne podejście w największym stopniu zwiększa też szanse na przetrwanie trudnych czasów.
Właśnie dlatego strategii i długodystansowemu myśleniu w kontekście technologicznym i kryzysowym poświęcamy najnowszy, zimowy numer MIT Sloan Management Review Polska.
W artykule Tworzenie strategii w dynamicznym otoczeniu biznesowym David J. Teece, Paul G. Raspin i David R. Cox piszą o tym, że firmy nie mogą już polegać na tradycyjnych formach prognozowania w celu dostrzeżenia wyłaniających się szans i zagrożeń.
W materiale Wymyśl sobie groźną konkurencję, a następnie z nią wygraj Ian C. Woodward, V. „Paddy” Padmanabhan, Sameer Hasija i Ram Charan wskazują, jak budować strategiczną odporność firmy poprzez patrzenie na nią oczami konkurenta pragnącego ją zniszczyć.
W tekście Jak przezwyciężyć paradoks innowatora o pozyskiwaniu sojuszników we wdrażaniu naprawdę rewolucyjnych pomysłów, na podstawie wywiadów przeprowadzonych między innymi z Elonem Muskiem czy Jeffem Bezosem, piszą Jeff Dyer, Nathan Furr i Mike Hendron.
Mam nadzieję, że także inne artykuły zainspirują Państwa do tego, by myśleć innowacyjnie, a jednocześnie strategicznie i dzięki temu wygrywać w trudnych czasach.
Życzę owocnej lektury!
Paweł Górecki, redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”
Nr 7, styczeń 2021
Strategia, a nie technologia jest motorem cyfrowej transformacji. Strategiczne podejście w największym stopniu zwiększa też szanse na przetrwanie trudnych czasów. Właśnie dlatego o strategii piszemy w najnowszym, zimowym numerze MIT Sloan Management Review Polska.
O tym jak stworzyć firmę odporną na zagrożenia i dlaczego innowacyjność musi być wpisana w jej działalność mówi Yves Pigneur z Uniwersytetu w Lozannie.
W ramach październikowego kongresu IMR rozstrzygnięte zostały dwa konkursy dla przedsiębiorców organizowane przez ICAN Institute – Mistrz Innowacyjnej Transformacji oraz Liderzy Jutra. Poniżej prezentujemy nagrodzone firmy, ideę konkursu i zasady przyznawania wyróżnień. Serdecznie gratulujemy nagrodzonym!
W „Strefie Start-upów” prezentujemy innowacyjne polskie firmy, rozwiązujące problemy współczesnego świata – w tym wyzwania, z którymi mierzy się szeroko rozumiany biznes – za pomocą kreatywności i technologii. Tym razem przedstawiamy pięć firm z sektora e-commerce, ponieważ to właśnie tam w dużej mierze przeniósł się handel w czasie pandemii.
Znalezienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google’a jest celem wielu organizacji. Nie jest to zadanie łatwe, ale nie niemożliwe. Receptą na sukces jest połączenie marketingu treści i SEO. Dzięki przemyślanej strategii content marketingowej możliwe jest prezentowanie treści w taki sposób, aby była atrakcyjna zarówno dla klientów, jak i algorytmów wyszukiwarki.
Jeszcze do niedawna dla wielu firm kanał e‑commerce był ważny tylko ze względów wizerunkowych. Dziś, w dobie pandemii i lockdownu, stał się koniecznością. Ale dzięki zastosowaniu odpowiednich technologii i strategii e‑handel może zapewnić dużo więcej niż tylko przetrwanie. O swojej wizji e‑commerce opowiada Jarosław Ruciński, dyrektor eCommerce w BBK/home&you.
Firmy nie mogą dłużej polegać na tradycyjnych formach prognozowania w celu dostrzeżenia – i spożytkowania – wyłaniających się zagrożeń i szans.
Menedżerowie, którzy koncentrują się na rozwijaniu umiejętności nadawania sensu zjawiskom wokół nich (sensemaking), mogą podejmować lepsze decyzje w złożonej i niepewnej rzeczywistości.
Zmiana podejścia liderów do cyberbezpieczeństwa może zwiększyć odporność i przewagę biznesową – trzeba tylko zacząć traktować je jako źródło możliwości, a nie operacyjną konieczność.
Wiedza o tym, co może spowodować upadek twojej firmy, pozwoli ci lepiej zaplanować przyszłość.
