Magazyn
Nr 10, sierpień - wrzesień 2021
Wypalenie organizacyjne
Niewiele firm przyjmuje do wiadomości, że nieustanne podkręcanie tempa pracy i przyjmowanie na siebie coraz większej liczby zadań nie prowadzi w długim okresie do ponadprzeciętnych wyników. Niestety, nadmiar obowiązków, zamiast do wzrostu, prowadzi raczej do wypalenia pracowników, co negatywnie wpływa na ich zaangażowanie i produktywność. I nie wynika to z ich złej woli czy lenistwa, lecz jest naturalnym następstwem funkcjonowania w warunkach ciągłego stresu, przemęczenia i szaleńczego tempa.
Takie wnioski płyną z badania, które przeprowadziliśmy w letnich miesiącach wśród polskich firm. Ich liderzy, korzystając z postcovidowego ożywienia, narzucają swoim pracownikom nadmierne obciążenia, co prowadzi często do skutków przeciwnych wobec oczekiwań. Wnioski płynące z tego badania prezentujemy w artykule Firmy w pułapce przyspieszenia. Wynika z niego, że nie można czynić z przyspieszonego tempa nowej normalności. Nawet bolidy Formuły 1 muszą co parę okrążeń zjeżdżać do pit stopu. Dlatego po okresach wzmożonego wysiłku warto dać pracownikom trochę oddechu, by nabrali sił, by mierzyć się z nowymi wyzwaniami. A tych w obecnych czasach na pewno nie zabraknie.
Nadmierne naciski na pracowników nie przekładają się na zaangażowanie i efektywność ludzi, a raczej na spadek lub utratę tych wartości, o czym przekonuje Amy C. Edmondson w artykule Bezpieczeństwo psychiczne w pracy. Negatywne efekty wysokiego tempa obserwujemy również w przypadku pracy zdalnej, której popularność drastycznie wzrosła w okresie pandemii. O tym, jak sobie radzić z narastającą frustracją, piszemy w artykule Samoregulacja. Jak pracować w domu i nie zwariować.
Polecamy też Państwu pozostałe artykuły i życzymy stabilnego wzrostu w tych niestabilnych czasach!
Lista artykułów
Nr 10, sierpień - wrzesień 2021
EDYTORIAL
Zwolnij, by przyspieszyć
Niewiele firm przyjmuje do wiadomości, że nieustanne podkręcanie tempa pracy i przyjmowanie na siebie coraz większej liczby zadań nie prowadzi w długim okresie do ponadprzeciętnych wyników.
TRENDY
Paweł Tkaczyk: Żółty robi robotę
– Kiedy komunikujemy markę, powinniśmy uwzględniać, do jakiego typu ludzi będzie trafiała – mówi Paweł Tkaczyk, strateg, właściciel agencji Midea, autor trzech bestsellerowych książek. Nie oznacza to jednak, że przekaz marki introwertycznej trafi bardziej do introwertyków niż do ekstrawertyków. Rozmawia Paulina Kostro.
Czy wkrótce przestawimy się na 4-dniowy tydzień pracy?
Wprowadzony w Islandii 4‑dniowy tydzień pracy okazał się ogromnym sukcesem, podobnie jak próbne ograniczenia czasu pracy w Japonii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii czy Nowej Zelandii. Co ważne, ten model pracy testowany jest już przez firmy na całym świecie, w tym także w Polsce.
Jak globalizacja wpływa na wysokość płac i sytuację pracowników (i dlaczego nie jest wcale tak źle, jak myśli większość)
Przenoszenie produkcji za granicę, na przykład w celu optymalizacji kosztów, nie musi oznaczać ani niższych płac, ani gorszych warunków pracy Europejczyków, w tym Polaków. Najnowsze wyniki badań prowadzonych na Politechnice Gdańskiej wskazują, że straty wynikające z globalizacji łańcuchów produkcji są zaskakująco marginalne.
