Magazyn
Nr 10, wrzesień 2021
Jesień 2021
Według darwinowskiej teorii doboru naturalnego, przetrwają te gatunki, które będą najlepiej przystosowane do środowiska. Kiedy zaczyna się ono intensywnie zmieniać, ewolucja przyspiesza, a organizmy, które dotąd świetnie radziły sobie w swoich ekologicznych niszach, stają przed nowymi wyzwaniami i walczą o przetrwanie. Globalna pandemia, przerwanie łańcuchów dostaw, przejście na zdalny model pracy, postępująca automatyzacja i robotyzacja sprawiły, że środowisko, w którym biznes działał do tej pory, musiało ulec nagłemu przeobrażeniu. Zmieniło się nie tylko otoczenie biznesowe firm, ale też klimat, w którym przychodzi funkcjonować poszczególnym pracownikom i menedżerom. W efekcie organizacje zostały zmuszone do podjęcia działań przystosowawczych. Wiele firm w końcu pojęło, że jeśli prześpią ten moment, zostaną wyeliminowane z rynku przez konkurentów. Są jednak takie, które wciąż działają, jakby ta darwinowska reguła dotyczyła ich w umiarkowanym stopniu. Albo i wcale.
Jak zatem podejść do transformacji zarówno w wymiarze cyfrowym, jak i organizacyjnym, by w tym nowym środowisku pracy się odnaleźć i przetrwać?
Piszemy o tym w najnowszym, jesiennym, numerze „MIT Sloan Management Review Polska”.
Lista artykułów
Nr 10, wrzesień 2021
Edytorial
Sztuka przetrwania
Jak podejść do transformacji zarówno w wymiarze cyfrowym, jak i organizacyjnym, by w nowym środowisku pracy się odnaleźć i przetrwać? Piszemy o tym w najnowszym, jesiennym, numerze „MIT Sloan Management Review Polska”.
INSPIRACJE
Strefa start-upów: zrównoważony rozwój
W „Strefie Start-upów” prezentujemy innowacyjne polskie firmy, rozwiązujące problemy współczesnego świata – w tym wyzwania, z którymi mierzy się szeroko rozumiany biznes – za pomocą kreatywności i technologii. Tym razem przedstawiamy pięć start-upów, które zajęły się problemem zrównoważonego rozwoju.
Technologie w walce z wypaleniem
Innowacyjne rozwiązania stosowane w pracy coraz częściej są postrzegane jako główny czynnik naruszający tzw. work-life balance. Umiejętnie wykorzystane mogą jednak stać się naszym sprzymierzeńcem w walce z wypaleniem zawodowym.
Naucz się słuchać. Jak w praktyce wykorzystać social listening?
Według badań przeprowadzonych przez Trustpilot ponad 93% konsumentów przed kupnem nowego produktu sprawdza jego recenzje w sieci. Najbardziej wiarygodne są te napisane przez klientów. Internauci chętnie dzielą się tym, co mają do powiedzenia na temat różnorodnych produktów czy usług. Dyskusje, opinie, recenzje, testy publikowane są przede wszystkim dla (jeszcze) niezdecydowanych konsumentów. Nie oznacza to jednak, że nie mogą skorzystać z nich także marki.
Plantacje innowacji
Czy polskie firmy mają szansę trafić do globalnej wspólnoty innowacyjności? Na pytania odpowiada Phil Budden z MIT Sloan School of Management, specjalista w dziedzinie ekosystemów innowacji. Rozmawia Paweł Górecki, redaktor prowadzący „MIT Sloan Management Review Polska”.
TEMAT NUMERU
Miejsca pracy wymyślone na nowo
W ciągu ostatniego roku w wyniku pandemii COVID-19 świat doświadczył poważnych zakłóceń. Wraz z pomyślnym opracowaniem i dystrybucją szczepionki przeciwko tej chorobie jest nadzieja na to, że wkrótce nastąpi tak zwana nowa normalność. Liderzy już teraz powinni zastanowić się, jak powinny wyglądać miejsca pracy w czasie po pandemii.
Jak ruszyć ludzi z posad? Praca bez etatów i stanowisk
Potrzebujemy nowego sposobu realizacji
pracy – opartego na idei zwinnej organizacji
i bez sztywnego podziału na stanowiska.
