Magazyn
Nr 12, grudzień 2021 - styczeń 2022
E-commerce: więcej tu technologii czy handlu?
Lista artykułów
Nr 12, grudzień 2021 - styczeń 2022
EDYTORIAL
Nowe kanały, stare wyzwania
Słowo e-commerce weszło do naszego codziennego słownika zaledwie kilkanaście lat temu. Mało kto jednak wie, że jego historia ma już pół wieku!
TRENDY
Czy branża e-commerce skorzysta na rozwoju otwartej bankowości?
Polscy internauci coraz chętniej sięgają po płatności online e-bankowość mobilną. Korzystają z usług finansowych zarówno za pośrednictwem banków, jak i e-sklepów oraz platform sprzedażowych. Takie postawy mogą sugerować, że jednym z największych beneficjentów unijnej dyrektywy PSD2 zostanie branża e-commerce. Szczególnie jeśli wykorzysta wszystkie możliwości wynikające z otwartej bankowości.
Kobiety w firmie, czyli czysty zysk
PKB Polski mógłby być aż o 9% wyższy, gdyby lepiej wykorzystać potencjał kobiet na rynku pracy. To równowartość prawie 300 miliardów złotych rocznie, czyli więcej niż wartość całej gospodarki Słowenii.
Co stoi za triumfem subskrypcji
437% – dokładnie o tyle, według Subscription Economy Index, urosła gospodarka abonamentowa w ciągu ostatnich 9 lat. Dzięki raportowi Fundacji Digital Poland wiemy, jaki stosunek do usług i produktów sprzedawanych w subskrypcjach mają polscy klienci. Przekonajmy się, za co pokochali ten model, jak wybierają tego typu usługi i produkty, a przede wszystkim czego od nich oczekują.
Consumer learning stanie się kluczowy dla handlowców
Sprzedawcy muszą być zwinni, nie tylko wdrażając nowe usługi, ale także podążając za trendami związanymi z doświadczeniami zakupowymi klientów. Przewagę konkurencyjną zdobędą zatem te firmy, które wyposażą się w infrastrukturę pozwalającą im na dynamiczne wprowadzanie zmian – przekonuje Sylvain Cazard, wiceprezes VMware odpowiedzialny za region CEMEA.
Wiele ekranów, wiele informacji, wiele wyzwań
Konsumenci żyją w świecie wielu ekranów, a marketerzy usiłują do nich dotrzeć różnymi drogami, próbując choć na chwilę skupić ich uwagę na przekazie marki. Nowe badanie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, firmy badawczej Kantar oraz Google’a dostarcza wielu podpowiedzi, dzięki którym zwiększysz efektywność komunikacji wideo.
MŚP przekonały się do cyfryzacji. Przyspieszył to COVID-19
Dwóch na trzech przedsiębiorców z sektora MŚP zwiększyło korzystanie z technologii w czasie pandemii COVID-19 i chce ten stan utrzymać w przyszłości. To zmiana najczęściej wskazywana przez przedsiębiorców w naszym raporcie Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą.
Podpis elektroniczny zaufanym wsparciem przedsiębiorcy
Kwalifikowany podpis elektroniczny to uniwersalne narzędzie, które jest cyfrowym odpowiednikiem podpisu odręcznego. E-podpis ułatwia przenoszenie procesów do sfery online, pozwala także na niemal całkowite wyeliminowanie dokumentów papierowych w organizacji.
Jak organizacje Fintech cyfryzują swoją infrastrukturę IT
Technologia w instytucjach finansowych pełni funkcję krwiobiegu. Jest katalizatorem zmian opartych na digitalizacji i zarządzaniu danymi oraz źródłem innowacji. Fintech, dzięki tworzeniu rozwiązań opartych na nowoczesnych, szybko modyfikowalnych rozwiązaniach, należy obecnie do najszybciej rozwijających się branż.
Światło ostrzegawcze zaczyna migać
Kolejna fala pandemii, prawie dwucyfrowa inflacja, kończące się programy pomocowe dla biznesu czy wprowadzony w ostatniej chwili nowy ład podatkowy rodzą pytania o kondycję przedsiębiorstw w 2022 roku.
Integracja i outsourcing łańcucha dostaw w odpowiedzi na kryzys zasobowy w logistyce
400 000 w Europie, 124 000 w Polsce, 60 000 w Niemczech – te liczby to nie wygrane w loterii, a szacunki dotyczące liczb brakujących kierowców. Te liczby trzeba zderzyć z eksplozją gospodarki. GUS wstępnie szacuje, że polska gospodarka w II kwartale 2021 urosła o rekordowe 11,1% rok do roku.
