Jednym z najważniejszych trendów w światowym e‑commerce są platformy marketplace. Właściciele luksusowej marki odzieżowej i narciarskiej Mountwear zastanawiają się, czy dołączyć do takiej platformy i skorzystać z jej skali, czy też trzymać się ekskluzywności oraz w pełni kontrolować proces sprzedaży.
Przez platformy marketplace przechodzi rocznie ok. 2/3 globalnej sprzedaży e‑commerce realizowanej w kanale B2C. Występują zasadniczo w dwóch typach: wertykalnym i horyzontalnym. Marketplace wertykalny to platforma sprzedażowa skupiająca się na sprzedaży konkretnej kategorii produktów określonej grupie docelowej, np. Eobuwie, Morele. net. Platforma marketplace typu horyzontalnego oferuje produkty z wielu kategorii i ma szeroką grupę docelową.
Dzięki ich skali i niskiemu progowi rozpoczęcia sprzedaży platformy te są kuszącą opcją dla rozwoju biznesu. Głównymi atutami marketplace’ów jest ich zasięg dotarcia do nowych segmentów klientów, ograniczenie kosztów logistycznych i operacyjnych, a także możliwości skorzystania z doświadczenia i technologii platformy. Korzystanie z nich niesie za sobą też ryzyko związane z utratą kontroli nad doświadczeniem klienta, rozmycia wizerunku i wartości marki oraz potencjalne problemy z niezgodnością strategii cenowej. Czy warto więc tam być?