Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Liderze, ucz się albo zgiń

Każdy przywódca, aby przetrwać na stanowisku i osiągać rezultaty pracy swojej i zespołu, musi się uczyć. Bez ciekawości nowych rozwiązań, determinacji do rozwoju i eksploracji nowych możliwości trudno zachować konkurencyjność.

Świat marketingu cyfrowego to świat dynamiczny – w nim nie można przestać się uczyć, testować, analizować, optymalizować działań. To świat nieprzewidywalny, w którym konieczna jest ogromna tolerancja na błędy po to, by usprawniać procesy i być skutecznym w działaniach nastawionych na sprzedaż. Ta skuteczność to pochodna z jednej strony trzymania ręki na pulsie i korzystania z nowych narzędzi, a z drugiej wsłuchiwania się w głos klientów. Zwłaszcza ten drugi wątek staje się przez Barbarę, bohaterkę studium przypadku, ignorowany. Bo nawet najbardziej rewolucyjne narzędzia digital marketingu bazujące na AI nie pozwolą osiągać spektakularnych wyników, jeśli zespołowi marketingu zabraknie wiedzy o preferencjach klientów i chęci przekładania tej wiedzy na efektywne działania.

Zespół nastawiony na uczenie

Aby budować skuteczny zespół marketingu cyfrowego, nie można dopuścić do sytuacji, gdy jego członkami są osoby oporne na naukę. Marketing cyfrowy dziś nie będzie tym samym marketingiem cyfrowym za rok, więc być może sytuacja ta powinna skłonić Basię do refleksji, czy idealny zespół na wczoraj jest tym samym idealnym teamem na jutro. Bohaterce studium przypadku doradzałabym zaangażowanie w testowanie nowych narzędzi AI tych członków zespołu, którzy nie lubią rutyny i mają apetyt na nowe kompetencje. Są bowiem świadomi, że stanowią one szansę na wzrost nie tylko firmy, dla której pracują, ale również ich samym. Warto, by liderka komunikowała to swoim pracownikom i propagowała wśród nich postawy, w których uczenie się przez całe życie jest wartością nadrzędną.

Uważam, że nowoczesnych narzędzi cyfrowych, w tym pracujących w oparciu na AI, nie powinien testować lider zespołu, czyli szef marketingu. Jego priorytety powinny być zupełnie inne! Zadaniem lidera jest tworzenie kultury tolerancji dla błędów i wspieranie krzywej uczenia zespołu. Budowanie przestrzeni do wymiany poglądów i pokazywanie zespołowi, że każde potknięcie to cenna lekcja, która przybliża do celu.

W świecie cyfrowym nie ma pewnych rozwiązań już od samego początku wdrażania jakichkolwiek zmian. Proces uczenia bazujący na wnioskach z analityki i danych jest tu niezbędny. Testowaniem nowych narzędzi powinni się zajmować specjaliści w swoim obszarze. Content writer powinien testować rozwiązania w obszarze automatyzacji tworzenia treści, grafik – w obszarze automatyzacji banerów, a osoby tworzące kampanie cyfrowe powinny testować narzędzia, które automatyzują dobór słów kluczowych w kampaniach. Lider wspiera kulturę zmiany i tolerancji na błędy, a nie testuje narzędzia. To na przywódcy spoczywa obowiązek wzmacniania kompetencji całego zespołu i tworzenia warunków sprzyjających wewnętrznej wymianie doświadczeń oraz wzajemnej nauce. To na tym Basia powinna się skupić.

Zostało 17% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »


Najpopularniejsze tematy