Firmy mogą chronić zdrowie i dobrostan pracowników, monitorując ich zachowanie przy użyciu technologii cyfrowych. Ale jak daleko powinny się przy tym posuwać?
Inteligentne otoczenie może poprawić bezpieczeństwo miejsca pracy oraz przełożyć się na wyższą jakość współpracy. Coraz więcej firm, właścicieli nieruchomości i deweloperów zastanawia się, co będzie potrzebne, aby ułatwić powrót ludzi do fizycznych miejsc pracy w trakcie pandemii i po jej zakończeniu.
Branże nowych technologii napędzające dotychczasowy wzrost będą siłami osłabiającymi wpływ kryzysu COVID-19.
Wiele osób twierdzi, że lubi radykalne idee, ale wraz ze wzrostem ryzyka i niepewności kurczy się krąg zwolenników rewolucyjnych zmian. Na szczęście istnieją strategie, które pomogą ci się przebić.
Obecnie klienci nie kupują produktu, kupują rozwiązanie swoich problemów. Produkt nie jest celem, lecz środkiem do celu.
Innowatorzy muszą odpowiedzieć sobie na pięć kluczowych pytań, by przewidzieć trajektorię rozwoju i oddziaływanie rewolucyjnej oferty wartości.
Obecna sytuacja zrewolucjonizowała sposób i styl pracy wielu z nas. Zmieniły się nasze biura i narzędzia pracy. Staliśmy się – czy tego chcieliśmy, czy nie – cyfrowi. Czas więc, by przejść na wyższy poziom elektronicznego obiegu dokumentów.
Konieczność pracy w trybie zdalnym zrodziła w wielu polskich przedsiębiorstwach potrzebę przyspieszonej transformacji cyfrowej. W dogodnej sytuacji znalazły się firmy, które już wcześniej wprowadziły u siebie e‑rozwiązania.
Łączenie potencjału narzędzi identyfikacji elektronicznej oraz usług zaufania napędza cyfrową rewolucję.
Cyfryzacja obiegu dokumentów to nie tylko ekologiczne rozwiązanie. To także najlepszy sposób na efektywne zarządzanie procesami, umożliwienie ich działania, szczególnie w czasach szalejącej pandemii i home office.
W ostatnich latach coraz częściej pojawia się pytanie: jak możemy zwiększyć produktywność aktualnych zespołów, zamiast skupiać się na wzroście wydajności poprzez minimalizację zasobów (redukcja kosztów)?
Przywództwo w skrajnie niepewnych czasach oznacza wspieranie swojego zespołu i wspólne z nim tworzenie przyszłości.
Wojsko z założenia przygotowuje się na sytuację kryzysową, jaką jest konflikt zbrojny. Wie jak osiągnąć zwinność operacyjną. Ta wiedza może okazać się niezwykle cenna dla menedżerów w obecnym czasie.
Kudosy, indeks szczęścia, market inicjatyw. To tylko kilka pomysłów, które pomagają motywować, angażować i doceniać pracowników.
Pandemia wymiotła ludzi z siedziby firmy produkującej sprzęt muzyczny, natomiast stabilizująca się powoli „następna normalność” przyprowadziła ich z powrotem tylko częściowo. Zarząd zdecydował się więc na reorganizację przestrzeni biurowej, co rozwiązało część problemów, lecz równocześnie spowodowało powstanie kilku kolejnych.
Pandemia koronawirusa rzeczywiście udowodniła, że praca zdalna jest rozwiązaniem, które sprawdza się nie tylko tymczasowo. Taki system pracy od lat postrzegany jest jako esencja elastyczności – nic zatem dziwnego, że kiedy stał się on powszechny, zmieniły się także preferencje pracowników, którzy dzisiaj oczekują od swoich pracodawców znacznie więcej również w przestrzeni biurowej.
To prawda, że wielu pracowników bardzo dobrze odnalazło się w systemie pracy zdalnej. Jednocześnie kilka ostatnich miesięcy pokazało też wiele pułapek związanych z tym modelem pracy – a nawet wręcz problemów, które może rodzić zbyt długa izolacja. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się więc złoty środek – model hybrydowy.
To, jak odbieramy daną przestrzeń, a w tym konkretnym przypadku to, czy będziemy chcieli wrócić do pracy w biurach, zależy w dużej mierze od naszych odczuć i poczucia bezpieczeństwa.