Magazyn
Nr 13, luty - marzec 2022
Demografia, głupcze!
Dziś na rynku pracy funkcjonują aż cztery generacje pracowników, a każdą z nich ukształtowały różne czasy i warunki. Każde pokolenie prezentuje odmienne postawy, oczekiwania i podejście do miejsca pracy, z czym nie radzą sobie sprawdzone dotychczas metody zarządcze. I nic w tym dziwnego, gdyż sześćdziesięcioletniemu boomersowi trudno spojrzeć na rzeczy z perspektywy trzydziestoletniego milenialsa. I odwrotnie. Nie pomagają też szkodliwe stereotypy, które tylko potęgują konflikty i utrudniają zrozumienie różnic dzielących pokolenia.
Czy polskie firmy są przygotowane do efektywnego zarządzania swoimi obecnymi i przyszłymi pracownikami? Postanowiliśmy to sprawdzić i w tym celu przeprowadziliśmy badanie, którego wyniki prezentujemy w specjalnym bloku artykułów, zatytułowanym Demografia, głupcze!. Dobrą informacją jest to, że polscy menedżerowie i pracownicy mają świadomość korzyści płynących z różnorodności wiekowej, o czym piszemy w artykule Cztery generacje w miejscu pracy. Jak to ogarnąć?. Ale jest też zła wiadomość --- ankietowani nie potrafią korzystać z tej różnorodności ani nią zarządzić. Dlatego w tekście Przywództwo ma łączyć, nie dzielić analizujemy, jakie postawy liderów i podejście do zarządzania pomagają w budowaniu wielopokoleniowych i efektywnych zespołów. Blok artykułów poświęconych demografii uzupełniają teksty Marketing dopasowany do pokoleń oraz Sprzedaż to wyzwanie wielopokoleniowe, w których podpowiadamy, jak kształtować przekaz, by skutecznie docierać do przedstawicieli różnych generacji.
Niestety, wyzwania natury generacyjnej to tylko kropla w morzu problemów, z jakimi zmagają się dziś przedsiębiorcy. Wśród nich jest inflacja, która zalewa rynki z siłą tsunami. Jak sobie więc radzić z partnerami i podwykonawcami, którzy chcą wykorzystać sytuację i zaostrzyć swoją politykę cenową? Receptę na to wyzwanie zamieszczamy w artykule Jak negocjować ceny z dostawcami na rynku inflacyjnym.
Polecamy też Państwu pozostałe artykuły!
Lista artykułów
Nr 13, luty - marzec 2022
EDYTORIAL
Jak boomers z milenialsem
Dziś na rynku pracy funkcjonują aż cztery generacje pracowników, a każdą z nich ukształtowały różne czasy i warunki. Każde pokolenie prezentuje odmienne postawy, oczekiwania i podejście do miejsca pracy, z czym nie radzą sobie sprawdzone dotychczas metody zarządcze.
TRENDY
Jak marketing konwersacyjny ułatwia kontakt z klientem
Dynamiczny rozwój e-commerce to nie tylko szansa wzrostu dla firm, ale też nowe wyzwania. Wśród tych drugich szczególnie istotna stała się konieczność szybkiego odpowiadania na potrzeby klientów. Umożliwia to marketing konwersacyjny.
Tik Tok: Przestrzeń komunikacyjna dla firm
W grudniu 2021 roku Tik Tok wyprzedził wyszukiwarkę Google pod względem liczby użytkowników. Żadnej innej platformie przez ostatnie kilka lat nie udało się tego osiągnąć. To wydarzenie otwiera nowy rozdział w historii mediów społecznościowych. Ale co oznacza ono dla biznesu?
Christine McCarthy: Zwinność i innowacje potrzebują poczucia bezpieczeństwa
Jak stworzyć środowisko pracy, które sprzyja innowacji i przyczynia się do wzrostu, zamiast go hamować? W jaki sposób budować kulturę organizacji sprzyjającą rozwijaniu zwinnych zdolności i wzmacniającą wartościowe zachowania zespołów i liderów. Na te pytania odpowiada dr Christine McCarthy, dyrektor generalna TEC Leadership Institute. Rozmawia Jacek Tomczyk.
