Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Jak przezwyciężyć paradoks innowatora

Wiele osób twierdzi, że lubi radykalne idee, ale wraz ze wzrostem ryzyka i niepewności kurczy się krąg zwolenników rewolucyjnych zmian. Na szczęście istnieją strategie, które pomogą ci się przebić.

Świetny pomysł jest kluczowy dla innowacji, ale to tylko połowa sukcesu. Równie ważne – i potencjalnie trudniejsze – jest zapewnienie środków na realizację koncepcji. Na przykład Nikola Tesla wpadł na kilka pomysłów, które mogłyby zmienić rzeczywistość, np. elektryczne silniki indukcyjne, bezprzewodową telegrafię, radio czy zdalne sterowanie. Mimo to umarł bez grosza, bo nie był w stanie zebrać środków potrzebnych do ich komercjalizacji. Natomiast Thomas Edison, prawdopodobnie mniej błyskotliwy, umarł bogaty i sławny, ponieważ był dobry zarówno w wymyślaniu, jak i zdobywaniu wsparcia niezbędnego do urzeczywistnienia idei.

Każdy innowator staje przed czymś, co nazywamy paradoksem innowatora. Mówiąc wprost: im bardziej nowatorski, radykalny lub ryzykowny pomysł, tym trudniej pozyskać niezbędne zasoby. Chociaż wiele osób twierdzi, że lubi radykalne pomysły, to zwiększone ryzyko i niepewność sprawiają, że zwolennicy koncepcji (inwestorzy, szefowie, partnerzy itd.) stają się płochliwi. Wiele wspaniałych pomysłów ląduje w szufladzie, ponieważ przedsiębiorcy nie potrafią przekonać do nich innych osób. Przed zaangażowaniem się potencjalni sponsorzy czy wspólnicy oczekują zmniejszenia niepewności do sensownego poziomu lub przygotowania dowodu koncepcji. Zdolność do przezwyciężenia paradoksu innowatora jest kluczem do sukcesu, niezależnie od tego, czy pracujesz w firmie, czy próbujesz rozpocząć nowe przedsięwzięcie.

Jak możesz udowodnić, że pomysł może zadziałać, jeśli nie masz pieniędzy na rozwój? Nawet najbardziej oszczędny start‑up potrzebuje podstawowych zasobów do testowania swoich pomysłów. A im bardziej przełomowe idee, tym więcej środków potrzeba. W świecie, w którym więcej pomysłów niż kiedykolwiek konkuruje o zasoby – czy to o wsparcie finansowe, dobrych członków zespołu, pozwolenia na realizację, czy też klientów – innowatorzy, którzy nauczą się zdobywać wsparcie, są tymi, którzy zyskują przewagę.

Przeprowadziliśmy ponad 100 wywiadów, żeby zrozumieć, w jaki sposób niektórzy przedsiębiorcy i pomysłodawcy odnoszą sukcesy. Naszymi rozmówcami byli znani liderzy, m.in.Jeff Bezos (Amazon), Elon Musk (Tesla i SpaceX), Marc Benioff (Salesforce.com), Shantanu Narayen (Adobe), Indra Nooyi (PepsiCo), Mark Parker (Nike) i Jeff Weiner (LinkedIn), a także mniej popularni innowatorzy. Dobra wiadomość jest taka, że zdolność do zdobycia wsparcia dla swoich pomysłów nie jest czymś, z czym trzeba się urodzić. Korzystając z narzędzi i praktyk, które opisujemy w tym artykule, możesz rozwinąć tę umiejętność. Jak powiedział nam Benioff, założyciel i wspólnik Salesforce: „Moja zdolność do generowania innowacji [dla Salesforce] rozwinęła się z czasem”. Przez ponad 20 lat gromadził on coś, co nazywa innowacyjnym kapitałem, co umożliwiło mu „próbowanie nowych rozwiązań – zmianę organizacji, produktów i wszystkiego, co trzeba było zmienić”. Benioff twierdzi, że wraz ze wzrostem jego zdolności do „próbowania nowych rozwiązań” jego współpracownicy zbudowali własny kapitał innowacyjny, dzięki któremu sprzedają własne pomysły.

Politycy z kapitałem politycznym mogą skłonić innych do przyłączenia się do nich w realizacji swoich celów; liderzy biznesu z kapitałem innowacyjnym mogą przyciągnąć zasoby potrzebne do rozkwitu innowacji. Kapitał innowacji składa się z czterech czynników: kim jesteś (kapitał ludzki właściwy dla innowacji – twoja zdolność do myślenia przyszłościowego, kreatywnego rozwiązywania problemów i przekonywania); kogo znasz (kapitał społeczny właściwy dla innowacji – społeczne powiązania z ludźmi, którzy mają cenne zasoby dla innowacji); co zrobiłeś (kapitał reputacji właściwy dla innowacji – osiągnięcia i reputacja w zakresie innowacji) oraz to, co robisz, aby przyciągnąć uwagę i budować wiarygodność swoją i swoich pomysłów (nazywamy to wzmacniaczami wrażenia).

Zostało 82% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Mike Hendron

Profesor nadzwyczajny, w dziedzinie przedsiębiorczości na Uniwersytecie Brighama Younga

Nathan Furr

Profesor strategii i innowacji w INSEAD

Jeff Dyer

Profesor strategii na Uniwersytecie Brighama Younga.


Najpopularniejsze tematy