Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Dajmy sobie szansę

Nikomu nie trzeba udowadniać, że AI sprawdza się w systemach związanych z marketingiem i masową obsługą klientów. Boty, personalizowane rekomendacje produktów, scoring kredytowy, prawdopodobieństwo zakupu, prawdopodobieństwo odejścia, następna najlepsza aktywność czy wykrywanie wyłudzeń – to pierwsze z brzegu przykłady działania algorytmów sztucznej inteligencji.

Partnerem publikacji jest SAP.

W PRZYPADKU SYSTEMÓW ERP i systemów sprzedaży B2B zastosowanie uczenia maszynowego czy procesowania języka naturalnego nie wydaje się już takie oczywiste. A przecież współczesne systemy wspomagające zarządzanie wykorzystują sprawdzone algorytmy AI i uczenia maszynowego. Problem tkwi w tym, że jako użytkownicy nie wiemy, że używane przez nas programy je wykorzystują albo stosowana w firmie platforma takich funkcji nie oferuje, a my sami nie widzimy potrzeby unowocześnienia takiego systemu.

Dajmy się zainspirować

Jedną z największych przeszkód we wdrażaniu nowatorskich narzędzi jest sceptycyzm użytkowników. Sam należę do grupy osób, która z pewną niechęcią testowała asystenta pasa ruchu i adaptacyjny tempomat. Narzekałem, że samochód próbuje przejąć nade mną kontrolę, że pozbawia mnie przyjemności z jazdy, że za wcześnie hamuje itp., itd. Dopiero po pewnym czasie użytkowania zdałem sobie sprawę, że system ma mnie tylko wspomagać, a nie zastąpić, oraz że mogę zmienić jego parametry tak, by działał w sposób bardziej mi odpowiadający. Dzisiaj nie wyobrażam sobie długiej podróży bez tych „wspomagaczy” i prawdopodobnie dzięki nim uniknąłem stłuczki raz czy drugi.

Podobnie rzecz wygląda w firmach, w których próba wdrożenia nowych rozwiązań często spotyka się z oporem. Również wśród osób na wysokim szczeblu. Według Davida J. Collinsa, autora artykułu Why do so many strategies fail opublikowanego przez „Harvard Business Review” (lipiec–sierpień 2021 r.), dyrektorzy zarządzający często nie doceniają, jak bardzo nowe technologie i modele biznesowe mogą podnieść wartość dostarczaną ich klientom.

W jaki sposób ułatwić firmom zrozumienie i wdrażanie nowych technologii?

W SAP rozumiemy, że wielu potencjalnych beneficjentów wprowadzenia sztucznej inteligencji czy robotyzacji procesów (RPA) nie jest jeszcze w pełni świadomych, jakie korzyści z nimi się wiążą. Dlatego w naszej metodyce pracy z klientami zawarliśmy nie tylko coś, co nazywamy najlepszymi praktykami (Best Practices), ale także przedstawiamy klientom, w jaki sposób liderzy branż wdrażają z nami nowe, wspomagane przez najnowsze technologie, metody pracy (Next Practices).

Podczas warsztatów, na których rozmawiamy z klientami o ich strategii i planowanych zmianach w procesach i modelu biznesowym, pokazujemy nowe przypadki użycia oraz jaką wartość takie zastosowanie przynosi.

Na przykład: zwiększenie dokładności prognozy sprzedaży, dokładniejsze szacowanie przepływów pieniężnych, zmniejszenie kosztów zakupu materiałów poprzez automatyczną analizę zamówień i proponowanie przez system nowych kontraktów zakupowych, zwiększenie satysfakcji klientów poprzez automatyczne ostrzeganie przed potencjalnym opóźnieniem realizacji zamówienia, zmniejszenie nakładu pracy i liczby błędów przy obsłudze rozrachunków masowych poprzez automatyzację rozliczania otwartych transakcji, unikanie przekroczeń budżetów na projektach poprzez automatyczne eskalowanie odchyleń od budżetów i estymacji rzeczywistych wydatków już na wczesnych etapach projektu. To oczywiście tylko przykłady, bo w każdym z obszarów funkcjonalnych SAP oferuje po kilka lub kilkanaście procesów wspomaganych przez sztuczną inteligencję. Co trzeba zatem zrobić, by przekonać interesariuszy do wprowadzenia najnowszych rozwiązań wykorzystujących AI? Dokładnie to, co w przypadku adaptacyjnego tempomatu – zapoznać się z możliwościami i spróbować. A jeżeli stary samochód nie oferuje tej funkcji? Wniosek jest chyba jeden.