Trendy technologiczne w 2022 roku
Zwinność, szybkość i umiejętność podejmowania właściwych decyzji stały się siłą napędową wielu firm. Do tego potrzebne są jednak odpowiednie technologie. Przedsiębiorcy są świadomi, że ich biznes będzie mniej kosztowny i jednocześnie bardziej konkurencyjny, jeżeli zainwestują w cyfryzację.
„Wielka rezygnacja” tylko dla bogatych
Jednym z ubocznych efektów koronawirusa stało się przewartościowanie stosunku do życia i pracy. Wiele osób stwierdziło, że etat w korporacji to nie jest najlepszy sposób na życie, co zaowocowało masowymi odejściami. Czy zjawisko nazywane wielką rezygnacją może odcisnąć piętno również na polskim rynku pracy?
Jak biznes może sobie poradzić z luką umiejętności w erze cyfrowej
Zapytaliśmy przedstawicieli społeczności Digital Shapers i CIONET o to, jakich kompetencji cyfrowych brakuje w ich zespołach i jak zamierzają się z tym uporać. Choć diagnoza obecnej sytuacji nie napawa optymizmem, plany przedsiębiorców dają iskierkę nadziei na zniwelowanie problemu.
Forum Idei: Przywództwo, kultura organizacyjna i dylematy liderów
Przedstawiamy wyniki badań prowadzonych przez największe ośrodki akademickie na świecie, m.in. Northwestern University, London Business School, Harvard Business School i Stanford Graduate School of Business.
TEMAT NUMERU: Demografia, głupcze!
Demografia, głupcze!
Podział pracowników na pokolenia – czy to potrzebne? Czy warto szukać tego, co dzieli, a nie łączy?
Marketing dopasowany do pokoleń
Marketerzy na całym świecie muszą stawić czoła obsłudze pięciu różnych pokoleń.
Cztery generacje w miejscu pracy. Jak to ogarnąć?
Jedni chcą w spokoju wykonywać swoje obowiązki, drudzy mocno się angażują, trzecim wszystko się należy, a czwarci chcą zmieniać świat. Dowiedz się, jak polskie firmy radzą sobie ze zmianami demograficznymi i czy potrafią korzystać z dobrodziejstw płynących z różnorodności.
Pokoleniowa wieża Babel
W dobie pandemii koronawirusa przez wszystkie przypadki odmienialiśmy termin efekt motyla, mówiący o skali współzależności rządzących obecnie światem. Ale to efekt wieży stanowi obecnie prawdziwe wyzwanie dotykające rdzenia kultury biznesowej. Na czym on polega?
Przywództwo ma łączyć, nie dzielić
Menedżerowie są przekonani o przewadze wielopokoleniowych zespołów nad tymi jedno- czy dwupokoleniowymi. A mimo to wpadają w pułapkę otaczania się ludźmi podobnymi do siebie. Czas, by wykorzystali zarówno siłę różnic, jak i podobieństw pracowników w różnym wieku, stając się liderami łączącymi pokolenia. Jak mogą to osiągnąć?
Sprzedaż to wyzwanie wielopokoleniowe
Każdy z nas jest inny, ma inne oczekiwania i potrzeby. A jednak wykazujemy wiele cech wspólnych z naszymi rówieśnikami, gdyż ukształtowały nas czasy, w których się rozwijaliśmy, i otaczające nas realia. To przekłada się na nasze zwyczaje zakupowe, oczekiwania wobec marek oraz ich sprzedawców. Praktyka pokazuje, że to, co działa na „igreki”, zupełnie nie sprawdza się w przypadku „iksów”. I odwrotnie.
