Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Sztuczna inteligencja – szansa na rozwój firmy

Rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji obecne są coraz częściej w naszych domach, samochodach, komputerach, telewizorach czy smartfonach – choć czasem nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Co najmniej równie istotna jest jednak przekrojowa transformacja, poprzez którą AI (artificial intelligence) zmienia świat współczesnego biznesu – wspomagając cyfryzację i rozwój firm z wielu branż.

Partnerem materiału jest Huawei.

Czym jest sztuczna inteligencja w kontekście biznesu? Zamiast przytaczać jedną z tysięcy definicji, lepiej scharakteryzować ją jako szansę. Bo nie ma najmniejszych wątpliwości, że wykorzystanie algorytmów z zakresu AI to przede wszystkim szansa na zauważalny, realny rozwój firmy. A nawet więcej – szansa na transformację jej modelu biznesowego i wzbogacenie go o szereg wartości dodanych, i otworzenie całkiem nowych perspektyw rozwojowych.

Tę szansę dostrzega już obecnie wielu liderów. Aż 82% przedsiębiorstw stosuje AI w scenariuszach związanych z produkcją, uzyskując dzięki temu znaczną poprawę wydajności. Inne badania pokazują natomiast, że 40% firm wykorzystuje lub zamierza wykorzystywać sztuczną inteligencję w procesach analitycznych związanych z podejmowaniem decyzji. Niezależnie jednak od branży i planowanego sposobu wykorzystania zaawansowanych algorytmów praktyka pokazuje, że wdrożenie AI w firmie postrzegane jest jako potężne wyzwanie biznesowe i technologiczne.

Kosztowna moc obliczeniowa

Istnieją trzy główne składniki niezbędne do wdrożenia w firmie rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji: dane, właściwie przygotowane algorytmy, które te dane przetwarzają, oraz moc obliczeniowa urządzeń, które będą te algorytmy stosować. Jak pokazuje praktyka, w ostatnim czasie to właśnie dostęp do mocy obliczeniowej na odpowiednio wysokim poziomie stał się wąskim gardłem blokującym często wdrożenie rozwiązań AI w świecie biznesu. Nie ma się zresztą co dziwić – wymagania wydajnościowe stawiane przed rozwiązaniami sprzętowymi wspomagającymi sztuczną inteligencję rosną w niezwykle szybko: podwajają się w przeciągu każdych kolejnych trzech miesięcy. Gartner przewiduje, że w ciągu najbliższych pięciu lat moc obliczeniowa zużywana przez AI stanowić będzie ponad 80% całkowitej wydajności obliczeniowej wykorzystywanej przez światowe społeczeństwo.

Jednym z rozwiązań, jakie pozwalają te rosnące wymagania spełnić, jest odejście od wykorzystywania do działań z zakresu sztucznej inteligencji typowych procesorów, oferujących wiele funkcji, które w kontekście AI okazują się zwyczajnie zbędne. Korzystniej jest użyć wyspecjalizowanych układów AI, oferujących wyższą wydajność wyłącznie w pożądanym obszarze działań. Mimo tego typu zabiegów przewiduje się, że koszt rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji – w ujęciu globalnym – będzie coraz większy. Zgodnie z raportem przygotowanym przez Deloitte wartość światowego rynku technologii, urządzeń, ale także ekspertów zajmujących się AI, do 2025 roku przekroczy 6 bilionów dolarów, przy czym skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w okresie 2017–2025 osiągnie aż 30%. Powód jest prosty – coraz więcej firm zainteresowanych jest zastosowaniem efektywnych rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję. Aby jednak zacząć z nich korzystać, muszą zmienić sposób myślenia kadry zarządzającej, pracowników oraz procedury funkcjonowania przedsiębiorstwa.

AI w praktyce

Do tej pory Huawei współpracowało z dziesiątkami partnerów w wielu krajach w celu promowania modułów, kart, stacji brzegowych i serwerów z serii Atlas opartych na procesorach AI Ascend Huawei. Produkty i rozwiązania zostały wdrożone w kilkudziesięciu branżach, takich jak inteligentny transport, inteligentna energia elektryczna, inteligentne finanse, inteligentne miasto i inteligentna produkcja. W Polsce Huawei rozpoczyna współpracę i stosowanie rozwiązań AI w handlu detalicznym, opiece zdrowotnej i edukacji. Dzięki wsparciu władz lokalnych i branż, uniwersytetów i organizacji badawczych pojawia się realna szansa na to, że sztuczna inteligencja będzie miała szersze zastosowanie w Polsce.

Huawei Atlas zapewnia kompleksową obsługę wszystkich scenariuszy w cyfrowej i inteligentnej transformacji branż, pomagając programistom wprowadzać innowacje w różnych scenariuszach aplikacji AI. Dzięki wsparciu programistów doświadczonych w zakresie lepszego opracowywania aplikacji sztucznej inteligencji Huawei Atlas pozwala rozwiązywać rzeczywiste problemy różnych branż, wnieść wartości dla przedsiębiorstw i społeczeństwa oraz sprawić, że globalny przemysł i ekosystem sztucznej inteligencji będą lepiej prosperować. Już teraz wykorzystanie rozwiązań z zakresu AI pomaga branży ICT (technologie informacyjno‑komunikacyjne) w zwiększeniu wydajności, chroni bezpieczeństwo ludzi i jakość produktów. Co ciekawe, rozwiązania z obszaru sztucznej inteligencji opracowane przez Huawei mogą też wspierać lekarzy w diagnozowaniu zakażeń wirusem COVID‑19, zwiększając tym samym efektywność służby zdrowia i pomagając w ratowaniu życia.

Kompleksowe podejście do sztucznej inteligencji

1

Innowacje w architekturze, poprzez zainwestowanie w badania nad stworzeniem samych podstaw, fundamentów rozwoju sztucznej inteligencji. Oznaczało to między innymi wdrożenie architektury Da Vinci, zaprojektowanej specjalnie w celu wspierania sztucznej inteligencji we wszystkich scenariuszach rozwojowych.

2

Innowacje w kompleksową ofertę procesorów. Huawei opracowało i produkuje procesory do bardzo szerokiego spektrum zastosowań. Linia Kunpeng przeznaczona jest do typowych, złożonych działań obliczeniowych. Ascend to układy zaprojektowane specjalnie pod kątem sztucznej inteligencji. Kirin oznacza z kolei rodzinę procesorów przeznaczonych dla smartfonów i innych urządzeń mobilnych. Wreszcie Honghu to specjalne chipy, których zadaniem jest kierowanie działaniem inteligentnych wyświetlaczy.

3

Wyjątkowa strategia biznesowa Huawei, która polega na tym, że procesory tej firmy nie są sprzedawane bezpośrednio klientom. Zamiast tego Huawei oferuje m.in. komponenty usług chmurowych oraz preferencyjnie wspiera partnerów w opracowywaniu zintegrowanego sprzętu (serwerów i komputerów PC).

4

Stworzenie otwartego ekosystemu. Działania w ramach Huawei Developer Program 2.0 zakładają zainwestowanie 1,5 miliarda dolarów w ciągu najbliższych pięciu lat, zaangażowanie pięciu milionów programistów oraz umożliwienie globalnym partnerom tworzenie własnych aplikacji i rozwiązań.


Najpopularniejsze tematy