Wybierz właściwe narzędzia do cyfrowej współpracy
Wiele aplikacji i programów ma w teorii usprawniać pracę zespołową. Jednak te, które są odpowiednie dla bliskich współpracowników, nie zawsze się sprawdzają, gdy trzeba utrzymywać relacje w całej organizacji.
Delegowanie do innego miejsca pracy stymuluje kreatywność
Kiedy pracownicy produkcji zamieniają się, choćby na krótki czas, miejscami pracy, to okazuje się, że zyskuje na tym ich kreatywność i mają bardziej wartościowe pomysły na usprawnienia.
MATERIAŁ PARTNERA
Oczy są zwierciadłem ciała. O technologiach diagnostyki oka
Międzynarodowe Centrum Badań Oka, które stworzył prof. Maciej Wojtkowski, to nie tylko innowacyjny ośrodek badawczy, ale także przykład, jak uprawiać naukę i współpracować na globalną skalę.
Czym jest omnichannel?
Omnichannel to sprzedaż i komunikacja wielokanałowa w nowym wydaniu. Firmy, które łączą świat fizyczny i cyfrowy, konsekwentnie osiągają lepsze wyniki, a także, ze względu na dywersyfikację przychodów, dużo lepiej sobie radzą podczas lockdownu.
KIERUNKI
Jak zarządzać emocjami pracowników
Osoby pracujące razem każdego dnia „przynoszą” ze sobą do pracy swoje własne samopoczucie, dobry lub zły nastrój, negatywne lub pozytywne emocje. Próba zapanowania nad emocjami i uzyskania wspólnego dla wszystkich nastroju nie zawsze jest najlepszym pomysłem.
Jak grupować klientów, by łagodzić konsekwencje zmian popytu
Znalezienie komplementarnych prawidłowości w zachowaniach klientów może pomóc przeciwdziałać kosztownym skutkom gwałtownych wahań popytu.
Mądrość zbiorowa – jak czerpać z niej nowe pomysły
Przedstawiamy pięć technik formułowania
problemu, które mogą zaowocować lepszymi
rezultatami wyzwań crowdsourcingowych.
Co wyróżnia uczące się organizacje?
Firmy, które troszczą się o budowanie kadry przygotowanej na wyzwania przyszłości, stosują siedem kluczowych zasad dotyczących szkoleń i rozwoju.
Dynamiczne reguły na burzliwe czasy
Okoliczności mogą ulegać gwałtownym zmianom – zasady organizacyjne powinny być projektowane tak, by zmieniały się razem z nimi.
Rozważnie rozpisuj transformację na role
Liderzy mogą lepiej zarządzać transformacją na dużą skalę, Pomagając pracownikom dostosować się do nowych tożsamości, a nie do nowych zadań.
PUNKT WIDZENIA
Chmura sposobem na bezpieczeństwo hybrydowego środowiska pracy
O zagrożeniach związanych z przejściem na pracę zdalną oraz korzyściach, jakie w tym kontekście niosą rozwiązania chmurowe, mówi Cezary Wieczorek, członek zarządu Cloudware.
W PRAKTYCE
Ludzki wymiar cyfrowej rekrutacji
Digitalizacja procesu zatrudniania stała się priorytetem organizacyjnym w związku z przejściem wielu firm na zdalny lub hybrydowy model pracy. Konkurowanie o najlepsze talenty na rynku przybrało na sile, ale jednocześnie stało się łatwiejsze dzięki rozwiązaniom cyfrowym, które cały proces rekrutacji przyspieszają. To, co wcześniej było opcją, w środku globalnego kryzysu stało się koniecznością. Jednak firmy przechodzące na pełną rekrutację cyfrową nie mogą zapominać, że tak naprawdę nie chodzi w niej o narzędzia, a o ludzi.
NARZĘDZIA
Certyfikowane produkty zmienią także twój biznes
Ktoś zapłacił milion złotych za „wirtualną miłość” influencerki, ktoś inny prawie 600 tys. dolarów za obrazek z kotkiem. Absurd? Niekoniecznie. NFT może zmienić strategię marketingową twojej firmy, jej procedury księgowe, a nawet ofertę wartości.
STUDIUM PRZYPADKU
Jak utrzymać produktywność podczas pracy zdalnej? Czy istnieje uniwersalna metoda?