Co liderzy powinni wiedzieć o transformacji energetycznej na świecie
Jesteśmy świadkami (i uczestnikami) bezprecedensowego przyspieszenia transformacji energetycznej. Aby sprostać wyzwaniom klimatycznym nadchodzącej dekady, musimy uwzględnić szereg działań w praktykach politycznych, społecznych oraz biznesowych. Poszukując najlepszych rozwiązań czy kierunków ekspansji, dobrze jest wiedzieć, gdzie transformacja nabiera rozpędu, a gdzie się wlecze.
Pandemia nie sprzyja lojalności w pracy
Czasy pandemii na długo będą kojarzyć się z huśtawką na rynku pracy. Najpierw mieliśmy gwałtowną,
choć nietrwałą zmianę z rynku pracownika, na rynek pracodawcy, a potem z dnia na dzień wiele firm przeszło na pracę zdalną i hybrydową. Jak to odbiło się na lojalności pracowników wobec pracodawców?
Kryzys przyspieszył transformację firm rodzinnych
Zwinność, poczucie misji, kultura organizacyjna, przyjęcie długoterminowej perspektywy – to cechy, które pomogły firmom przyspieszyć realizację transformacji w trakcie pandemii.
Jak wygrywać dzięki zarządzaniu przez wartości
Na początku lat 90. przyjechał do Polski z Holandii, gdzie jego ojciec kierował rodzinnym przedsiębiorstwem. Z działającej lokalnie od ponad pół wieku firmy Ewald Raben stworzył międzynarodową organizację. Z okazji 90-lecia istnienia Grupy Raben opowiada naszej redakcji o kulisach sukcesu i swoim podejściu do zarządzania.
NA TABLICY: Jak skutecznie zarządzać wielopokoleniowym zespołem
W firmach pracują przedstawiciele różnych generacji. Przez to, że inaczej patrzą na świat, często trudno im się dogadać. Stosując cztery sposoby, szybko przekonasz się, jak wielki potencjał kryje się w multigeneracyjnym miejscu pracy, i uczynisz z pokoleniowych różnic źródło sukcesu firmy.
TEMAT NUMERU: Wypalenie organizacyjne
TEMAT NUMERU: Wypalenie organizacyjne
Polskim firmom grozi pandemia wypalenia. Oczywiście nie tylko firmom, lecz przede wszystkim ich pracownikom, ale ten problem jest już rozpoznany. Dużo się o nim mówi i pisze, a w wielu przedsiębiorstwach podjęto już różnego rodzaju programy naprawcze, chociażby darmowe konsultacje psychologiczne. Mało kto dostrzega jednak inne, szersze zagrożenie, jakim jest „pułapka przyśpieszenia” – temat znacznie poważniejszy niż samo tylko wypalenie czy „zmęczenie cyfrowe” pracowników.
Firmy w pułapce przyspieszenia
Liderzy, którzy chcą rozwijać przedsiębiorstwa, oczekują od pracowników ponadprzeciętnego zaangażowania. Jednak nadmierne obciążenie ludzi pracą może przysporzyć firmie więcej problemów niż korzyści. Dowiedz się, na czym polega pułapka przyspieszenia i oceń, czy nie przyczyniasz się do wypalenia swojej organizacji.
Okiem ekspertów
W ramach badania Polskie firmy w pułapce przyspieszenia przeprowadziliśmy szereg wywiadów jakościowych, podczas których spytaliśmy przedstawicieli polskich przedsiębiorstw oraz uczelni o ich doświadczenia i opinie związane ze zjawiskiem wypalenia organizacji i zespołów, a także towarzyszącego temu zjawisku, choć nie tylko, wypalenia zawodowego pojedynczych pracowników.
Bezpieczeństwo psychiczne w pracy
Dziś żaden pojedynczy człowiek nie dysponuje całą wiedzą ani umiejętnościami potrzebnymi do wykonania pracy dla klientów. Dlatego ważniejsze niż kiedykolwiek stało się to, aby pracownicy zabierali głos w sprawach dotyczących firmy i jej otoczenia oraz wspólnie budowali jej wzrost. Niestety, nie będą tego czynić, jeśli sparaliżuje ich strach.