TEMAT NUMERU: E-commerce
Otwórz się na e-commerce
Wszyscy zdają sobie sprawę, jak ważny jest obecnie rozwój cyfrowych kanałów sprzedaży, ale wiele firm nie umie właściwie odpowiedzieć na to wyzwanie. W gąszczu rozwiązań IT i nowych technologii ginie czasem to, co najważniejsze – skuteczny proces sprzedażowy.
E-commerce: więcej tu handlu czy technologii?
Choć przedsiębiorcy uważają e-commerce za przyszłość sprzedaży, to jednak kanał ten często traktowany jest bardziej jako projekt IT niż działania sprzedażowe. Więcej firm skupia się na cyfrowych rozwiązaniach, które mają przyciągnąć użytkowników, niż na zarządzaniu doświadczeniami klientów i ułatwianiu im zakupów.
Chcesz sprzedawać w sieci? Wróć do korzeni
Twórca jednego z najpopularniejszych serwisów rabatowych w Polsce dzieli się doświadczeniami sprzedażowymi ze świata realnego i wirtualnego oraz odsłania tajniki swoich seryjnych sukcesów w e-commerce.
8 ogniw łańcucha wartości e-commerce
Dobry sklep internetowy to nie tylko technologia oraz strona internetowa, lecz kompleksowy model operacyjny. Poznaj sprawdzone podejście do sprzedaży online i wykorzystaj je w swojej firmie.
E-commerce pędzi coraz szybciej. Nie zostawaj w tyle!
Chcesz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym? Zobacz, jak to robi branża fashion i beauty.
Czy Black Friday odejdzie do lamusa?
Największe święto zakupów za nami. Wysokie ceny produktów spowodowane kosztami energii i galopującą inflacją, zerwane łańcuchy dostaw i zawyżane ceny promocyjnych produktów kładły w tym roku cień na ulubione święto konsumentów. Eksperci są jednak zgodni – „czarny piątek” z nami zostanie, ale w zmienionej formie.
STRATEGIA
Strategie wzrostu dla branży handlu detalicznego: sprzedaż po COVID-19
Zawirowania gospodarcze wywołane przez pandemię COVID-19 odbiły się szczególnie mocno na sektorze handlu detalicznego. Wprowadzane, znoszone i ponownie ogłaszane lockdowny, a także obowiązujący reżim sanitarny w sklepach, doprowadziły wiele firm z tej branży do granic wytrzymałości, jednocześnie przyspieszając erę dominacji zakupów online.
Koopetycja, czyli jak współpracować i jednocześnie konkurować
W dzisiejszym usieciowionym świecie nasze podejście do rywali musi się zmienić. Coraz częściej relacje między firmami są bardziej złożone i wymagają nowego spojrzenia oraz nowych narzędzi.
Współpracujemy, kiedy to najlepsza opcja
Efektywna współpraca opiera się na wspólnym tworzeniu wartości przez zaangażowane firmy. To wartość, którą firmy mogą stworzyć razem, a czego nie osiągną osobno.
PRZYWÓDZTWO
Dlaczego ludzie ufają swoim liderom? Albo nie...
Wiarygodność zależy od postrzegania kompetencji i zaufania.
TECHNOLOGIA
Cyfrowi trenerzy rozwoju biznesu
O tym, jak działają systemy rekomendacji, jakie niosą korzyści i zagrożenia, opowiada Michael Schrage, naukowiec z Center for Digital Business na MIT Sloan School i autor książki Siła rekomendacji. Rozmawia Tomasz Kulas.
Netflix Prize. Jak wykorzystać siłę społeczności w biznesie
Konkursy prowokują i inspirują, nagrody motywują. W tym właśnie duchu Reed Hastings, współzałożyciel, prezes i dyrektor generalny firmy Netflix, ogłosił w październiku 2006 roku niezwykły konkurs o nagrodę Netflixa.
RAPORT: Kobiety w biznesie
Już dziś bądź gotowa na wyzwania jutra
Cyfrowa transformacja wymaga od pracowników nowych umiejętności, których brak już dziś odczuwają firmy na całym świecie. Ta luka kompetencyjna stanowi wielką szansę dla kobiet, przegrywających wciąż ze stereotypami i szklanymi sufitami. Zdobycie technologicznej wiedzy i cyfrowej biegłości może stać się dla nich przepustką do awansów na kluczowe stanowiska i okazją, by zwiększyły swój wpływ na przyszłość biznesu.
BASF Polska inspiruje kobiety, by sięgały po marzenia
W BASF wiemy, jak ważna dla kobiet jest praca w wymarzonym zawodzie. Dlatego też zainaugurowaliśmy drugą edycję kampanii „Chemia jest kobietą“. Przedstawiamy w niej kobiety pracujące w BASF, które dążąc do osiągnięcia sukcesu zawodowego, zdecydowały się podjąć kroki zmieniające zarówno ich życie, jak i życie ich bliskich.
