Maria Korcz
Redaktorka "MIT Sloan Management Review Polska" oraz "ICAN Management Review".
Gdy badanie zaangażowania wprowadza w błąd
W ciągu kilku miesięcy z działu księgowości firmy For Fun Toys, producenta zabawek, odeszły trzy osoby. Kiedy dyrektor finansowy dowiaduje się o kolejnym wypowiedzeniu, razem z szefową działu HR postanawia sprawdzić, dlaczego mimo wysokich wyników w badaniu poziomu zaangażowania rotacja wśród pracowników jest tak wysoka.
Jak nie bać się sztucznej inteligencji i nauczyć się z nią współpracować?
Czy istnieje technologia, która ma szansę w najbliższym czasie zachwycić nas tak, jak zrobił to Chat GPT? W jakim stopniu realne są obawy o to, że maszyny zabiorą nam pracę? Jakich cech osobowości wymaga zarządzanie nowymi technologiami? O innowacyjności i zarządzaniu nią w dynamicznie zmieniającym się świecie rozmawiamy z Achillesem Georgiu.
Jak pozyskać talenty niezbędne do cyfrowego rozwoju firmy?
Popyt na pracowników IT w 2022 roku był aż o 183% wyższy niż rok wcześniej – wynika z badania Just Join IT Raport wynagrodzeń i realnych zarobków w IT 2022. Wiele wskazuje na to, że firmy w inwestycjach w rozwój nowych technologii upatrują szansę na przetrwanie w kryzysie. By ten plan się powiódł, potrzebne będą im jednak talenty. Gdzie i jak ich szukać?
Jak wspierać motywację wewnętrzną w czasach globalnego spadku zaangażowania
Jednym z największych zmartwień liderów jest dziś niski poziom zaangażowania pracowników. Według ostatnich badań Instytutu Gallupa w Polsce wynosi on zaledwie 14%. Dr Malwinę Puchalską-Kamińską, psycholożkę i trenerkę biznesu z SWPS, zapytaliśmy o to, jak firmy mogą budować zaangażowanie, koncentrując się na jednostce i jej motywacji wewnętrznej. Rozmawia Maria Korcz.
Prof. Heskett: „Trzech na czterech menedżerów uważa, że kultura organizacyjna ich firmy wymaga naprawy”
James Heskett jest emerytowanym profesorem Harvard Bussines School, doradcą biznesowym i autorem książek poświęconych zarządzaniu. W jednym ze swoich badań odkrył, że firmy, które reprezentują elastyczne kultury organizacyjne osiągają lepsze wyniki finansowe. Zapytaliśmy go o to, jak kształtować kulturę organizacyjną w niepewnych czasach i dobie hybrydowych modeli pracy.
Język ma znaczenie. Włączająca komunikacja w inkluzywnej organizacji
O rolę inkluzywnej komunikacji w organizacjach zapytaliśmy Ewelinę Moroń, twórczynię słownika feminatywów, i Magdalenę Pilarską, employer branding menedżerkę z BNP Paribas Bank Polska. Rozmawia Maria Korcz.
Firma bez biura. Jak nią zarządzać?
Firma ReJobs powstała siedem lat temu i od początku swojego istnienia pracuje zdalnie. Nigdy nie miała własnego biura i na razie nie zamierza go mieć. Co jest kluczem do efektywnej pracy w takiej formule? Co robią liderzy, żeby podtrzymać motywację jej pracowników? Z Moniką Maćkiewicz, CEO ReJobs oraz recruitment manager w Hortex, rozmawia Maria Korcz.
Biura XXI wieku, czyli nowa rola miejsc pracy
Brak miejsca do wideokonferencji, pracy zespołowej i pracy kreatywnej – to najczęstsze problemy, jakie pracownicy dostrzegają w przestrzeni biurowej. Nowe realia pracy stworzyły bowiem nowe potrzeby jej organizacji. Jak tworzyć biura, które im sprostają i na nowo przyciągną ludzi?
W pułapce niejasnych oczekiwań
Producent napojów owocowych Sady Jarzębskich chce wprowadzić na rynek nowy produkt. Wszystko oprócz strategii komunikacji jest już gotowe. Przetarg na jej przygotowanie wygrywa wielokrotnie nagradzana agencja Creativity Leaders. Niestety, opracowana przez nią kampania zupełnie rozmija się z wizją klienta, a czas na wprowadzenie produktu na rynek nieubłaganie ucieka.
