Jacek Poświata
Dyrektor zarządzający w Bain & Company w Polsce.
Działaj dzisiaj, ale myśl o tym, co będzie za kilka lat
Sztuczna inteligencja to technologia stosowana od wielu lat, jednak przełom w jej popularności nastąpił dopiero w listopadzie 2022 roku, gdy OpenAI udostępniła w sieci swój rewolucyjny model ChatGPT. Te firmy, które dostrzegły w tym szansę i uczą się wykorzystywać generatywną sztuczną inteligencję w swoim biznesie, mogą osiągnąć przewagę konkurencyjną i istotnie poprawić swoje wyniki.
Firmy zarządzane przez właścicieli osiągają lepsze wyniki
Mentalność założyciela to nowe aktywo strategiczne.
Czy duże firmy mogą być bardziej przedsiębiorcze od start-upów?
Inwestorzy lubią kupować marzenia. Jakie szanse powodzenia ma taka decyzja i jak sprawa wygląda w porównaniu do „zwykłych” start-upów?
Dobre firmy pamiętają o misji swoich założycieli
Firmy, w których misja założyciela jest wciąż żywa, przynoszą akcjonariuszom średnio trzy razy wyższe zyski.
Postrzeganie ceny przez klientów jest równie ważne, co sama cena
Zarządzanie percepcją cen jest dziś umiejętnością o zasadniczym znaczeniu dla firm działających na rynkach konsumenckich.
Automatyzacja receptą na problemy na rynku pracy
Starzenie się społeczeństwa i dynamiczny rozwój technologii będą miały coraz większy wpływ na działanie firm, wynika z raportu Labor 2030: The Collision of Demographics, Automation and Inequality przygotowanego przez firmę doradczą Bain & Company.
Dlaczego szybko rosnące start-upy potykają się o problemy, których mogłyby uniknąć?
Jak uniknąć losu wielu firm jednorożców, które nie udźwignęły ciężaru własnego gwałtownego wzrostu?
Jak media społecznościowe mogą współgrać z narzędziami Net Promoter?
Przeszukuj swoje dane społecznościowe, wyłuskując największych promotorów, i reaguj.
Specjalny sos założyciela
Zbyt mało firm ma u steru założyciela, który z determinacją dąży do celu.
Najlepsi patrzą dziś na wydajność, a nie na efektywność
Efektywność i wydajność to dwa zasadniczo różne kierunki działania.
Jacek Poświata: misję firmy trzeba ponownie zdefiniować
Pracownicy powinni wiedzieć, w jakim kierunku podążają i w jaki sposób firma ma zarabiać pieniądze.
Chcesz być liderem transformacji cyfrowej? Zacznij wyznaczać priorytety
Określ, gdzie zmiana jest potrzebna najbardziej.
Jacek Poświata: Bariery wzrostu znajdziesz wewnątrz organizacji
Poważnym zagrożeniem wysokiego tempa wzrostu wydają się być wewnętrzne bariery.
Nadchodzi trzęsienie ziemi w sprzedaży
Rynek handlu detalicznego przechodzi głęboką transformację. Maleje udział super- i hipermarketów na korzyść dyskontów i handlu online.
5 elementów, które pozwolą twojej firmie wygrać na zmieniającym się rynku
Bez dostosowania się do ewoluującego rynku wiele przedsiębiorstw może boleśnie odczuć nadchodzące zmiany.
Jak zamienić niepewność rynkową w przewagę konkurencyjną?
Skuteczne przewidywanie nadchodzących zmian rynkowych to rzadka umiejętność, a konsekwencje braku reakcji na zachodzące procesy mogą być dramatyczne. Przekonał się o tym między innymi Kodak, globalny producent aparatów fotograficznych, który ogłosił upadłość, gdyż nie potrafił poradzić sobie z zaistniałymi zmianami.
Największy nie znaczy najlepszy. Jak wiodące organizacje docierają na szczyt?
Większy nie zawsze znaczy lepszy, gdy mowa o osiąganiu sukcesu w świecie biznesu. Kto zarabia najwięcej na produkcji opon samochodowych? Nie jest to Bridgestone, światowy lider branży. Niemiecki Continental AG ma trzy razy większe zyski niż Bridgestone i zdecydowanie przoduje w przemyśle oponiarskim. W jaki sposób? Mniejsza firma nadrabia brak skali niższymi kosztami produkcji oraz bardziej dochodową strukturą klientów.
Czy jesteś gotów, aby spełnić wymagania klientów?
Większość dużych przedsiębiorstw pretenduje do miana coraz bardziej zorientowanych na klientów. Jednak tylko część z nich jest w stanie faktycznie spełnić ich oczekiwania. Przyczyną takiej sytuacji jest często nieodpowiedni model operacyjny. Jak wygląda on w Twojej firmie?