Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Niezależnie od skali rewolucji, którą chcemy wywołać w zespole czy firmie, lider zawsze musi się przygotować na opór przed zmianami. Transformacja cyfrowa, przejście do chmury, a dzisiaj przede wszystkim wykorzystanie narzędzi AI na indywidualnym, zespołowym i organizacyjnym poziomie to zmiany, które nie dotyczą wyłącznie wyboru najlepszych narzędzi do wdrożenia. Dotyczą też ludzi.

W pogoni za szybkimi namacalnymi efektami zmian liderzy często zapominają o tym, jak ważne jest towarzyszenie ludziom podczas tego procesu, a więc zarządzanie zespołem, emocjami pracowników i ich nastrojami oraz budowanie kultury bezpieczeństwa. Pomijanie tej kwestii może się okazać katastrofalne w skutkach, ponieważ nawet najlepsze narzędzia i subskrypcje najwydajniejszych programów nie sprawią, że ludzie zaczną eksperymentować i z nich korzystać. W tym wypadku potrzebne są chęci i przekonanie ich co do słuszności i pożyteczności wprowadzonych zmian.

Basia Kupczyk, dyrektorka marketingu w LuxDesign, nie ma łatwego zdania, ponieważ jest sama przeciwko wszystkim. Nikt w firmie nie postrzega wdrażania nowych narzędzi AI jako przełomowej szansy, ludzie widzą w niej zagrożenie. Pracownicy obawiają się o swoje miejsca pracy, dodatkowe obciążenie wynikające z konieczności nauczenia się nowych sposobów współdziałania z AI. Z kolei prezes obawia się kosztów przedsięwzięcia i tego, że efekty nie będą satysfakcjonujące. Bohaterka studium przypadku ma twardy orzech do zgryzienia, ponieważ nie orientuje się we wszystkich możliwościach AI, a do tego nie zarządza w sposób świadomy zmianą.

Najpierw hamulec, potem gaz

Barbara wykreowała sytuację, w której za dużo jest chaosu i niepewności, dlatego proponowałabym jej wcisnąć hamulec, nim naciśnie gaz, i strategicznie przygotować się do zmiany. Po pierwsze, bohaterka potrzebuje wsparcia doradcy ds. AI, który wtajemniczy ją we wszystkie możliwości i przedstawi listę narzędzi, które powinny się sprawdzić w jej zespole.

Zostało 65% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »


Najpopularniejsze tematy