Polski biznes otwarty na kobiety
Czy kobieta może być skutecznym liderem w biznesie? Oczywiście. Niestety, w XXI wieku wciąż mamy do czynienia z niewystarczającą reprezentacją kobiet na wyższych szczeblach przedsiębiorstw. Budujący jest jednak fakt, że coraz więcej firm i coraz większa część opinii publicznej zauważa ten problem i działa na rzecz zmian.
Solidarne przywództwo
„Jeśli nie macie tu kobiet, jak możecie mówić, że chodzi o ludzi?” – tymi słowami Mary Robinson, pierwsza prezydentka Irlandii, podsumowała COP21 (Conference of the Parties) w Paryżu w 2015 roku, podczas której zawarto porozumienie paryskie.
RAPORT: Podatki
Czym jest Polski Ład i dlaczego budzi takie emocje?
Polski Ład to plan odbudowy polskiej gospodarki po pandemii COVID-19. Ma zmniejszyć nierówności społeczne i stworzyć lepsze warunki do życia dla wszystkich obywateli. Opiera się na pięciu fundamentach: niższych podatkach, sprawniejszej służbie zdrowia, rozwiązaniach dotyczących mieszkań dla obywateli, wyższych emeryturach i tworzeniu nowych miejsc pracy dzięki inwestycjom m.in. w infrastrukturę, transport, usługi publiczne i cyfryzację – czytamy w rządowym serwisie internetowym. Co to w praktyce oznacza dla polskich przedsiębiorców?
Komentarz eksperta: Podatki od nowego roku
Ustawa wprowadzająca zmiany podatkowe w ramach Polskiego Ładu to 258 stron przepisów, które wymagają nowelizacji aż 26 ustaw.
Komentarz eksperta: Modele pracy i wynagrodzenia do rewizji
Zmiany podatkowe związane z Polskim Ładem mogą obniżyć część wynagrodzeń netto menedżerów i kluczowych specjalistów. Szefowie wielu firm będą się mierzyli z presją płacową. Ale nie chodzi wyłącznie o płace – priorytetem dla pracodawców jest dziś wypracowanie dojrzałego modelu pracy hybrydowej.
STUDIUM PRZYPADKU
Gdy zapomnimy o komunikacji niejawnej…
WiKi PRESS, czołowy producent gier planszowych, chce rozszerzyć biznes na gry komputerowe. Wydawca nie ma w tym obszarze żadnego know-how, dlatego szuka na rynku partnera z odpowiednią wiedzą. Jego uwagę przyciągnął start-up Games FOUR z potencjałem, ale i problemami finansowymi. Niestety, procesowi połączenia firm towarzyszą duże obawy pracowników. Po firmie krążą szkodliwe plotki.
Plotka w komunikacyjnej próżni
Plotka zaczyna się tam, gdzie kończy się skuteczna komunikacja wewnętrzna. Skuteczna, czyli zapewniająca pracownikom rzetelny dostęp do pełnej informacji na każdym poziomie organizacji. Dotyczy to zarówno kontaktu w obiegu formalnym, jak i nieformalnym, o którym wiele firm zdaje się zapominać. Tymczasem komunikacją nieformalną organizacje nie tylko mogą, ale wręcz muszą zarządzać.
PR zaczyna w „domu"
Kiepskie zarządzanie niejawną komunikacją wewnętrzną lub brak tego zarządzania może długo nie dawać widocznych skutków albo odwrotnie – bardzo szybko się zemścić na organizacji. W opisanym przypadku negatywne skutki zaczęły być widoczne relatywnie prędko.
Mniej oficjalnie, ale nadal służbowo
Plotka rodzi się z głodu wiadomości. Próżnia informacyjna to jej swoisty inkubator, gdzie rośnie, żywiąc się ludzką chęcią ogarnięcia rzeczywistości. Nabiera rozgłosu w momencie kryzysowym i sytuacji niepewności, kiedy każda wiadomość, nawet mało prawdopodobna, trafiana podatny grunt. Plotka jest integralną częścią komunikacji nieformalnej.
ALE LIDER
Józef Adam Baczewski – mistrz marketingu
Józefowi Adamowi Baczewskiemu udała się sztuka niezwykła – ze zwykłej gorzałki uczynił produkt wyrafinowany. A nabywcy tak bardzo identyfikowali produkt z marką, że w przedwojennej Polsce nie kupowało się wódki. Kupowało się Baczewskiego.