Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Jak firmy doradcze nie dały się zaskoczyć zmianom

Połączenie podejścia pragmatycznego z lekko paranoicznym może zapewnić doświadczonym firmom elastyczność w obliczu ciągłych zmian.

Firmy świadczące wysoko wyspecjalizowane usługi profesjonalne od dłuższego czasu żyją w cieniu nadchodzącej rewolucji na rynku. W 2015 roku Richard i Daniel Susskind stwierdzili, że technologia spowoduje „trwale postępujący spadek zapotrzebowania na profesjonalne usługi wykonywane przez ludzi”, tymczasem całkiem niedawno firma analityczna CB Insights ogłosiła, że „sektor doradztwa w zakresie zarządzania lada chwila czeka potężna fala niespotykanych dotąd zmian”. Jeszcze wcześniej autorytet w dziedzinie zarządzania, profesor Harvard Business School i konsultant Clayton Christensen wraz ze współpracownikami stwierdził, że „chociaż nie jesteśmy w stanie przewidzieć dokładnego kierunku, w jakim pójdą przełomowe zmiany w branży konsultingowej, to możemy z całą pewnością stwierdzić, że niezależnie od ich tempa niektóre firmy o ugruntowanej już pozycji dadzą się zaskoczyć”.

Pomimo tych prognoz rzeczywistość okazała się inna. W konsultingu i usługach prawnych firmy należące do „starej gwardii” nie straciły swoich wpływów i nadal pozostają rentowne. Pojawiło się wielu potencjalnych młodszych konkurentów, chcących zrobić rewolucję. Niektórzy ponieśli porażkę, inni zyskali silną pozycję w wybranych przez siebie niszach, jednak nikomu nie udało się podważyć – a co dopiero zburzyć – dotychczasowego porządku rzeczy. Większość liderów w branży sięgnęła po cały wachlarz strategii i taktyk zapewniających błyskawiczną adaptację w obliczu nowych zagrożeń.

Zostało 93% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

David Lancefield

doradca prezesów, specjalista w zakresie strategii, coach i były starszy partner w PwC

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy