Magazyn
Nr 13, maj - czerwiec 2022
Lato 2022
Pandemia, wojna w Ukrainie, inflacja, zerwane łańcuchy dostaw, ale też ciągły rozwój technologiczny sprawiły, że konsumenci zmieniają styl życia, pracy i zwyczaje zakupowe oraz sposób, w jaki kontaktują się z firmami. W rezultacie tych zmian ewoluowały też ich potrzeby i oczekiwania względem marek. Co za tym idzie, coraz trudniej o kliencką lojalność. W tej sytuacji żadna firma nie może sobie pozwolić na to, by nie znać swoich odbiorców.
Tematem letniego wydania "MIT Sloan Management Review" jest więc próba odpowiedzi na pytanie: jak spełnić oczekiwania klienta 2.0?
Lista artykułów
Nr 13, maj - czerwiec 2022
EDYTORIAL
Nie pozwól, by klient cię zwolnił
W firmie jest tylko jeden szef. Jest nim klient. I może zwolnić każdego, włącznie z prezesem zarządu, po prostu wydając swoje pieniądze gdzie indziej – twierdził Sam Walton, amerykański przedsiębiorca, założyciel między innymi sieci Walmart.
INSPIRACJE
W poszukiwaniu utraconego szczęścia z pracy
Tradycyjne modele zarządzania nie sprawdzają się dzisiaj, bo zostały wymyślone 150 lat temu. Miejsca pracy mogłyby i powinny być lepsze, pod warunkiem że firmy porzucą anachroniczne metody działania i dadzą pracownikom więcej swobody. O tym, dlaczego warto to zrobić i jak przeprowadzić taką zmianę, opowiada Pim de Morree, współtwórca ruchu Korporacyjnych Rebeliantów. Rozmawia Joanna Koprowska.
Start-upy, które zapewnią twojej firmie bezpieczeństwo online
W „Strefie start‑upów” prezentujemy innowacyjne polskie firmy rozwiązujące problemy współczesnego świata – w tym wyzwania, z którymi mierzy się szeroko rozumiany biznes – za pomocą kreatywności i technologii. Tym razem przedstawiamy pięć start‑upów z sektora bezpieczeństwa cybernetycznego.
Zarządzanie komunikacją kryzysową w erze chmury
To, że dochodzić będzie do naruszeń bezpieczeństwa danych, jest więcej niż pewne. Dlatego dobre przygotowanie się na nie może zminimalizować szkody związane z utratą zaufania konsumentów.
Cyberbezpieczeństwo w firmie, czyli jak nie dać się zhakować
O tym, jakie są obecnie najczęstsze rodzaje ataków cybernetycznych wymierzone w firmy oraz jak się przed nimi chronić, opowiada Cezary Wieczorek, wiceprezes ds. sprzedaży i dystrybucji w Cloudware Polska.
Jak złamać kod kulturowy udanej transformacji cyfrowej
Znajdując równowagę pomiędzy ciągłością a przemianą, liderzy mogą skuteczniej zarządzać ewolucją kultury organizacyjnej towarzyszącą transformacji cyfrowej
Jak kontakty z klientami mogą pomóc marketerom w podejmowaniu decyzji
Rozmowa z szefową marketingu Eventbrite o nawiązywaniu kontaktów z klientami w czasie pandemii oraz o budowaniu wirtualnych społeczności.
Metawersum to zupełnie nowa przestrzeń handlowa
Zaistnienie w metawersum jest zależne wyłącznie od naszej wyobraźni. To nieograniczona niczym przestrzeń, gotowa do przełamywania schematów – także tych sprzedażowych. „Przedsiębiorstwa, które wchodzą do metawersum, to przede wszystkim takie organizacje, które lubią eksperymentować, mają w sobie ducha innowacyjności i chcą zabezpieczyć swoją pozycję na rynku w przyszłości” – opowiada Krzysztof Bulski, dyrektor zarządzający w Molecule Group.
Subskrybenci bez ciasteczek
Im lepiej znasz swojego klienta, tym bardziej adekwatną ofertę możesz dla niego stworzyć. W jego poznaniu nieocenioną wartość mają dane na jego temat, które do tej pory reklamodawcy pozyskiwali m.in. dzięki cookies. Tymczasem rośnie grono konsumentów, którzy niechętnie dzielą się informacjami na swój temat w sieci. Czy istnieje sposób na pozyskanie wiedzy na ich temat bez ciasteczek?
TEMAT NUMERU
Jak neurobiologia wspomaga projektowanie doświadczeń klienta
Wykorzystywanie przez firmy zdobyczy naukowych dotyczących neurologii pozwala im z większą precyzją wprowadzać innowacje.
Spraw, aby klienci ufali twojej marce, podziwiali ją i szanowali
Badania wykazują, że najbardziej cenione marki stosują innowacyjne metody aktywizowania, kuszenia i wzbogacania, choć nie w wymiarze finansowym, swoich klientów.
Niezwykłe biznesy, czyli jak pandemia wymusiła społeczną zmianę
W spolaryzowanej i napiętej atmosferze marki mają do odegrania ważną rolę społeczną, która wykracza daleko poza ich kompetencje sprzedażowe.