Amy C. Edmondson: Spraw, by ludzie mówili ci prawdę
Myślimy o liderach jak o kapitanach, którzy przeprowadza nas przez wzburzone morze na suchy ląd. Tymczasem dobre przywództwo w tak niepewnych i złożonych czasach wygląda inaczej. Gdy nikt nie zna właściwych odpowiedzi, liderzy nie musza samodzielnie szukać rozwiązań. Muszą za to budować bezpieczne środowisko pracy. O tym, jak to zrobić, z prof. Amy C. Edmondson z Harvard Business School rozmawia Joanna Koprowska.
Samoregulacja. Jak pracować w domu i nie zwariować
Dowiedz się, jak uporać się z trudnymi emocjami towarzyszącymi pracy zdalnej i bez stresu łączyć obowiązki zawodowe z życiem prywatnym.
Jak zapobiegać cyfrowemu wypaleniu pracowników zdalnych?
Czy twoi pracownicy odczuwają niechęć do korzystania z komputera, przeładowanie informacjami, rozdrażnienie technologią? Digital fatigue, czyli zmęczenie cyfrowe, jest coraz częstszym problemem, negatywnie wpływającym na wydajność pracowników, ich motywację, lojalność i zdrowie psychiczne.
RAPORT: Zdrowie menedżera
Wyczerpani, zestresowani, wypaleni
W pułapkę przyspieszenia wpadają nie tylko organizacje. Ułudzie korzyści wynoszonych z pracy intensywnej, a przecież często wycieńczającej organizm, ulegają też dyrektorzy, menedżerowie i pracownicy. „Im więcej z siebie dasz, tym więcej masz” – myślą. A to się potem odbija na ich zdrowiu, psychice i relacjach. Organizacje mogą temu zapobiec.
Jak zredukowaliśmy wpływ pandemii na pracowników. W czterech rozdziałach
Jeszcze nigdy polskie zespoły HR nie miały przed sobą tak nietypowego wyzwania, jak uchronienie pracowników przed negatywnym wpływem pandemii. W zasadzie z dnia na dzień miejsce pracy przeniosło się do domów pracowników – należało znaleźć receptę na podtrzymanie zaangażowania, a także zapewnić wszystkim poczucie bezpieczeństwa.
Wsparcie pracowników w wymagających czasach
Podczas pandemii firmy zaczęły uważniej przyglądać się temu, w jaki sposób mogą pomagać swoim pracownikom w zachowaniu zdrowia i równowagi psychicznej. A my, jako twórcy i dostawcy programu wsparcia pracowników, musieliśmy zmierzyć się z wielokrotnie większym zapotrzebowaniem na nasze usługi. Oto czego nauczyliśmy się przez ten rok oraz co wydaje nam się ważne.
Odporność doskonała
Promocja zdrowia w miejscu pracy staje się elementem strategii wzrostu odpowiedzialnych organizacji. Nic dziwnego, skoro zdrowsi pracownicy wydajniej pracują, bardziej się angażują i osiągają lepsze efekty. Warto już dziś zadbać o zdrowie pracowników, aby jutro mogli zadbać o wyniki firmy.
JAK TO ZROBILIŚMY
Transformacja kultury zaczyna się od drugiego człowieka
Kultura organizacyjna w firmie Wedel od lat bazuje na wartościach krzewionych przez jej założycieli. Tradycja musi iść w parze ze współczesnymi standardami, dlatego w 2018 roku, jako prezes firmy, postanowiłem wraz z zarządem wdrożyć nową strategię, której kluczowym elementem stała się właśnie kultura.
Jak kształtować efektywnych i skutecznych liderów
Każda firma potrzebuje liderów, którzy doskonale radzą sobie w dynamicznym, często zmiennym i niepewnym otoczeniu, a jednocześnie umiejętnie koordynują pracę rozproszonych zespołów. Globalni liderzy badań klinicznych też muszą się odnaleźć w takich warunkach. Presja i odpowiedzialność wpisana w ich obowiązki sprawiają, że przygotowanie tej grupy specjalistów do roli liderów jest niezwykle trudne, a jednocześnie kluczowe dla organizacji. Oto jak sobie poradziliśmy z tym wyzwaniem.