Firma marketingowa MAGIC PEN kilka miesięcy temu przeszła na pracę zdalną. Po początkowym etapie wzrostu produktywności poziom zaangażowania spadł. Pracownicy nie potrafią utrzymać koncentracji, choć ich praca --- tworzenie treści content marketingowych --- wymaga maksymalnego skupienia. Pomóc ma technologia, a konkretnie aplikacja luźno oparta na technice pomodoro.
RAPORT: E-commerce
Nasz raport: Polski e-commerce w rozkwicie
Każdy nowy trend pojawiający się w sektorze handlu elektronicznego ma na celu zaspokojenie potrzeb kupujących niemalże w trybie natychmiastowym. Polscy sprzedawcy dostosowują się do tych oczekiwań, dzięki czemu branża e-commerce w kraju wciąż rośnie.
Frontem i backendem do przyszłości, czyli trendy w IT dla e-commerce
Świat technologii – także tej dedykowanej e-commerce – pędzi w olbrzymim tempie. Jak zatem wśród setek rozwiązań i dziesiątek trendów dokonać właściwych wyborów? Poznaj te kluczowe, w które warto inwestować, by przez następne lata liczyć się w e-wyścigu.
Wspólne centrum obsługi klienta w chmurze dla firmy Henkel
Kiedy firma Henkel zdecydowała się porzucić hybrydowe rozwiązanie bazujące na wielu stacjonarnych centrach obsługi klienta na rzecz jednego centrum opartego na chmurze, nawiązała współpracę z NTT Ltd., aby przeprowadzić migrację na Genesys Cloud Contact Center-as-a-Service.
Dobre dane produktowe równie ważne jak sam produkt
Według ostatniego raportu Gemiusa E-commerce w Polsce w 2020 roku dla 68% e-kupujących informacje znalezione w internecie stanowią zachętę do wizyty w sklepie stacjonarnym.
Skoncentruj się na kliencie i rozwijaj swój biznes
Konsumenci oczekują dziś od marek wyjątkowych doświadczeń zakupowych. Aby sprostać tym oczekiwaniom, warto korzystać z rozwiązań umożliwiających każdemu pracownikowi firmy wgląd w profile wszystkich kupujących. Dzięki temu sprzedaż jest szybsza, marketing trafia w dziesiątkę ze swoim przekazem, a obsługa jest jeszcze bardziej kompetentna. Zadowolony klient to lojalny klient, który przyspiesza rozwój firmy.
RAPORT: Narzędzia CRM i ERP
Nasz raport: CRM i ERP - nowe wymiary transformacji cyfrowej
Dziś bez systemów CRM i ERP trudno wyobrazić sobie prowadzenie biznesu. Choć oba systemy się uzupełniają, to mogą służyć różnym celom przedsiębiorstwa.
Klienci oczekują więcej
Na pewnym etapie działalności dla wielu dużych lub średnich przedsiębiorstw przychodzi czas podjęcia decyzji o rozpoczęciu korzystania z systemu ERP, który pomoże firmie funkcjonować sprawniej. W takim momencie przedsiębiorcy często stają przed wyborem odpowiedniego partnera wdrożeniowego. Czym powinien się wyróżniać i jaka jest jego rola?
Dom Development inwestuje w technologiczne innowacje
Grupa Dom Development przechodzi do chmury Microsoft. To pierwsze w Polsce tak szerokie wdrożenie tej technologii w sektorze nieruchomości, obejmujące dwa obszary biznesowe – deweloperski i wykonawczy. Przeniesienie danych do chmury ma wesprzeć cyfrową transformację Grupy i wzmocni jej efektywność biznesową. Podpisana właśnie umowa o współpracy z firmą Microsoft przewiduje również szereg szkoleń i warsztatów rozwijających kompetencje pracowników
Dajmy sobie szansę
Nikomu nie trzeba udowadniać, że AI sprawdza się w systemach związanych z marketingiem i masową obsługą klientów. Boty, personalizowane rekomendacje produktów, scoring kredytowy, prawdopodobieństwo zakupu, prawdopodobieństwo odejścia, następna najlepsza aktywność czy wykrywanie wyłudzeń – to pierwsze z brzegu przykłady działania algorytmów sztucznej inteligencji.