biznes technologie innowacje
technologiczna strona biznesu
biznes technologie innowacje
najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu
X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Jak zarządzać emocjami pracowników

Osoby pracujące razem każdego dnia „przynoszą” ze sobą do pracy swoje własne samopoczucie, dobry lub zły nastrój, negatywne lub pozytywne emocje. Próba zapanowania nad tymi uczuciami i uzyskanie wspólnego dla wszystkich nastroju nie zawsze jest najlepszym pomysłem.

Wydarzenia charakteryzujące rok 2020 – globalna pandemia, katastrofy związane z klimatem, niepewność gospodarcza i niezadowolenie społeczne – powodują, że doznania towarzyszące pracownikom są intensywniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Kłóci się to z kulturowo zakorzenioną normą, że profesjonalizm wymaga trzymania emocji na wodzy.

Jednocześnie badania dotyczące skutków tłumienia emocji sugerują, że takie zachowanie ma swój konkretny psychiczny koszt i że stłumione uczucia kiedyś wybuchną, przynosząc zupełnie nieoczekiwane efekty. Z tego powodu liderzy nie mogą unikać zaangażowania w kształtowanie czegoś, co moglibyśmy nazwać krajobrazem emocjonalnym organizacji, czyli zbiorową kompozycją nastrojów pracowników. Ponieważ krajobraz emocjonalny bezpośrednio wpływa na pracowników i na to, jak postrzegają sytuację, w której się znajdują, oraz na ich zadania do wykonania, to może on pomóc lub przeszkodzić w realizacji strategicznych celów organizacji. Wspierając wyrażanie emocji w swoich zespołach, liderzy mogą pomóc organizacjom funkcjonować jak najlepiej.

Narzędzia, jakimi dysponują liderzy oraz ich podwładni, by móc poruszać się w takim krajobrazie emocji, to strategie w dużej mierze przestarzałe, czyli zachęcanie do panowania w miejscu pracy nad emocjami lub motywacyjne pogadanki. Tymczasem liderzy potrzebują poradnika, który pozwoli im w zniuansowany sposób reagować na stany emocjonalne i, co ważne, w sposób dostosowany do sytuacji. Proponujemy cztery sposoby: pielęgnowanie emocji, wyrównywanie ich poziomu, akceptowanie i różnicowanie. Pozwolą one liderom zarządzać zespołami, w których emocje poszczególnych osób są bardzo różne, a tym samym wpływać na ich kreatywność i produktywność.

PRZECZYTAJ TAKŻE

Emocje pracowników nie są szumem – są informacją 

Sigal Barsade , Frieda Klotz

Emocje pozwalają nam dowiedzieć się, co motywuje ludzi do pracy oraz jak poprawić ich wyniki.

Tradycyjny poradnik zarządzania emocjami ma istotne ograniczenia

Na podstawie naszej pracy nad rozwojem przywództwa w firmach z globalnej listy Fortune 100, jak również naszych ciągłych badań w tej dziedzinie, zauważyliśmy, że liderzy mają tendencję do nadmiernego polegania na dwóch elementach ze starego, tradycyjnego podręcznika zarządzania emocjami w zespołach i organizacjach: wygłaszaniu mowy dopingującej i biciu na alarm.

Zostało 77% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów ICAN Business Insight i korzystaj z treści Premium!





Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Lindred Greer

Profesor nadzwyczajny na Wydziale Zarządzania i Organizacji w Ross School of Business.

Christina Bradley

Doktorantka na Wydziale Zrządzania i Organizacji w Ross School of Business

Jeffrey Sanchez Burks

Naukowiec behawioralny i profesor administracji biznesowej na wydziale Williama Russella Kelly’ego w Stephen M. Ross School of Business Uniwersytetu Michigan.