RAPORT: Biura
Biuro, do którego chce się wracać
Z powrotem do biur jest jak z medalem. Z jednej strony większość menedżerów widzi uzasadnioną potrzebę przywrócenia tradycyjnego, stacjonarnego modelu pracy. Ale jest też druga: pracownicy zdążyli już przyzwyczaić się do pracy zdalnej i po okresie spowolnienia znów notuje się wzrost wydajności tej formy wypełniania obowiązków służbowych. Czy te tendencje da się pogodzić?
„Zielona” centrala Grupy Crédit Agricole w Polsce
W grudniu 2019 roku Grupa EFL przeniosła się do nowego biura. Główna siedziba wszystkich spółek Grupy Crédit Agricole w Polsce znajduje się teraz w nowym, ekologicznym kompleksie Business Garden w centrum Wrocławia.
Elastyczna przestrzeń sprzyjająca zaangażowaniu
Elastyczne powierzchnie biurowe pojawiły się w Polsce jeszcze przed pandemią, ale to właśnie ostatnie kilkanaście miesięcy dobitnie udowodniło, że jest to rozwiązanie sprawdzające się w każdych, nawet najbardziej niepewnych czasach. To formuła biura gotowego na każde wyzwania, jakie przyniesie najbliższa i dalsza przyszłość.
Jak oświetlenie wpływa na wellbeing w biurze?
Przepis na biuro idealne jest prostszy, niż się wydaje. Wystarczy wziąć pod lupę podstawowe ludzkie potrzeby. Innymi słowy, inspiracji najlepiej szukać w naturze.
Biuro dbające o dobrostan
Troska o zaangażowanie i dobrostan pracowników zaczyna się w momencie, w którym wybierasz siedzibę twojej firmy.
STRATEGIA
Nikt nie zna swojej strategii, nawet najwyższa kadra menedżerska
Nowe badania ujawniają trzy zaskakujące powody, dla których menedżerowie nie znają strategii swojej firmy.
Jak negocjować ceny z dostawcami na rynku inflacyjnym
Powrót inflacji sprawia, że negocjacje cenowe stają się coraz bardziej wymagającą i strategicznie kluczową umiejętnością.
TECHNOLOGIA
Co liderzy powinnni wiedzieć o metaświecie
Wszyscy czujemy potrzebę ucieczki od otaczającej nas rzeczywistości, nawet podczas pracy, choćby na kilka chwil. Telewizja, filmy, książki i gry wideo – wszystkie te media zaspokajają zaledwie skrawek naszego pragnienia eskapizmu. Jednak w przyszłości nasza chęć oderwania się od rzeczywistości może przyjąć formę wciągających doświadczeń cyfrowych zwanych metawersum (metaverse).
RAPORT: Zielona transformacja
Zielona tranformacja każdej firmy
Uwaga, nie mówimy już o modzie albo nie dyskutujemy o szlachetnych pobudkach akcji związanych z troską o środowisko naturalne. Zielona transformacja twojej firmy to klasyczna sytuacja typu być albo nie być – jest obecnie niezbędna do przetrwania i rozwoju biznesu, niezależnie od branży.
Nadeszła zielona (r)ewolucja w IT
Czy wiemy, ile dwutlenku węgla generujemy, korzystając z Netflixa? Czy firmy, korzystając z chmury, wiedzą, ile CO2 emitują do atmosfery te usługi? Dziś te pytania są wyjątkowo zasadne. Zmiany klimatu dotykają nas wszystkich, ale podejście do zrównoważonej transformacji jest często diametralnie odmienne w różnych branżach. Firmowe działy IT oraz cały sektor nowych technologii są jednymi z tych, które już dziś bardzo mocno się zmieniają.
Strategia ekorozwoju przynosi korzyści firmie i otoczeniu
Ekstremalne zjawiska pogodowe wywołują niepokoje konsumentów i obywateli, w konsekwencji zmuszają do działania rządy, organizacje międzynarodowe i przedsiębiorstwa. Obawy przed skutkami nasilenia się efektu cieplarnianego sprawiają, że ludzie przekształcają swoje nawyki konsumpcyjne, a firmy – sposób działania.
