Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Generatywna AI w Mastercardzie: najważniejszy jest nadzór

Jeśli oglądaliście film będący połączeniem kina akcji i kina przygodowego Wszystko wszędzie naraz, być może odebraliście go w ten sam sposób jak my. Imponujący i ekscytujący? Bez wątpienia – to jeden z powodów, dla których zdobył siedem Oscarów. Zapowiedź przyszłości? Być może – film zawiera bowiem jedną z wizji tego, jak mógłby wyglądać tzw. multiverse. Nieco dziwaczny i niejasny? Tak – przynajmniej dla nas.

Joann Stonier, która do niedawna pełniła funkcję dyrektorki do spraw danych (chief data officer – CDO) w Mastercardzie, podczas ostatniej dyskusji panelowej dokonała trafnego porównania pomiędzy filmem Wszystko wszędzie naraz a generatywną sztuczną inteligencją. Powiedziała, że „wszystko wszędzie” to dobry sposób na opisanie tej technologii – ekscytującej, zagmatwanej i jednocześnie ważnej. Stonier odgrywała rolę jednego z nielicznych menedżerów na stanowisku CDO, którzy od wielu lat skupiają się mocno na problematyce etyki wykorzystywania danych. Przeprowadziliśmy z nią wywiad podczas jej ostatnich dni na tym stanowisku; Stonier jest obecnie pracownicą naukową (Mastercard fellow), ale nadal będzie się zajmowała kwestiami związanymi z etyką wykorzystywania danych i sztucznej inteligencji (AI).

Po wywiadzie poczuliśmy pewną ulgę, przekonaliśmy się bowiem, że Stonier i Mastercard nadal szukają swojej drogi w kontekście AI. Dotyczy to wielu firm. Ponad połowa respondentów niedawnej ankiety serwisu VentureBeat stwierdziła, że ich firmy eksperymentują z AI, ale tylko 18% tych przedsiębiorstw rozpoczęło jej wdrażanie. Taki sam był odsetek respondentów, którzy oznajmili, że w nadchodzącym roku zamierzają przeznaczyć na tę technologię więcej pieniędzy.

Oczywiście, firma Mastercard jest specem od danych, analityki i AI. Rok temu pisaliśmy o jej dążeniach do tego, aby stać się „potęgą w zakresie AI”, a Stonier opisała, jak jej firma wykorzystuje dane, będąc gościem podkastu Me, Myself and AI, prowadzonego przez „MIT Sloan Management Review”. Mastercard działa w sferze AI od ponad dekady, przede wszystkim w obszarze cyberbezpieczeństwa. Fakt, że lider rynku i zarazem firma z tak bogatym doświadczeniem w sferze sztucznej inteligencji nadal stara się wypracować szczegóły strategii w zakresie generatywnej AI, powinien być pocieszeniem dla wielu organizacji i menedżerów.

Zostało 75% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Randy Bean

Randy Bean (@randybeannvp) jest branżowym ekspertem, pisarzem i prezesem założonej w 2001 roku firmy konsultingowej NewVantage Partners, która specjalizuje się w doradztwie w zakresie strategii i zarządzania. Współpracuje z czasopismami „MIT Sloan Management Review”, „Forbes”, „Harvard Business Review” i „The Wall Street Journal”. Kontakt: rbean@newvantage.com.

THOMAS H. DAVENPORT

jest profesorem technologii informacyjnej i zarządzania w Babson College, pracownikiem naukowym w MIT Initiative on the Digital Economy i starszym doradcą firmy Deloitte. Jest współautorem książki All In on AI: How Smart Companies Win Big With Artificial Intelligence, Harvard Business Review Press, 2023.


Najpopularniejsze tematy