Przedstawiamy pięć technik formułowania problemu, które mogą zaowocować lepszymi rezultatami wyzwań crowdsourcingowych.
Rozwój i rosnąca popularność platform crowdsourcingowych, jako możliwych źródeł innowacyjnych pomysłów, łączą się z pewnym wyzwaniem: Jak zachęcić użytkowników platformy do współpracy nad rozwiązaniem zagadnienia interesującego twoją firmę? We wnioskach z przeprowadzonych dotychczas badań naukowych podkreśla się znaczenie dobrego zdefiniowania problemu, bo to właśnie dzięki niemu może pojawić się więcej innowacyjnych pomysłów. Ale co dokładnie ma zawierać taki opis, by zaangażować internautów? Czy opisy problemów biznesowych, które przyciągają wiele propozycji rozwiązań, mają jakieś wspólne cechy?
naszym badaniu staraliśmy się znaleźć odpowiedzi na te pytania na drodze analizy sformułowań definiujących problemy do rozwiązania – słowo po słowie – by wyłonić szczególne cechy przyciągające największą liczbę propozycji w procesie crowdsourcingu. Na podstawie tej analizy opracowaliśmy wytyczne dla menedżerów korzystających z serwisów crowdsourcingowych – swego rodzaju przykazania, jakimi warto kierować się, formułując problem tak, by zainteresował naprawdę kreatywnych freelancerów.
Wykorzystaliśmy dane z serwisu Eÿeka, platformy crowdsourcingowej online wyspecjalizowanej w projektach z sektora kreatywnego. Nasze wnioski opieramy na analizie 362 odrębnych opisów problemów zamieszczonych przez 85 firm w latach 2016–2018. Opisy te dotyczyły wyzwań w obszarach marketingu i kampanii w mediach społecznościowych, rozwiązywania złożonych zagadnień, propozycji produktów, a także rekomendacji dotyczących wejścia na nowe rynki. Średnia liczba odpowiedzi na każdy zgłoszony problem to 88; najwyższa to 370, zaś najniższa – 5. Zaobserwowaliśmy, że wyzwania, które otrzymywały ponadprzeciętną liczbę pomysłów od internautów, mają pewne cechy wspólne. Poza tym opisaliśmy również cztery niewłaściwe podejścia do formułowania problemów przedstawianych na platformach crowdsourcingowych.