Cyfrowe narzędzia pomagają chronić planetę
Przeciętny Polak zużywa rocznie ponad 143 kilogramy papieru. To dużo, choć mniej niż Luksemburczyk, Niemiec czy Austriak, którzy potrzebują ponad 100 kg więcej. A przecież produkcja papieru jest szkodliwa dla środowiska, bo wiąże się z postępującą wycinką drzew oraz ogromnym zużyciem wody i energii. Tę sytuację zmienić może upowszechnienie cyfrowych narzędzi.
KOMUNIKACJA
Porozumiewaj się zrozumiale
Pielęgnowanie dobrej współpracy w dużej, zróżnicowanej i potencjalnie rozproszonej grupie oznacza, że wszyscy muszą dobrze rozumieć, co się dzieje i w jakim kierunku zmierzasz. Poznaj sposób na formalną i nieformalną komunikację, która redukuje tarcia wynikające z nieporozumień lub słabej pamięci.
Jak zobaczyć więcej i dojść dalej w biznesie
Współpraca dla samej współpracy nie ma sensu. Ale jest nieoceniona, gdy trzeba się uporać ze złożonymi problemami o nieoczywistych rozwiązaniach. Jak zespołowo stawiać czoła trudnym wyzwaniom, a także dlaczego należy skończyćz udawaniem współpracy i „zgadywatonami”, opowiada Gretchen Anderson, doświadczona konsultantka, autorka książki Sztuka współpracy. Rozmawia Joanna Koprowska.
JAK TO ZROBIŁYŚMY
Omnichannel ponad granicami
Pomysł na innowacyjną rękawicę do demakijażu wykonaną z mikrowłókna przywiozły z Tasmanii. Dopracowały go wraz z producentami z Korei. A pierwszego dystrybutora poznały w Arabii Saudyjskiej. Założycielki firmy Phenicoptere opowiadają o tym, jak sprzedaż wielokanałowa pomogła im stworzyć globalną markę Glov.
STUDIUM PRZYPADKU
Jak wykorzystać LinkedIn w strategii sprzedaży
Polska firma informatyczna eksperymentuje z wykorzystaniem potencjału social sellingu w sprzedaży. Efektywność tej strategii zależy od jakości współpracy między działami marketingu i sprzedaży. Jednak okazuje się, że ich pracownicy mówią innymi narzeczami, a to generuje szereg wyzwań.
Nowe narzędzie sprzedaży czy ulotna moda
Zmienia się sposób, w jaki klienci B2B dokonują zakupów. Dobre relacje biznesowe, o które kiedyś tak zabiegali handlowcy, przestają mieć decydujące znaczenie w wyborze dostawcy. Kupujący nie chcą też tracić czasu na zbędne spotkania. Do tego decyzje podejmują zespoły zróżnicowane wiekowo, geograficznie i funkcjonalnie. Złe wiadomości? Wręcz przeciwnie. To szansa dla nowej, cyfrowej sprzedaży B2B.
Social selling w wersji pilotażowej
Osoby wdrażające w firmie sprzedaż społecznościową powinny pamiętać o tym, aby zmianę tę wprowadzać stopniowo. Dzięki temu będą mieć szanse przetestować działania na żywym organizmie i lepiej dostosują je do potrzeb zarówno handlowców, jak i klientów.
Przykład powinien iść z góry
Wdrożenie strategii social sellingu, a co za tym idzie –wyznaczenie na nowo misji danej firmy, powinno wybrzmieć z ust lidera tej organizacji. Wprowadzanie zmian powinno zacząć się „od góry” i nie można przeskoczyć nagle dwa piętra niżej, gdyż w firmie zapanują niezrozumienie i chaos.
ALE LIDER
Piotr Steinkeller – kapitalista z ludzką twarzą
Jedna z krętych warszawskich uliczek nosi imię Piotra Antoniego Steinkellera. Konia z rzędem temu, kto wie, kim był ten człowiek.