Rola rozwiązań chmurowych

Jak zatem szybko nadrobić stracony czas i pozbyć się długu technologicznego? Wdrożenie i uruchomienie systemu klasy ERP to wymagający projekt. Jednak dzięki obecnej ofercie rozwiązań opartych na chmurze można znacznie ułatwić i przyspieszyć ten proces. Systemy oparte na referencyjnej architekturze dostarczane są znacznie szybciej, a portfolio dostępnych rozwiązań oferuje wsparcie zarówno dla podstawowych procesów, ale także dla mechanizmów sztucznej inteligencji, o których wspomniałem wcześniej. Co więcej, dostawcy tacy jak SAP oferują metodykę promującą skorzystanie z bogatego standardu systemu i niewyważanie otwartych drzwi, co także skraca czas wdrożenia i minimalizuje ryzyko projektu.

Aktualna oferta RISE with SAP oprócz metodyki Best Practices oraz Next Practices zawiera także całą niezbędną infrastrukturę pozwalającą na szybkie wdrożenie nowych modeli biznesowych. Włączając w to nowatorskie podejście do współpracy z dostawcami (także dostawcami usług logistycznych) oraz producentami maszyn i urządzeń i firmami je serwisującymi – z zastosowaniem sieci biznesowych. Sieci biznesowe to portale zrzeszające dostawców i odbiorców z całego świata i umożliwiające elektroniczną wymianę informacji za pomocą scentralizowanej usługi. Negocjacje kontraktów, obieg zamówień, faktur, wymiana specyfikacji technicznych, awiza dostaw, a nawet rezerwacja czasu na rampie – przepływ takich i podobnych informacji można usprawnić właśnie z zastosowaniem sieci biznesowych.

Elementem oferty RISE with SAP jest także Business Technology Platform, która pozwala na rozbudowę rozwiązań i dodawanie nowych scenariuszy wykorzystujących sztuczną inteligencję lub wdrażanie automatyzacji z wykorzystaniem robotów (RPA).

Zaletą modelu chmurowego jest przekazanie odpowiedzialności za dostarczenie, wdrożenie i utrzymanie platformy technologicznej dostawcy systemu. To także wymaga zmiany podejścia po stronie usługobiorcy. Pracując na Bliskim Wschodzie – gdzie rozwiązania oparte na chmurze są od kilku lat domyślnym modelem – obserwowałem transformację działów IT od zespołów utrzymania systemów do zespołów wnoszących nową wartość do organizacji, koncentrujących się na sposobach użycia, pracy z biznesem nad wdrożeniem innowacji, szkoleniu użytkowników w kontekście najnowszych możliwości, jakie oferuje współczesna technologia. A co z utrzymaniem systemów i bezpieczeństwem? Jeżeli dostawca gwarantuje bardzo wysokie SLA (Service Level Agreement) oraz regularne audyty i certyfikację środowiska zgodne z ISO 27001 i SOC – cóż więcej można wymagać? To w tę właśnie stronę działy IT powinny ewoluować, aby biznes mógł w pełni wykorzystać istniejące szanse.

Zachęcamy do zapoznania się z najnowszymi możliwościami, jakie niosą ze sobą AI i robotyzacja procesów w kontekście systemów klasy CRM i ERP, a jeżeli Państwa obecna architektura aplikacji biznesowych takich funkcji nie dostarcza – przekalkulowanie, czy utracone korzyści nie są warte inwestycji w nowe technologie (w czym także dostawcy tacy jak SAP mogą pomóc).


Najpopularniejsze tematy