Kryzys zaangażowania pracowników
Do czasu pandemii zaangażowanie pracowników rosło, wraz z jej wybuchem jednak, po raz pierwszy od dekady, dopadła je stagnacja, a według ostatnich danych Instytutu Gallupa jedynie 2 na 10 pracowników aktywnie angażuje się w swoją pracę. Gdzie szukać przyczyn takiego stanu rzeczy i jak temu zaradzić?
(Nad)ludzkie zdolności nowych technologii. Jak mogą przydać się w firmie?
Nowe technologie rewolucjonizują życie we wszystkich zakątkach świata i zmieniają sposób funkcjonowania firm. Przedstawiamy najciekawsze innowacje, które mogą już niebawem przydać się w biznesie.
LinkedIn w Polsce rośnie. Jak znaleźć sobie na nim miejsce?
Social media szybko ewoluowały z platform do kontaktu ze znajomymi na ważne kanały sprzedaży, networkingu i budowania marki. Kiedy coraz więcej użytkowników rezygnuje z kont na Facebooku, a Instagram osiągnął próg nasycenia influencerami, LinkedIn staje się coraz bardziej atrakcyjną przestrzenią dla biznesu.
Już 86% Polaków martwi się o klimat. Jak zmienia to ich decyzje zakupowe?
Wiadomo, że konsumenci oczekują od firm działań, które będą (co najmniej) neutralne środowiskowo. Coraz więcej wiemy też o tym, w jakim stopniu wpływa to na ich decyzje zakupowe. Prawie 90% Polaków deklaruje, że obawia się kryzysu klimatycznego, a za tą obawą podążają konkretne zmiany w ich decyzjach konsumenckich.
Na jakie trendy pracodawcy powinni zwrócić uwagę w 2023 roku?
Rok 2022 zbliża się ku końcowi, więc coraz częściej zastanawiamy się, co przyniesie kolejne 12 miesięcy. Jaki będzie rok 2023 dla pracodawców i pracowników? Przyglądamy się trendom wynikającym z badań w zakresie HR, na które warto zwrócić uwagę.
Merry Crisis, czyli nieświąteczne nastroje na święta
Merry Crisis and a Happy New Fear – głosiło graffiti, które w 2008 roku podczas zamieszek w Atenach pojawiło się na murach greckiego Banku Narodowego. Po 14 latach slogan powraca, nabierając nowego znaczenia.
Rekrutacja, która przyciąga kandydatów. Jak to robić?
Choć kryzys wywołany wysoką inflacją i wojną w Ukrainie coraz bardziej daje się odczuć pracodawcom i zmusza ich do szukania oszczędności m.in. w kosztach zatrudnienia, rywalizacja o najlepszych pracowników nie schodzi na drugi plan. To oni mogą być dla firm szansą na przejście suchą nogą przez kryzys.
Strefa innowacji: Technologie wsparciem w walce z ludzkimi niedoskonałościami
Nowe technologie zmieniają nie tylko funkcjonowanie firm, ale także rewolucjonizują życie we wszystkich zakątkach świata. Przedstawiamy najciekawsze innowacje, które przydają się w biznesie.
Polska gospodarka cyfrowa rośnie w siłę
Polska jest w Europie Środkowo-Wschodniej liderem pod względem nominalnej wielkości e-commerce. Ale jaka będzie jego przyszłość w obliczu inflacji studzącej nastroje konsumenckie?
Rasmus Hougaard: „Gdy jesteś liderem, musisz rozdzielać empatię od współczucia”
Założyciela oraz CEO Potential Project, autora bestsellerów w zakresie zarządzania i wykładowcę biznesowego Rasmusa Hougaarda zapytaliśmy o to, jak otoczenie biznesowe zmienia dziś paradygmat przywództwa i o czym muszą pamiętać liderzy stojący na czele zespołów w czasach nieustającej niepewności. Rozmawia Maria Korcz.
Quiet quitting – dlaczego wszyscy nagle o nim mówią?
Od kilku tygodni biznesowe portale i użytkownicy mediów społecznościowych na potęgę rozpisują się o zjawisku zwanym quiet quitting. Ale czy ciche odejścia faktycznie mają miejsce i czy ten trend, o ile rzeczywiście istnieje, powinien martwić pracodawców?