Tworzenie strategii odpowiadających na nowe oczekiwania klientów
Firmy i ich liderzy muszą ponownie przeanalizować kluczowe założenia dotyczące zachowań klientów, by sprostać wyzwaniom ery postpandemicznej.
Jak marketing może napędzać wzrost, odpowiadając na wyzwania związane z danymi
Opracowane przez nas narzędzie pozwala marketerom projektować metodologie analityczne dostosowane do potrzeb biznesowych.
Kim dzisiaj jest twój klient i czego potrzebuje?
Każda firma powinna dziś odpowiedzieć sobie na tytułowe pytanie, nawet jeśli jeszcze niedawno znała odpowiedź. Nowa rzeczywistość zmieniła bowiem preferencje konsumentów. Jest czasem testu lojalności względem marek. To, czy firmy go zdadzą, zależy od umiejętności budowania zaufania, podejścia do personalizacji oraz jakości doświadczeń digital first, a także od wyznawanych przez nie wartości.
Chcesz zbudować relację z klientami? Zaproś ich, by usiedli z tobą przy ognisku. Cyfrowym
Niewielkie platformy, często zamknięte dla większego grona użytkowników, w zamian za to gromadzące zaangażowane społeczności internetowe są nowym pomysłem na to, jak łączyć marki z ich odbiorcami. Oto, co marketerzy muszą o tym wiedzieć.
Platforma Dynatrace zapewnia 300% rentowności
Omnilogy to firma, która od lat oferuje rozwiązania IT zapewniające maksymalną wydajność i bezawaryjność aplikacji biznesowych oraz najbardziej rozległych firmowych sieci informatycznych. Jej menedżerowie i konsultanci specjalizują się w analizie, projektowaniu, budowaniu i dostarczaniu rozwiązań do monitorowania wydajności i jakości sieci oraz aplikacji w przedsiębiorstwach, wsparciu automatyzacji testów oprogramowania analityki i prezentacji danych biznesowych. O jednym z takich rozwiązań, o platformie Dynatrace, mówi Marek Walczak, Country Sales Manager.
KIERUNKI
Podziel się wartością, a cały twój ekosystem odniesie sukces
Zwycięskie platformy to takie, w których i liderzy, i naśladowcy dbają wzajemnie o swoje interesy.
Transparentny sposób na dzielenie się informacjami o kliencie
Aby sprostać dynamicznemu rozwojowi, Grupa MatexLab, działająca na wymagającym rynku medycyny estetycznej, wdrożyła rozwiązania platformy Salesforce. Szybki wzrost, utrzymanie wysokiej jakości obsługi i sprawna reakcja na zmiany to wyzwania, ale też efekt pełnej cyfryzacji procesów sprzedażowych i obsługi klienta w Salesforce. Rozmawiamy z Michałem Zychem, Group CIO/CDO w MatexLab, oraz Żanetą Trzaskowską, Board Member, Global Head of Neauvia Devices, i Pawłem Nitką, Head of Training Team w ITP SA.
Mniejszościowi udziałowcy też mogą mieć ważny głos
Partnerzy mniejszościowi mogą mieć znaczący wpływ na decyzje biznesowe podejmowane w spółce joint venture.
Które marki mogą przyciągnąć klientów z powrotem do sklepów
Nowe badania pokazują, że konsumenci, którzy z daną marką kojarzą bogactwo kulturowe, wolą zakupy w sklepie niż w internecie.
Trzy sposoby na sprzedaż wartości na rynkach B2B
Sprzedaż, w której nacisk kładziony jest na wartość, jaką dla klienta może mieć produkt czy usługa, może zwiększyć marże i konkurencyjność. Aby tak się stało, handlowcy muszą zróżnicować swoją ofertę.
Dane syntetyczne – duży potencjał dla biznesu
Dostęp do danych bywa niekiedy utrudniony. Czasem jednak, do uczenia modeli AI czy pozyskiwania wiedzy, można wykorzystywać dane syntetyczne – sztucznie wygenerowane, ale podobne do rzeczywistych.
Czy będziemy czuć przywiązanie do rzeczy, jeśli nie będziemy mieć ich na własność?
Nowe trendy w konsumpcji zmienią relacje między markami a użytkownikami. Firmy opracowują nowe oferty wartości dla klientów i oferują im możliwość czasowego korzystania z produktów. Ten właśnie trend bez wątpienia wpłynie na relacje marek z klientami.
PRAKTYCZNE STUDIUM DECYZJI
Jak nie utonąć w morzu danych?
Działająca w „nowej rzeczywistości” firma Leko, sprzedająca systemy smart home, stanęła przed koniecznością położenia większego nacisku na analizę zmieniających się potrzeb klientów i dotarcia do nich z odpowiednio dostosowanym przekazem marketingowym. Wystarczyła chwila, by nowa szefowa marketingu zorientowała się, że problem leży nie w braku danych, a… w ich nadmiarze, a każdy w firmie ma inny obraz potencjalnego nabywcy.