IKEA nie zrezygnowała z wykorzystywania dronów do gospodarowania zapasami, mimo iż programy pilotażowe użycia bezzałogowców spaliły na panewce. Firma wymyśliła inne podejście do wypróbowywania raczkujących technologii.
Firmy które rozważają wdrożenie konkretnej technologii, z reguły uzależniają swoją decyzję od tego, jak mocne jest jej uzasadnienie biznesowe. Taka ocena jest prosta wtedy, gdy technologia ma udoskonalić istniejący sprzęt lub zastąpić procesy manualne automatycznymi, lub wtedy, gdy znalazła ona już zastosowanie w innych firmach, które wykazały jej zalety. Ocena wartości nowej technologii jest jednak o wiele trudniejsza wtedy, gdy nie weszła ona jeszcze do powszechnego użytku.
W rzeczywistości wymuszone przez budżet biznesowe uzasadnienie użycia nowych technologii jest tendencyjne, ponieważ nie uwzględnia ich walorów edukacyjnych i skutków ubocznych. Z kolei w przypadku braku dyscypliny narzucanej przez dobre uzasadnienie biznesowe firmy, które wypróbowują nowe technologie w ramach pojedynczych projektów pilotażowych, często przekonują się, że tego rodzaju eksperymenty prowadzą donikąd.
Aby zrozumieć, w jaki sposób organizacje mogą skutecznie ocenić, wypróbować i wdrożyć nowatorskie technologie, przyjrzeliśmy się próbom udoskonalenia gospodarowania zapasami przy użyciu dronów, podejmowanym przez firmę IKEA. Szczegółowy opis tego badania zawarliśmy w artykule Emerging Technologies and the Use Case: A Multi- Year Study of Drone Adoption, opublikowanym w 2022 roku przez „Journal of Operations Management”. Doświadczenia tej firmy pokazują, że przypadek użycia (use case) można rozwinąć w wartościowy projekt biznesowy dzięki skoordynowanemu podejściu i odpowiednim partnerom.
IKEA może i jest największą firmą meblarską na świecie, ale zmaga się z tym samym problemem, co każda sieć detaliczna, jakim jest odpowiedni stan zapasów. Wiedza na temat tego, co, kiedy i gdzie znajduje się w magazynach firmy, ma newralgiczne znaczenie, ale ludzkie błędy nadal wkradają się w działalność organizacji, która każdego dnia wysyła setki tysięcy produktów. Za każdym razem, gdy klient pyta o produkt, którego firma nie ma na stanie, traci ona możliwość sprzedaży – zarówno w danej chwili, jak i w przyszłości, jeśli rozczarowanie klienta brakiem dostępności oferty jest wystarczająco duże.
Sformułowanie uzasadnienia biznesowego dla inwestycji w najnowszą technologię jest ważne, ale najpierw warto skupić się na przypadku użycia, czyli na tym, jak wykorzystać daną technologię do rozwiązania problemu biznesowego.