W firmie jest tylko jeden szef. Jest nim klient. I może zwolnić każdego, włącznie z prezesem zarządu, po prostu wydając swoje pieniądze gdzie indziej – twierdził Sam Walton, amerykański przedsiębiorca, założyciel między innymi sieci Walmart. Obecnie pozycja szefa‑klienta zdaje się jeszcze bardziej umacniać. Pandemia, wojna w Ukrainie, inflacja, zerwane łańcuchy dostaw, ale też ciągły rozwój technologiczny sprawiły, że konsumenci zmieniają styl życia, pracy i zwyczaje zakupowe oraz sposób, w jaki kontaktują się z firmami. W rezultacie tych zmian ewoluowały też ich potrzeby i oczekiwania względem marek. Co za tym idzie, coraz trudniej o kliencką lojalność. W tej sytuacji żadna fi rma nie może sobie pozwolić na to, by nie znać swoich odbiorców.
O tym, jak zmieniają się potrzeby klientów i jak je zaspokajać, piszemy w najnowszym, letnim, numerze „MIT Sloan Management Review Polska”.
W artykule Tworzenie strategii odpowiadających na nowe oczekiwania klientów George Westerman przekonuje, że firmy i ich liderzy muszą ponownie przeanalizować kluczowe założenia dotyczące zachowań nabywców, by sprostać wyzwaniom nowych czasów. A artykułNeurobiologia doświadczeń klienta Paula J. Zaka podpowiada, jak to zrobić. Pokazuje, że dzięki wykorzystaniu neuronauki można nie tylko poznać potrzeby klientów, ale też tworzyć innowacyjne rozwiązania, które zapewnią im wyjątkowe doświadczenia.
Na pytanie ***Kim dzisiaj jest twój klient i czego potrzebuje?*** odpowiada Krzysztof Augustynowicz, którego artykuł bazujący na informacjach zebranych przez Salesforce dowodzi, że aby sprostać wymaganiom współczesnego klienta, firmy powinny skoncentrować się na czterech kwestiach: budowaniu zaufania, skalowalnej personalizacji, umacnianiu lojalności oraz cyfrowych doświadczeniach.
Wyraźnie widać, że w niepewnych czasach firmy wobec klientów mają do odegrania specjalną rolę, wykraczającą poza ich zadania sprzedażowe. O tym właśnie pisze Dipanjan Chatterjee w tekście Niezwykłe biznesy, czyli jak pandemia wymusiła społeczną zmianę.
Zachęcam do lektury letniego wydania „MIT Sloan Management Review”. Mam nadzieję, że pozwoli Państwu lepiej zrozumieć klienta i uniknąć sytuacji, w której niczym rzeczywisty szef zacznie zwalniać pracowników w Państwa fi rmie.