RAPORT: Patriotyzm gospodarczy
Polskie marki: wybór patriotyczny czy racjonalny?
Według badań przeprowadzonych na zlecenie
Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego
„Teraz Polska” konsumenci podczas codziennych
zakupów kierują się jakością, ceną oraz miejscem
pochodzenia produktów.
Patriotyzm gospodarczy lokalnie i globalnie
W dojrzałych gospodarkach patriotyzm gospodarczy jest silnie zakorzeniony, a wybory konsumencki zorientowane na lokalne marki. W Polsce wciąż uczymy się myślenia o pochodzeniu kapitału, ale w Grupie Amica wzmacniamy to przekonanie, realizując polskie success story na rynkach zagranicznych i angażując się w lokalne inicjatywy.
Patriotyzm gospodarczy w czasach pandemii
Od kilkunastu miesięcy społeczeństwa, gospodarki i biznes poddawane są ciężkiej próbie. Dla wielu branż oznacza to codzienną, niełatwą walkę o utrzymanie ciągłości działania, płynność finansową, miejsca pracy. Czy lokalny patriotyzm może być antidotum na obecne i postpandemiczne problemy polskich przedsiębiorców?
Wartości nie mają narodowości
Trudne czasy pandemii to test dla firm, szczególnie w obszarach, na które mają wpływ. To wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników i oczekiwania klientów, dla których patriotyzm gospodarczy, a także troska o klimat, ma coraz większe znaczenie.
ZARZĄDZANIE SOBĄ
Zarządzanie sobą: zdyscyplinowane myśli
Wiemy już, że mózg jest zdolny do przebudowania swojej struktury. Jak menedżerowie mogą zrobić użytek z tej właściwości i świadomie nadawać kierunek swoim myślom? Prezentujemy fragment książki „Siła koncetracji” Braiana Solisa.
TECHNOLOGIA
Edukacja lidera. Wyzwania cyfrowego przywództwa
Przywództwo w trakcie rewolucji cyfrowej wymaga od liderów zmiany myślenia o strategii, o inwestycjach, o kulturze, a co najważniejsze – o sobie.
STUDIUM PRZYPADKU
Ratunku, kupili nas Polacy
Zakłady Rehagym w Bawarii przejmuje STK, polska firma, która wcześniej była ich podwykonawcą. Nowy właściciel wprowadza swoje porządki, nie bacząc na opinie załogi, w efekcie doprowadzając do odejścia kluczowych pracowników i niezadowolenia lokalnej społeczności, która ceniła sobie firmę z wieloletnią tradycją. Jak odzyskać zaufanie pracowników i otoczenia?
Powodzenie akwizycji zależy od integracji
Choć każdy przypadek jest inny, dzisiaj możemy śmiało powiedzieć, że każda z naszych akwizycji wniosła do firmy coś niepowtarzalnego, coś, czego nie bylibyśmy w stanie osiągnąć, rozwijając się organicznie. Rafał Chwast, wiceprezes i dyrektor finansowy Nowego Stylu.
Przeciwdziałanie zagrożeniom
Opisana sytuacja to typowy przykład zagrożeń, które mogą zmaterializować się, jeżeli do realizacji działań integracyjnych po fuzji podejdziemy ze zbyt dużą dozą nonszalancji, co z dużym prawdopodobieństwem miało miejsce w opisanym przypadku.
Pułapki kulturowe i biznesowe
Ella Gruenefeld, wieloletni doradca w Niemiecko-Polskiej Izbie Przemysłowo-Handlowej, Interim Manager w niemieckich spółkach w Polsce, właścicielka Management & Organisationsentwicklung.
ALE LIDER:
Kazimierz Gzowski. Budowniczy dróg i mostów
Pulaski Bridge, Góra Kościuszki, Pustynia Strzeleckiego – te miejsca upamiętniające wybitnych Polaków kojarzymy bez trudu. A kto wie, gdzie jest park noszący imię Kazimierza Gzowskiego? I kto pamięta o naszym rodaku, który największe sukcesy odniósł na obczyźnie?